ترکیه عملیات چشمه صلح را متوقف می نماید

به گزارش مجله همراهان، گروه دنیا، وزارت دفاع ترکیه یک روز پس از دیدار رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه در سوچی، اطلاع داد، با توجه به خروج شبه نظامیان کرد از منطقه امن مورد نظر آنکارا، ترکیه دیگر نیازی به عملیات جدید در سوریه ندارد. از همین رو احتمال می رود آتش بس تا یک هفته آینده (150 ساعت) تمدید گردد.

ترکیه عملیات چشمه صلح را متوقف می نماید

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، ارتش ترکیه در بیانیه ای با اعلام این خبر تأکید کرد:از این پس آوارگان سوری می توانند با خیالی آسوده و به طور داوطلبانه به سرزمین های خود بازگردند.

بنا بر این گزارش اعلام آمادگی ترکیه برای توقف عملیات چشمه صلح در پی دیداری که سه شنبه شب بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سوچی انجام شد، اجرا شده است. در این نشست رهبران دو کشور ترکیه و روسیه توافق کردند به شبه نظامیان کرد 150 ساعت فرصت داده گردد تا منطقه امن را به طور کامل تخلیه نمایند. بر اساس این توافق، قرار است با توجه به عقب نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه، نیروهای نظامی ترکیه و روسیه به طور مشترک کار گشتزنی در این منطقه را انجام دهند. این گشتزنی ها از دیروز چهارشنبه شروع شد. همچنین قرار شده است، گفت وگو میان دولت سوریه و کردها تقویت و شروع گردد.

از آنجا که بر مبنای یکی از توافق های به دست آمده میان پوتین و اردوغان، قرار است سوریه از حضور نیروهای خارجی پاک گردد، به نظر می رسد، روسیه خواستار آن است که ترکیه را به سمت توافق آدانا که سال 1998 بین ترکیه و سوریه امضا شده بود، سوق دهد. بر اساس این توافق دولت ترکیه متعهد می شد تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت بشناسد. دمشق نیز متعهد می شد، به شبه نظامیان کرد که دولت آنکارا آنها را دشمن خود می داند، اجازه حضور در شمال کشورش ندهد. بر اساس این توافق چنانچه سوریه در به پایان رساندن این تعهد پیروز نباشد، ترکیه می تواند در خاک سوریه عملیات نظامی انجام دهد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 537

به "ترکیه عملیات چشمه صلح را متوقف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه عملیات چشمه صلح را متوقف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید