، گزارش، زنان سرپرست خانوار حمایت می خواهند

به گزارش مجله همراهان، خبرنگاران/لرستان زنان نیمی از جمعیت جامه ما را تشکیل می دهند بنابراین ناگزیر باید در طرح های توسعه ای نقش این قشر آسیب پذیر در نظر گرفته شده و از آن ها حمایت به عمل آید.

، گزارش، زنان سرپرست خانوار حمایت می خواهند

سمیه زنی 33 ساله و مادر دو فرزند، همسرش اکنون در زندان به سر می برد و چرخ زندگی او و بچه هاش که 4 و 6 ساله هستند بدون یاری و یاری همسایگان و خیران نمی چرخد.

او در حال حاضر از کمیته امداد مستمری ماهیانه دریافت می کند، اما به گفته خودش با این که لباس های بلااستفاده فرزندان همسایگان را بر تن بچه ها خود می کند تا هزینه های زندگی اش کمتر شود، اما همچنان در تأمین مایحتاج ضروری زندگی کم می آورد.

این زن سرپرست خانوار می گوید، بخش اعظمی از خوراک و غذای بچه ها را نیز معمولاً افرادی که از اوضاع ما خبر دارند تأمین می کنند، اما گاهی اوقات نیز چیزی برای درست کردن ندارم و به افرادی که از حال ما خبر دارند می سپارم وقتی مرغ برای خودشان می خرند پوست و چربی های اضافه آن ها را برایم کنار بگذارند تا تمیزشان کنم و برای یک وعده بچه ها استفاده کنم.

صغری زنی حدود 60 ساله که در جوانی همسرش را از دست می دهد و خود به تنهایی بچه هایش را بزرگ کرده است، اکنون نیز مسئولیت پسر 6 ساله فرزند بزرگش که مادر و پدر را بر اثر بیماری از دست داده را بر عهده دارد.

می گوید طعم تلخ تنگدستی را خوب می شناسد و گویی این طعم را نوادگانش هم باید به ارث ببرند خودش توان کار ندارد و تنها دارایی که به آن امید دارد یاری دیگران و اندک مستمری است که از نهادهای حمایتی می گیرد.

کبری می گوید یک روز دیدم یکی از همسایه ها مقدار زیادی چربی و پوست و پای مرغ بیرون کنار زباله ها گذاشته بود، خجالت می کشیدم ولی در دل دوست داشتم می رفتم و آن ها را جمع می کردم و می شستم تا برای نوه ام غذایی درست می کردم.

به نظر می رسد زنان سرپرست خانواری که مسئولیت نگهداری از فرزندانشان را هم دارند در پیچ وخم سخت و نفس گیر مسائل مالی درمانده هستند و در کنار آن همان مسائل معیشتی ناگفته و مسائلی در عرصه امورات اجتماعی متوجه آن هاست.

اختصاص 3000 میلیارد ریال به بیمه زنان سرپرست خانوار

بنابر گفته فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون زنان مجلس شورای اسلامی و اعلام معاونت زنان ریاست جمهوری تعداد زنان سرپرست خانوار به بیش از سه میلیون و 600 هزار نفر می رسد که این میزان فرایند رو به رشدی دارد که ازجمله علل افزایش آن می توان به طلاق، تصادفات، از کار افتادگی همسر، زندان و اعتیاد اشاره کرد.

بنا بر گفته همین عضو فراکسیون زنان مجلس در بودجه سال 98 سه هزار میلیارد ریال به بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست اختصاص یافته است.

دولت و آنچه برای زنان سرپرست خانوار انجام داده

بنابر گفته معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، زنان سرپرست خانوار دارای مسائل جدی هستند به همین دلیل باید برای رفع این مسائل اقداماتی انجام داد، چراکه توانمندسازی این بانوان در تحکیم بنیان خانواده آن ها تأثیرگذاری بیشتری دارد؛ که در این راستا می توان زمینه اشتغال آن ها را فراهم کرد تا در کنار خانواده هایشان زندگی بهتری را بگذرانند.

به گفته ابتکار، پیرو تفاهم نامه سه جانبه همکاری معاونت امور زنان و خانواده، شورای اجتماعی کشور و سازمان فنی حرفه ای با هدف ایجاد کسب وکار پایدار، بهبود شرایط مالی و معیشت زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، طرح توانمندسازی مالی این زنان در سکونتگاه های غیررسمی در 10 استان آذربایجان غربی، لرستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان، خوزستان، البرز، فارس و سیستان وبلوچستان آغاز شده است.

شناسایی بیش از 24 هزار زن سرپرست خانوار

ناهید پرویزپور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان نیز در این رابطه گفت: تاکنون 24 هزار و 501 زن سرپرست خانوار زیر 55 سال در استان شناسایی شده که توانمندسازی آن ها یکی از برنامه های دولت بوده که اقدامات خوبی در این رابطه اجرا شده است.

وی اضافه کرد: یکی از این موضوعات توانمندسازی مالی زنان با تأکید بر بانوان سرپرست خانوار است که این افراد علاوه بر مسئولیت مادری، وظیفه سنگین تر اداره خانواده را نیز برعهده دارند و ممکن است تحت پوشش سازمان های حمایتی هم نبوده و مجبور به اداره معیشت خانواده نیز باشند.

شناسایی 400 زن سرپرست خانوار در سکونتگاه های غیررسمی خرم آباد

پرویزپور گفت: زنان سرپرست خانوار به واسطه این که در فقر مالی به سر می برند در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز قرار دارند و به همین دلیل معاونت زنان ریاست جمهوری بحث توانمندسازی مالی آنان را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با بیان این که طی سال جاری دو تفاهم نامه مهم انجام شد، اظهار کرد: یکی تفاهم نامه سه جانبه بین معاونت امور زنان، فنی و حرفه ای و سازمان اجتماعی وزارت کشور بود که 400 نفر از زنان سرپرست خانوار مرکز استان در سکونت گاه های غیررسمی شناسایی و از طریق یکی از شرکت های طرف قرارداد معاونت زنان انگیزش یابی شدند.

حدود 50 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند

جاسم محمدی فارسانی در این رابطه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به این که در حال حاضر 101 هزار خانوار در استان تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: از این تعداد 49 هزار و 831 خانوار شامل 68 هزار و 749 نفر، خانوارهایی اند که زنان سرپرست آن ها هستند.

وی ادامه داد: 37 هزار و 177 خانوار از این تعداد خانوارهایی هستند که سرپرست آن ها فوت شده، چهار هزار و 683 خانوار زنان مطلقه، 916 خانوار سرپرستشان در زندان است و شش هزار و 940 نفر شامل خانوارهایی است که متارکه کرده یا در روستاهای مناطق محروم سکونت دارند.

محمدی با اشاره به این که کل خدمات کمیته امداد شامل زنان سرپرست خانوار می شود، عنوان کرد: به این خانوارها یاری معیشت مالی به صورت حقوق ماهانه، طرح های اشتغال زایی و یاری مسکن، یاری های درمانی، وام های کارگشایی، برنامه های فرهنگی، خدمات حقوقی و بیمه های اجتماعی تعلق می گیرد.

مدیرکل کمیته امداد لرستان شرح داد: طرح بیمه های اجتماعی شامل زنان سرپرست خانوار زیر 45 سال می شود که در قالب آن تاکنون هشت هزار و 745 خانوار تحت پوشش قرار گرفته و حق بیمه آن ها ماهانه پرداخت می شود.

8800 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی لرستان

فاطمه زهرا توکلی، مدیرکل بهزیستی لرستان با بیان این که زنان و دختران جامعه ما در فضایی زندگی می کنند که همه سیاست گذاران، اندیشمندان، اقتصاددانان، جامعه شناسان و همه برنامه ریزان به این نکته اتفاق نظر دارند که توسعه پایدار در هیچ جامعه ای اتفاق نمی افتد مگر این که زنان به طور ویژه دیده شده و در بستر توسعه و مشارکت فعالیت داشته باشند، اظهار کرد: نمی توانیم در یک جامعه انتظار توسعه همه جانبه داشته و از طرفی از ظرفیت زنان و دختران غافل شویم.

وی با اشاره به این که در طول تاریخ ما زنان و دخترانی اسوه و الگو هستند، ادامه داد: زنان ما در عرصه های فرهنگی، مالی، سیاسی و اجتماعی ورود پیدا کردند اما تا رسیدن به مدینه فاضله فاصله داریم.

توکلی اظهار کرد: اعتقاد به تفاوت های جنسیتی داریم چراکه در ظرفیت ها، نگرش و رویدادها شناخت ایجاد می کند و با حضور دو جنس مخالف در کنار هم خلقت و آفرینش کامل می شود و تکامل جامعه غیر از این میسر نخواهد بود.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به این که در حال حاضر هشت هزار و 800 زن سرپرست خانوار استان تحت پوشش این سازمان بوده و از خدمات حمایتی برخوردار می شوند، عنوان کرد: همچنین 15 هزار نفر از زنان معلول جامعه استان از خدمات بهزیستی بهره مند شده و 638 نفر از دختران و خانم های بهزیستی تحت حمایت به فضای تحصیلات تکمیلی راه یافتند.

وی با بیان این که سال گذشته 500 نفر از زنان تحت حمایت از وام های خوداشتغالی در راستای توانمندسازی استفاده کردند، اظهار کرد: 30نفر از دختران تحت پوشش به عنوان دختران پیروز از مراکز شبانه روزی استان ترخیص شدند.

تشکیل 20 گروه همیار زنان سرپرست خانوار

سلمان کریمیان، معاون بهزیستی لرستان نیز با اشاره به اقدامات مهم و شاخص اجرا شده از ابتدای شکل گیری دولت دوازدهم تاکنون در حوزه امور اجتماعی این اداره کل، اظهار کرد: در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار طرح مالی خُرد را در قالب 50 گروه 20 نفره در شهرستان های کوهدشت، دلفان و چگنی اجرایی کرده ایم.

وی اضافه کرد: در این مدت پنج کلینیک مددکاری در شهرستان های استان برای ارائه خدمات مددکاری به افراد جامعه هدف و همچنین 20 گروه همیار زنان سرپرست خانوار با موضوع توانمندسازی مالی و اجتماعی تشکیل شده است.

کریمیان گفت: با تشکیل و استفاده از قابلیت های وام های خوداشتغالی، در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، به 1500 نفر پرداخت شده است.

وی با اشاره به این که در قالب تفاهم نامه با صندوق تأمین اجتماعی حق بیمه بازنشستگی یک هزار و 600 نفر از زنان سرپرست خانوار شهری پرداخت شده، عنوان کرد: همچنین حق بیمه بازنشستگی به دو هزار و 300 نفر از زنان روستایی پرداخت شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 665

به "، گزارش، زنان سرپرست خانوار حمایت می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "، گزارش، زنان سرپرست خانوار حمایت می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید