مذاکرات آمریکا و کانادا برای نجات نفتا

به گزارش مجله همراهان، مذاکره کنندگان آمریکایی و کانادایی به مذاکرات برای نجات توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی معروف به نفتا ادامه دادند اما مسائل معدودی از جمله سهمیه لبنیاتی، حمایت از شرکت های رسانه ای کانادایی و نحوه حل اختلافات تجاری آینده، مانع از رسیدن به توافق نهایی شد.

مذاکرات آمریکا و کانادا برای نجات نفتا

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

به گزارش ایسنا، یک منبع مطلع آمریکایی در واشنگتن به رویترز گفت: هنوز تعیین نیست که آیا دو طرف می توانند اختلافاتشان را حل نمایند یا آیا دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تنها یک قرارداد دو طرفه با مکزیک را ترجیح خواهد داد؟

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا که مذاکره نماینده تجاری ارشد کاناداست، در زمان ورود به ساختمان نماینده تجاری آمریکا مذاکرات را سازنده و مثبت توصیف نموده بود، در حالی که کوین بردی، نماینده آمریکا به خبرنگاران گفت: اختلافات میان دو طرف بر سر سیستم سهمیه لبنیات کانادا و رویه حل اختلافات به قوت خود باقی مانده است.

آمریکا کانادا را متهم نموده که نسبت به صادرات لبنیات این کشور تبعیض آمیز برخورد می نماید و خواستار انتها یافتن کمیسیون های حل اختلاف شده که کانادا از آنها برای دفاع از صادرات الوار به آمریکا استفاده نموده است.

دونالد ترامپ تهدید نموده که توافق دوجانبه با مکزیک را پیش خواهد برد و به این ترتیب پیمان 25 ساله نفتا میان سه کشور که 1.2 میلیارد دلار تجارت را پوشش می دهد، از بین خواهد رفت.

آمریکا و مکزیک اخیرا درباره اصلاح نفتا به توافق رسیدند و این امر فشار بر کانادا برای توافق با شرایط جدید را افزایش داده است.

ترامپ روز چهارشنبه گفت انتظار دارد روشن گردد آیا توافقی شامل کانادا در چند روز آینده وجود خواهد داشت یا خیر.

چهارشنبه، نخستین روز مذاکرات میان دو کشور بود که پس از چهار روز مذاکرات بی وقفه در هفته گذشته که بدون نتیجه انتها یافته بود، ازسر گرفته شد.

کانادا خواستار معافیت دائمی از تعرفه های آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم و حذف تهدید تعرفه واردات خودرو از سوی واشنگتن و همچنین حفظ سیستم لبنیاتی خود و دسترسی به بازار برای محصولات چوب کانادایی است.

ترامپ سال گذشته پس از دیدار با کشاورزان در ویسکانسین که یک تولیدنماینده بزرگ لبنیات در آمریکا است، تقریبا پیمان نفتا را باطل و اظهار داشت واشنگتن از حمایت گرایی کانادا آسیب دیده است.

رییس جمهور آمریکا مدعی است که پیمان 1994 باعث از بین رفتن صدها هزار شغل آمریکایی شده است در حالی که اکثر اقتصاددانان چنین ادعایی را زیر سوال برده اند.

آماری که روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد کسری تجاری آمریکا به 50 میلیارد دلار رسیده که بالاترین میزان در پنج ماه اخیر است و کسری با کانادا 57.6 درص جهش یافته است.

ترامپ به کنگره اعلام نموده که میخواهد پیمان تجاری که هفته گذشته با مکزیک حاصل شد را تا انتها نوامبر امضا کند و مقامات اعلام نموده اند که سند این توافق تا اوایل اکتبر منتشر خواهد شد.

منبع: انتخاب
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 461

به "مذاکرات آمریکا و کانادا برای نجات نفتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات آمریکا و کانادا برای نجات نفتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید