توفیقی: کارگران از دولت اعانه و سبد معیشتی نمی خواهند ، فاصله تورم کارگری با تورم کارفرما از زمین تا آسمان خبرنگاران

به گزارش مجله همراهان، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: فاصله بین تورمی که کارگران تحمل می کنند با تورم کارفرما از زمین تا آسمان است چرا که هزینه افزایش قیمت کالا از جیب مصرف کننده می رود.

توفیقی: کارگران از دولت اعانه و سبد معیشتی نمی خواهند ، فاصله تورم کارگری با تورم کارفرما از زمین تا آسمان خبرنگاران

گروه مالی خبرنگاران، تعیین حقوق و دستمزد کارگران یکی از موضوعاتی است که هر ساله در پایانی سال بر سر آن بحث و مصاحبه های فراوانی بین کنندگان کارگری و کارفرمایی صورت می گیرد، موضوعی که تا کنون هیچ گاه موجب رضایت خانوار 50 میلیون نفری کارگران نبوده و هیچ گاه نتوانسته سفره خالی کارگران را پر کند. یکی از مواردی که دراین موضوع، مورد نظر کارگران است، مساله افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم و خط فقر و همخوانی دستمزد با افزایش تورمی است که در سال بعد اقتصاد بدان مبتلا می شود بویژه با توجه به شرایط بودجه 1400 که همه صاحب نظران آن را عامل افزایش نقدینگی و متعاقب آن افزایش تورم می دانند. دانشجو در گزارش پیش رو با فعالان و حامیان حوزه کار و کارگری دراین باره بحث کرده است تا حامی حقوق کارگران به عنوان پرچمداران سازندگی و زحمت کشان واقعی کشور باشد.

فرامرز توفیقی؛ رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در مصاحبه با خبرنگار مالی خبرنگاران در خصوص تعیین نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: با توجه به اینکه خط فقر نزدیک به 10 میلیون تومان تعیین شده است، سبد معیشتی در حدود 6 میلیون و 850 هزار تومان تخمین زده شده است، سبد حداقلی برای سال آینده که به صورت میانگین در نظر گرفته شده است، یعنی سایر هزینه های خانواده کارگر و خود کارگر را در بر نمی گیرد.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه ما درباره حداقل معیشت صحبت می کنیم، یعنی حقوقی که بتواند زندگی حداقلی کارگران را تامین کند، لذا این عدد با عدد های مطلوب برای زندگی معمول بدون دغدغه فاصله زیادی دارد.

توفیقی خاطر نشان کرد: بند 2 ماده 41 بر این موضوع صراحت دارد که افراد فارغ از هر شغلی که دارند، حداقل دستمزد آن ها باید به گونه ای باشد که زندگی و خانواده وی تأمین شوند، لذا با نگاهی به بند 1و 2 ماده 41 و با نگاهی به تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی، قطعاً و یقیناً این دو بند باید بر روی تایید حداقل دستمزد هر سال مد نظر قرار بگیرد.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار در این باره توضیح داد: به هر حال آنچه در شورای عالی کار درباره آن صحبت خواهیم کرد دو بحث است، موضوع اول اینکه اگر حداقل افزایش سبد سال گذشته تا سال جاری را یک میلیون و نهصد و پنجاه و پنج هزار تومان در نظر بگیریم که به حقوق کارگران باید اضافه شود، یعنی فعلا توانسته ایم کاهش قدرت خرید کارگر را در سال 99 جبران کنیم، یعنی قدرت خرید جامعه کارگری را در سال 99 برگردانده ایم، بنابراین حتی اگر چنین افزایشی صورت بگیرد، افزایش دستمزد تلقی نمی شود، بلکه جبران قدرت خرید سال جاری است، بنابراین عدد و رقم عنوان شده روی سر جمع دریافتی یک ماه کارگر لحاظ می شود، اما درباره مابقی بحث ها، مثل افزایش دستمزد که چگونه باید باشد، کننده های کارگری در شورای عالی کار متصور هستند که باید حقوق کارگران افزایش بیابد و هر چه بیشتر به نرخ تورم و تامین نیاز های زندگی کارگران در سال 1400 نزدیک شویم.

توفیقی در پاسخ به این سوال که آیا درباره اعطای سبد کالا به کارگران نیز بحث و درخواستی خواهید داشت گفت: ما به هیچ وجه دنبال دریافت اعانه نیستیم، کارگران نیازی به دریافت چنین کمک هایی از سوی دولت ندارند، چون می دانند فقط در حد حرف و شعار باقی می ماند. بهتر است دولت به افراد زیر خط فقر و مدد جویان کمیته امداد و بهزیستی بیشتر کمک کند، تعهد خود را نسبت به خانوار های فقیر برآورده کند، بازنشسته های تامین اجتماعی را از این فقیرتر نکند، بنابراین ما از دولت اعانه نمی خواهیم، بلکه بابت اصل زحمات خود، زحمتی که برای کارفرما کشیده می شود، کارگر به حق و طلب خود برسد، تقاضا کرده ایم.

وی در خصوص تفاوت تورمی که کارگر و کارفرما تجربه می کند گفت: فاصله بین تورمی که کارگران تحمل می کنند با تورم کارفرما از زمین تا آسمان است چرا که تورم کارفرما از 1397 کاهشی است، اما تورم مصرف کننده به شدت افزایشی است. کارفرما ها در این مدت توانسته اند تورم خود را روی قیمت کالا ها و زندگی مردم منتقل کنند، به عبارت دیگرهر چه قیمت کالا ها گران تر شده، از جیب مصرف کننده رفته است، بنابراین توقع دارند آنچه که از جیب ما در آورده شده به ما در قالب حقوف و دستمزد واقعی بازگردانده است. اگر دستمزد کارگران به درستی تعیین نشود قطعاً و یقیناً دچار چالش خواهیم شد.

توفیقی درباره حمایت های دولت خاطر نشان کرد: دولت در شرایط کنونی اگر می خواهد برای کارگران و بازنشستگان کاری انجام دهد، بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند تا این سازمان ورشکسته نشود، لذا درخواستی برای سبد کالا نداریم، ضمن اینکه قانون گذار ذیل ماده 41 صراحتاً می گوید جنس دستمزد باید نقدی باشد، پس سبد معیشتی مطرح نشده است.

لزوم تعیین خط فقر

حمید حاج اسماعیلی؛ فعال بازار کار و کارگری نیز در مصاحبه با خبرنگار مالی دانشجو با تاکید بر تعیین کردن خط فقر و تعیین دستمزد و حقوق کارگران بر این مبنا گفت: یکی از موارد تعیین کننده در میزان حقوق و دستمزد برای سال 1400 تعریف خط فقر و رقم درست آن است.

کارشناس بازار کار دراین باره افزود: حتما خط فقر باید تعریف شود تا براساس آن به کارگران حقوق و دستمزد داده شود و باری از دوش کارگران و فشار های معیشتی آن ها برداشته شود. به هر حال دولت و کنندگان کارفرمایی باید دست از فرافکنی بردارند تا از طریق خط فقر بتوانیم زندگی و تامین معیشت کارگران را در کشور مدیریت کنیم.

حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: عدم تطابق حقوق و دستمزد با خط فقر، موجب افزایش آسیب های اجتماعی می شود. بخش بزرگی از توده اجتماعی کشور یعنی کارگران به دلیل تنگی و فشار معیشت دچار خسارت های خانوادگی و مالی بسکمک شده اند، تداوم این موضوع، هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند، بنابراین حتماً برای اینکه شفاف، دقیق، مطمئن و با دیدگاه و نگاه کارشناسانه تر بحث دستمزد را به نتیجه برسانیم و تعیین خط فقر به عنوان شاخص در شورای عالی کار مورد نظر قرار بگیرد.

حاج اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: لازم به تاکید است که گروه های کارگری و کارفرمایی و سازمان های مسئول مثل مرکز آمار و بانک مرکزی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران، حتما خط فقر را باید به درستی استعلام و گزارش کنند تا با شفاف سازی خط فقر، قدرت چانه زنی کارگران در شورای عالی کار افزایش بیابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1567

به "توفیقی: کارگران از دولت اعانه و سبد معیشتی نمی خواهند ، فاصله تورم کارگری با تورم کارفرما از زمین تا آسمان خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توفیقی: کارگران از دولت اعانه و سبد معیشتی نمی خواهند ، فاصله تورم کارگری با تورم کارفرما از زمین تا آسمان خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید