اعلام نتایج پس از سه ماه ، پیشتازی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش مجله همراهان، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از حدود سه ماه اعلام و تعیین شد محمد اشرف غنی با به دست آوردن حدود 51 درصد پیشتاز است.

اعلام نتایج پس از سه ماه ، پیشتازی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از نشنال، رئیس جمهوری فعلی افغانستان 923 هزار رای یا 50.64 درصد آرا را کسب نموده و عبدالله عبدالله با 39.52 درصد یا 720 هزار رای در صندلی دوم است. کمیسیون انتخابات قرار بود نتایج رای گیری هفته اول مهرماه را پس از حدود دو هفته اعلام کند اما این وعده چند بار به تعویق افتاد و انتها روز یکشنبه نتایج ابتدایی معین شد.

  • نقش شرکت آلمانی درملوک در سرنوشت انتخابات افغانستان

با وجود حضور نامزدهای مختلف، از همان ابتدا آشکار بود رقابت اصلی برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری بین اشرف غنی و عبدالله خواهد بود. اگر این دو نامزد نتوانند اکثریت آرا را به دست آورند، دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده برگزار می گردد اما به نظر می رسد آقای غنی با کسب بیش از 50 درصد آرا همچنان رئیس جمهوری افغانستان باقی بماند.

برای تضمین سلامت انتخابات، یک شرکت آلمانی مسئولیت تامین دستگاه های بیومتریک را بر عهده گرفت را تا یک نفر نتواند بیش از یک بار رای بدهد. هر چند در نهایت 2.7 میلیون افغان پای صندوق ها رفتند و کمیسیون انتخابات هم بیش از یک میلیون رای را باطل کرد تا انتخابات ریاست جمهوری سال جاری با حدود 1.8 میلیون رای با فاصله کم رونق ترین دوره انتخابات در این کشور باشد.

پس از رسیدگی کردن کمیسیون انتخابات به شکایت نامزدها، نتایج نهایی در کمترین زمان ممکن اعلام می گردد و با توجه به فاصله بیش از 10 درصدی اشرف غنی با عبدالله، فرد پیروز از همین حالا می تواند خود را رئیس جمهوری آینده افغانستان بداند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 687

به "اعلام نتایج پس از سه ماه ، پیشتازی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام نتایج پس از سه ماه ، پیشتازی اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید