مسکو: برجام در شرایط حساس است، گام های ایران قابل بازگشت است

به گزارش مجله همراهان، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از آمریکا تاکید نمود ایرانی ها حق دارند بگویند از (مزایای) برجام تاثیر ضعیفی دریافت نموده اند و اینستکس هم انتظارات آنها را برآورده ننموده است.

مسکو: برجام در شرایط حساس است، گام های ایران قابل بازگشت است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اینترفکس، ولادیمیر چیزوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا گفت که با هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا موافق است که نشست کمیسیون مشترک برجام که روز ششم دسامبر در وین برگزار گردید در برهه حساسی تشکیل و برگزار گردید.

چیزوف اضافه نمود: البته، شرایط بحرانی است. این نه تنها عقیده دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلکه موضع همه اعضای حاضر در نشست کمیسیون برجام بود. ایرانیها این را واضح گفته اند که مگر تا اوایل ژانویه حرکت مثبتی انجام گردد در غیر اینصورت گام پنج تعلیق تعهدات از سوی این کشور برداشته خواهد شد.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در ادامه گفت: به هر حال باید پذیرفت که هرکاری که ایرانیها انجام داده اند قابل بازگشت است. یکی باید به آنها تضمین بدهد، آنها کاری انجام نمی دهند که قابل بازگشت نباشد.

وی تاکید نمود، از این نقطه نظر، نهادهای اتحادیه اروپا هنوز معتقدند که برجام را می توان حفظ کرد. هرچند که ایمان(به حفظ برجام) روز به روز قویتر نمی گردد. بعد از نشست کمیسیون برجام همه بازیگرها در حال ادامه مشورتها هستند، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی هلگا اشمید، تروئیکای اروپایی و چین و روسیه و البته ایران. آمریکا دیگر در این مذاکرات مشارکت ندارد و از برجام خارج شده است. و نه تنها خارج شده بلکه کوشش می نماید دیگران را نیز از انجام تعهداتشان باز دارد.

چیزوف اضافه نمود؛ ایرانیها حق دارند بگویند از (مزایای)برجام تاثیر ضعیفی دریافت نموده و استفاده کمی هم از مکانیسم ویژه پرداخت با ایران موسوم به اینستکس نموده اند، این یک طرف قضیه است، مساله دیگر تاثیر کم تسهیل تحریمها برای ایران بوده است. حتی اگر همین فردا اینستکس به ظرفیت کامل برسد ایران هنوز بیشتر پولهایش را در اختیار ندارد تا به وسیله اینستکس مروادات اقتصادی را انجام دهد. با این وجود بعضی امکانات(به وسیله اینستکس) وجود دارد. علاوه بر آن، ایران هم مکانیسم مشابهی به نام نهاد ویژه اقتصادی و تجاری(STFI) ایجاد نموده است و این دو مکانیسم با هم در تعامل هستند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 688

به "مسکو: برجام در شرایط حساس است، گام های ایران قابل بازگشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: برجام در شرایط حساس است، گام های ایران قابل بازگشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید