دموکراسی خواستار؛ پیروز انتخابات محلی هنگ کنگ

به گزارش مجله همراهان، پس از آنکه در پی 6 ماه ناآرامی و تظاهرات گسترده در هنگ کنگ کاندیداهای دموکراسی خواه این دولت شهر در انتخابات روز یکشنبه پیروز و پیروز به کسب اکثریت در تمام 18 شورای منطقه ای قانونگذاری (مجلس محلی) هنگ کنگ شدند، وزیر خارجه چین بدون اشاره مستقیم به نتیجه انتخابات، بیان کرد، نتیجه به دست آمده این واقعیت را که هنگ کنگ بخشی از سرزمین اصلی چین است، تغییر نمی دهد.

دموکراسی خواستار؛ پیروز انتخابات محلی هنگ کنگ

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش سایت روزنامه انگلیسی گاردین، در انتخابات محلی روز یکشنبه هنگ کنگ که 2.94 میلیون نفر معادل 71 درصد از ساکنان این دولت شهر شرکت نموده بودند، دموکراسی خواهان با کسب 390 کرسی از مجموع 452 کرسی 18 شورای منطقه ای مجلس محلی هنگ کنگ (90 درصد کرسی ها) توانستند به پیروزی برسند. کری لم، رئیس اجرایی دولت محلی هنگ کنگ هم که به دلیل ناآرامی های فزاینده در این دولت شهر، حدود 6 ماه بسیار سخت را گذرانده بود در واکنش به نتیجه انتخابات روز یکشنبه بیان کرد فروتنانه به خواسته های رأی دهندگان گوش می دهد. به عقیده تحلیلگران، این انتخابات در واقع یک همه پرسی درباره دولت خانم لم بود. دموکراسی خواهان هنگ کنگ خانم لم را دست نشانده دولت پکن می دانند و خواهان استعفای او هستند اما او در 6ماه اخیر مقاومت نموده و استعفا نداده است. حالا که نتیجه انتخابات به نفع دموکراسی خواهان شده باید منتظر ماند و دید که آیا خانم لم استعفا می دهد؟ آیا منظور او از شنیدن متواضعانه خواسته های دموکراسی خواهان کناره گیری از قدرت است؟

اگرچه نتیجه انتخابات هنگ کنگ به خاطر درصد مشارکت و پیروزی بی سابقه دموکراسی خواهان بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفته اما روز یکشنبه ناظران منطقه ای در انتظار واکنش چین به این نتیجه بودند. به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، آژانس های عالی چین که مسئول امور هنگ کنگ هستند تا لحظه تنظیم گزارش به طور رسمی واکنشی به این انتخابات نداشتند اما وانگ یی، وزیر خارجه چین که به ژاپن سفر نموده بود تا با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن دیدار کند بدون اشاره مستقیم به پیروزی دموکراسی خواهان هنگ کنگ در انتخابات، این پیغام را به هنگ کنگی ها و دنیا داد که: این هنوز نتیجه نهایی نیست. منتظر نتیجه نهایی بمانیم، خب؟ با وجود این واضح است که هر اتفاقی رخ دهد هنگ کنگ بخشی از چین است و یک دولت محلی منطقه ای وابسته به چین است. هر تلاشی برای به هم زدن نظم هنگ کنگ یا حتی آسیب رساندن به ثبات و کامیابی آن پیروز نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم از پکن پیغام مشابهی برای هنگ کنگی ها فرستاد. او نیز بدون اشاره مستقیم به نتایج انتخابات هنگ کنگ خواهان توقف خشونت ها و برقراری نظم به عنوان اولویت های اصلی هنگ کنگ شد.

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین و سی سی تی وی، تلویزیون دولتی این کشور هم گزارش های کوتاهی از انتخابات هنگ کنگ منتشر و تکرار کردند که برقراری ثبات باید اصلی ترین کار در این دولت شهر باشد. شینهوا و سی سی تی وی در گزارش های خود کوچکترین اشاره ای به پیروزی کاندیداهای دموکراسی خواه در انتخابات هنگ کنگ نکردند و در عوض بیان کردند که تعدادی از کاندیداهای حامی پکن در جریان انتخابات مورد حمله قرار گرفته اند.

اگر چه در توکیو هیچ واکنش رسمی به انتخابات هنگ کنگ نشان داده نشد اما بنا بر اظهارات یوشیهیدا سوگا، سخنگوی دولت ژاپن در جریان دیدار وزیر خارجه چین با نخست وزیر ژاپن گفت و گوهایی درباره هنگ کنگ انجام شد و آبه تأکید کرد که هنگ کنگ یک شریک بسیار مهم برای توکیو است.

امریکا هم که از سوی چین متهم است از دموکراسی خواهان هنگ کنگ حمایت می نماید و با این کار در امور داخلی چین مداخله می نماید تا لحظه تنظیم این گزارش واکنش رسمی به نتیجه انتخابات هنگ کنگ نداشت.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 539

به "دموکراسی خواستار؛ پیروز انتخابات محلی هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دموکراسی خواستار؛ پیروز انتخابات محلی هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید