افزایش شیوع کرونا، کاهش قدرت کشندگی

به گزارش مجله همراهان، خبرنگاران : شمار بهبودیافتگان روزانه در نیمه آذر رکوردی دیگر را ثبت کرد. این درحالیست که نسبت ابتلا به تست به بالاترین حد روزانه خود رسیده است . با توجه به آمار های کرونا در این روز قدرت شیوع این بیماری دستخوش چه تغییراتی شده است؟

افزایش شیوع کرونا، کاهش قدرت کشندگی

به گزارش خبرنگاران، در مهر ماه سال جاری فرایند آمارهای تلخ کرونا افزایشی جدی یافت. پس از آنکه در آبان ماه بر شدت این بیماری افزوده شد در ابتدای آذر اما از تب و تاب این آمار ها کاسته شده و تا نیمه آذر ماه نیز این فرایند کاهشی ادامه پیدا کرد. در همین خصوص شمار بهبودیافتگان از بیماری کرونا به 11 هزار و 602 نفر رسید و رکوردی جدید را به ثبت رساند. تعداد جانباختگان روزانه بر اثر این بیماری نیز فرایندی کاهشی یافته است و اکنون 7 روز است که این آمار ها در زیر مرز 400 نفر قرار گرفته است. این درحالیست که شمار ابتلا و تست روزانه از بیماری کرونا هنوز در حد بالایی قرار گرفته است.

در همین خصوص هر کدام از بخشهای آماری کرونا در روزهای اخیر فرایندی از رفتار این بیماری را به معرض نمایش گذاشته اند. آنالیز هر کدام از آنها می تواند توصیفی مهم را از شرایط شیوع کرونا در ایران ارائه دهد.

رکورد بهبودی روزانه در نیمه آذر

در 15 آذر ماه رقم بهبود یافتگان روزانه بر اثر بیماری کرونا نسبت به ماه قبل 137 درصد رشد داشته و به 11 هزار و 602 نفر رسید. این بالاترین محدوده ای است که شمار بهبودی ها در هر روز تا به امروز به ثبت رسانده است.

این رقم تا پیش از آذرماه به طور متوسط روزی 5 هزار نفر بود که در این ماه رشدی جدی پیدا کرد. اکنون پس از گذشت 15 روز از ماه آذر این نهمین رکوردی است که در این ماه به ثبت می رسد.

اما در آنسوی آمار ها شمار فوتی ها دستخوش چه تغییراتی شده است؟

رکورد کمترین رشد ماهانه فوتی ها

شمار جانباختگان بر اثر بیماری کرونا در نیمه آذر ماه به 321 نفر رسید. این هشتمین روزی است که آمار فوتیهای کرونایی کمتر از 400 نفر گزارش می گردد. در همین خصوص از ششم آذرماه تا کنون همیشه شاهد افت فوتی های روزانه بوده ایم.

آنالیز دیگری که می تواند نمایی از تغییرات فوتی های روزانه کرونا را به تصویر بکشد محاسبه رشد ماهانه این آمار است.

پس از آنکه در سوم آذر ماه میزان فوتی های روزانه نسبت به موقعیت مشابه خود دریک ماه پیش 53 درصد رشد را به ثبت رساند در روزهای بعد این رقم رویه ای کاهشی گرفته و در نهایت در روز 15 آذر ماه به منفی 24.3 درصد رسید.

به بیان دیگر بیشترین افت فوتیها در آذرماه در ابتدای هفته جاری به ثبت رسید.

این اتفاق می تواند ریشه در تغییر آمار ها در بیماران بدحال کرونایی داشته باشد.

فرایند کاهشی بیماران بدحال

پس از آنکه هشتم آذر ماه فرایند رکورد زنی های بیماران بدحال کرونایی متوقف شد همیشه شاهد افت این آمار در روز های گذشته بوده ایم. در همین خصوص در روز 15 آذر ماه شمار بیماران بدحال به حدی معادل با 5 هزار و 817 نفر رسیده و افتی 0.8 درصدی را نسبت به هشتم آذر ماه به ثبت رسانید.

این کاهش در آمار بیماران بدحال کرونایی همگام با افت در میزان مرگ و میر از یکسو و رکورد زنی های پی در پی بهبود یافتگان کرونایی می تواند حاکی از کاهش شدت شیوع کرونا نسبت به ماه آبان باشد. اما هنوز این ارقام از سایر ماه های حضور کرونا در ایران بیشتر بوده است.

اما در این میان متغیری که بواسطه آن هنوز نمی توان گفت شیوع کرونا در ایران دچار کاهش شده نسبت آمار مبتلایان به آزمایشهای کرونایی است.

رکورد نسبت ابتلا به تست تجمعی در نیمه آذر

تستهای روزانه کرونا در روز جاری به 43 هزار و 190مورد رسید این میزان دومین رکورد روزانه تست ها بوده است. ازسوی دیگر شمار مبتلایان روزانه نیز در این روز نسبت به موقعیت مشابه در ماه قبل 38 درصد رشد داشته است.

محاسبات نشان میدهد مجموعا تا به امروز در ایران 6 میلیون و 340 هزار تست از اشخاص گرفته شده که 1 میلیون و 30 هزار نفر از آنها به این بیماری مبتلا شده اند.

نسبت این دومتغیر هم اکنون 16.22 درصد برآورد میگردد. مقایسه این رقم با روزهای قبل نشان می دهد که سهم ابتلا از تستهای کرونایی در روزهای اخیر در بالاترین حد خود قرار گرفته است.

تضاد این متغیر با رکورد های دیگر کرونایی می تواند بیانگر این موضوع باشد که شاید از قدرت کشندگی کرونا کمتر شده باشد اما هنوز شیوع کرونا در بالاترین حد خود قرار گرفته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1392

به "افزایش شیوع کرونا، کاهش قدرت کشندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش شیوع کرونا، کاهش قدرت کشندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید