ابراهیمی: دولتی بودن بازار گندم علت فساد گسترده در این زمینه است

به گزارش مجله همراهان، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولتی بودن بازار گندم فضا را برای دلال ها و واسطه ها فراهم نموده و باعث فساد در این زمینه شده است.

ابراهیمی: دولتی بودن بازار گندم علت فساد گسترده در این زمینه است

علی ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص سخنان رئیس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران مبنی بر فساد گسترده در سیستم خرید تضمینی گندم اظهار کرد: اساسی ترین دلیل چنین اتفاقاتی در زمینه گندم، دولتی بودن خرید و فروش گندم است. خرید تضمینی گندم توسط دولت انجام می گردد و از آنجا که سود زیادی نصیب عوامل خرید نمی گردد، مجبورند برای کسب سود دست به چنین اعمال ناپسندی بزنند. در واقع دولتی بودن بازار گندم فضا را برای دلال ها و واسطه ها فراهم نموده است.

نماینده مردم شازند در مجلس اضافه نمود: وقتی مواد اضافی به گندم وارد می گردد، این مواد به طور مستقیم وارد آرد و نان مردم شده و به طور مستقیم امنیت و سلامت غذایی مردم را به مخاطره می اندازد. برخی گفته اند که این پول ها به جیب کشاورز می رود، این در حالی است که کشاورزان هیچ نقشی در این دلال بازی ها ندارند زیرا آنها سر مزرعه گندم را برداشت نموده و به مراکز خرید یا واسطه ها می دهند. باید حتما به شکلی کیفیت گندم را جدی تر گرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ضمن ابراز تاسف از به وجود آمدن چنین اقداماتی توضیح داد: هنوز در کمیسیون کشاورزی گزارشی رسمی در این زمینه ندیده ایم و تقضا داریم که ارگان های مختلف گزارش های خود را برای کمیسیون ارسال نمایند.

وی با بیان اینکه گندم یک کالای بسیار مهم است که امینت غذایی مردم را تامین می نماید اظهار کرد: کشورهای مختلف سعی می نمایند که به نوعی در این کالا خودکفا شوند. اگر قیمت ها آزاد گردد و بازار رقابتی شکل گیرد، فروشنده می داند که اگر گندم بی کیفیت فراوری کند، بازار را از دست می دهد. به همین دلیل احتمال وقوع چنین کارهای عجیبی در بازار آزاد کم است. در واقع ما باید کاری کنیم که تامین کیفیت گندم سود داشته باشد یعنی تامین کیفیت باید تبدیل به امری گردد که صرفه مالی زیادی داشته باشد.

ابراهیمی در انتها ضمن تاکید به عدم کارآمدی برخوردهای قضایی در زمینه گندم گفت: بر خلاف آنچه که مسئولان امر فکر می نمایند، اقدامات قضایی به هیچ وجه جوابگوی چنین اتفاقات ساختاری نیست. مگر ما توانایی برخورد قضایی با همه مراکز بازار گندم را داریم؟ اقدامات قضایی برای ورود به مسائل هولناک و جزئی است و باید ساختارهایی فراهم کنیم که بتوان امنیت غذایی مردم را از هرگونه خطری حفظ کنیم.

به گزارش خبرنگاران، رییس کانون انجمن های صنایع غذایی ایران از فساد گسترده ای در سیستم خرید تضمینی گندم اطلاع داد و گفت: به گونه ای که سالانه 700 هزار تن ضایعات همچون شن و خاک و ضایعات گندم به ارزش 1000 میلیارد تومان به عنوان گندم وارد پروسه خرید و فروش و تحویل گندم می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 406

به "ابراهیمی: دولتی بودن بازار گندم علت فساد گسترده در این زمینه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: دولتی بودن بازار گندم علت فساد گسترده در این زمینه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید