رویترز: نیروهای خارجی در افغانستان می مانند

به گزارش مجله همراهان، خروج کامل متحدان تا سرانجام ماه آوریل در کار نخواهد بود.

رویترز: نیروهای خارجی در افغانستان می مانند

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه به نقل از چهار نفر از مقامات ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) فاش کرد نیروهای بین المللی قصد دارند تا بعد از ضرب الاجل پیش بینی شده در ماه مه (اردیبهشت) در توافق صلح بین طالبان و آمریکا در افغانستان بمانند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی این مقامات نوشت: خروج کامل متحدان تا خاتمه ماه آوریل در کار نخواهد بود.

به گزارش رویترز، وی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نگردد اضافه نمود: شرایط خروج هنوز محقق نشده است و با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا تغییراتی در سیاست خروج وجود خواهد داشت و خروج شتاب زده که تا پیش از این رواج داشت، آنالیز خواهد شد و می توان شاهد سیاست خارجی سنجیده تری بود.

به گزارش ایرنا، آمریکا در سال 2001 ، بعد از حملات 11 سپتامبر و به بهانه از بین تروریسم در افغانستان ، به همراه نیروهای کشورهای متحد خود به افغانستان لشکرکشی کرد و با وجود گذشت 20 سال، هنوز افغانستان بدون آن که روی آرامش و امنیت را دیده باشد، هنوز هم تحت اشغال نیروهای امریکایی و دیگر کشورهای هم پیمان واشنگتن است.

رویترز نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اوایل سال گذشته میلادی توافق صلح با طالبان را امضا کرد و خواهان خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان تا اول ماه مه به ازای تعهد شورشیان به اجرای کامل ضمانت نامه های امنیتی خاص شد.

ترامپ این توافق را که شامل دولت افغان نمی گردد تحسین نموده است و تعداد سربازان آمریکایی را به دو هزار و 500 نفر کاهش داد که کمترین تعداد نیرو ازسال 2001 تا به امروز بوده است.

منابع ناتو همچنین گفتند که طرح های مربوط به آنچه که بعد از ماه آوریل اتفاق خواهد افتاد اکنون در حال آنالیز است و احتمالا یکی از موضوع های اصلی در نشست ناتو در فوریه خواهد بود.

به گفته دیپلمات ها و کارشناسان، موضع ناتو با توجه به حاشیه راندن این ائتلاف از سوی ترامپ اهمیت یافته است.

مذاکرات صلح بین دولت افغان و طالبان در سپتامبر گذشته در دوحه شروع شد اما همچنان سطح خشونت در این کشور بالا است.

اوآنا لانجسکو (Oana Lungescu) سخنگوی ناتو گفت: هیچ یکی از کشورهای ائتلافی ناتو نمی خواهند در بیش از زمان مقرر نیروهایشان در افغانستان باقی بماند اما ما این موضوع را روشن نموده ایم که حضورمان مشروط خواهد بود. کشورهای ائتلاف در حال ارزیابی شرایط کلی و رایزنی درباره جهت پیش رو هستند.

وی اضافه نمود حدود 10 هزار نیروی ناتو از جمله نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

منبع مذکور اضافه نمود: انتظار می رود همین سطح از نیروها دست کم تا بعد از ماه می حفظ گردد اما طرح های بعد از این تاریخ تعیین نیست.

کابل و بعضی از دولت ها و سازمان های خارجی می گویند طالبان نتوانسته به شروط خود به دلیل تشدید خشونت عمل کند و در قطع روابط با گروه های شبه نظامی همچون القاعده شکست خورده است؛ موضوعی که مقام های طالبان آن را تکذیب می نمایند.

دولت بایدن بازنگری در توافق صلح رئیس جمهوری سلف خود را شروع نموده است.

سخنگوی پنتاگون مدعی است طالبان به تعهدات خود عمل ننموده است اما واشنگتن متعهد به فرایند صلح است و درباره آینده سطح نیروها تصمیم گیری ننموده است.

نماینده وزارت خارجه آمریکا گفته است بایدن متعهد به خاتمه دادن مسئولانه به جنگ های همیشگی و همزمان حفظ جان آمریکایی ها از شر تروریست ها و سایر تهدیدها است.

رویترز نوشت: کاخ ریاست جمهوری افغانستان از پاسخگویی به درخواست این رسانه برای اظهارنظر خودداری نموده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 12 اسفند 1399 بروزرسانی: 12 اسفند 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1506

به "رویترز: نیروهای خارجی در افغانستان می مانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویترز: نیروهای خارجی در افغانستان می مانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید