اجبار خانواده های ثروتمند سعودی برای خرید سهام آرامکو

به گزارش مجله همراهان، یک روزنامه انگلیسی نوشت که دولت سعودی خانواده های ثروتمند این کشور را برای خرید سهام شرکت نفتی آرامکو تحت فشار قرار داده است.

اجبار خانواده های ثروتمند سعودی برای خرید سهام آرامکو

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، یک روزنامه انگلیسی در گزارشی اطلاع داد که دولت سعودی خانواده های ثروتمند این کشور را مجبور نموده است تا به محض عرضه سهام شرکت آرامکو، بخشی از آن را خریداری نمایند.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، هشت تن از افرادی که در جریان مذاکرات میان دولت سعودی و بعضی خانواده های معروف عربستانی هستند به این روزنامه گفتند که با هدف قرار دریافت شرکت آرامکو، اعتماد به ارزش سهام شرکت آرامکو از بین رفته و دولت می خواهد با اجبار خانواده های ثروتمند به خرید سهم اعتماد از دست رفته را باز گرداند.

این روزنامه در ادامه نوشت که بسیاری از این خانواده ها همان هایی هستند که یک یا چند تن از اعضای آن در سال 2017 در هتل ریتر کارلتون ریاض به بهانه مبارزه بن سلمان با فساد در بازداشت قرار دریافتد.

بنا بر این گزارش، ولی عهد سعودی کوشش دارد پنج درصد سهام آرامکو را بتدریج در بازارهای بورس عرضه کند. شرکتی که بن سلمان عقیده دارد ارزش کلی آن دو هزار میلیارد دلار است.

قرار بود این عرضه در اواخر سال 2018 انجام گردد و سهام آرامکو در بورس تدابل عربستان عرضه گردد اما عدم آمادگی این بورس و شرکت آرامکو در کنار تمایل برای عرضه همزمان سهام این شرکت در بازارهای بین المللی باعث شده است که زمان قطعی این عرضه اولیه هنوز نامشخص بماند. بورس نیویورک نیز از جمله گزینه های بن سلمان برای عرضه سهام این شرکت است.

در شهریور ماه سال 97 نیز خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع داخلی عربستان نوشت که پادشاه سعودی مانع واگذاری سهام آرامکو است. در هر حال تحقق چشم انداز 2030 بن سلمان تا حد زیادی به فروش سهام آرامکو وابسته است. شرکتی که پرسودترین شرکت دنیا با 46.9 میلیارد دلار سود در نیمه نخست سال جاری (2019) محسوب می گردد اما حملات پهپادی شنبه گذشته که نیمی از تولیدات این شرکت را متوقف کرد موجب شده است که خریداران نگرانی های ژئوپلتیکی را نیز در قیمت گذاری سهام این کشور لحاظ نمایند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 404

به "اجبار خانواده های ثروتمند سعودی برای خرید سهام آرامکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجبار خانواده های ثروتمند سعودی برای خرید سهام آرامکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید