حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله در برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت

به گزارش مجله همراهان، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان در برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت این گنبد تاریخی اطلاع داد.

حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله در برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و پایگاه اطلاع رسانی گروه حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الله کمک مدیر کل میراث فرهنگی استان با اعلام این خبر گفت: مرمت کاشی کاری گنبد مسجد شیخ لطف الله که از اردیبهشت ماه امسال شروع شده به لحاظ شیوه اجرا، به صورت کاملاً اصولی و بر طبق مبانی پذیرفته شده در علم حفاظت در حال اجرا است.

الله کمک همچنین گفت: با توجه به حساسیت بسیار بالا و ارزشمند بودن بنا، اقدامات اجرایی بر اساس کار مطالعاتی ازجمله نقشه برداری با دستگاه اسکن لیزر، ایجاد طرح هندسی گنبد و نیز برداشت الگوی گنبد به روش سنتی صورت گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه این گنبد برخلاف مسجد امام به صورت یک پوسته اجرا شده است، اضافه نمود: طبق شواهد به دست آمده در حین عملیات مرمت تعیین شد، پوسته از نوع آجر با ملات گچ وخاک به صورت نمای آجری اجرا شده است و آجرچینی آن دارای بندکشی است.

او در ادامه اضافه نمود: این سبک از آجر نشان می دهد ، که معمار این بنای ارزشمند با توجه به زمان بر بودن عملیات کاشی و اینکه این گنبد یک پوسته است، این سبک از اجرا را انتخاب نموده که دارای دو مزیت است.

الله کمک همچنین خاطر نشان کرد: از مزیتهای این گنبد یکی این است که تا قبل از سرانجام عملیات کاشی کاری نمای گنبد سطح بیرونی دارای زیبایی خاص (مانند گنبد ساروتقی و کلیسای بیت الحم) است و سطح گنبد نیمه کاره نیست و مزیت دیگر این است که با توجه به بندکشی غوطه ای و مرغوبیت آجر بیرونی و مسطح بودن ، سطح نفوذ آب باران بیش ازحد امکان پذیر نیست. لذا با توجه به موارد فوق می توان گفت؛ برای بستر اصلی گنبد ازلحاظ نفوذ آب در هنگام ساخت پیش بینی های لازم اجرا شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: با وجود این، با توجه به حساسیت موجود برای جلوگیری از نفوذ آب در حین عملیات مرمت، اجرای سطح و پوششی جذبی برای جلوگیری از نفوذ به بستر اصلی با توجه به موارد ذیل صورت می گیرد.

او با اشاره به اینکه سطح کاشی کاری گنبد با بستر اصلی 20 الی 40 سانتیمتر فاصله دارد، اضافه نمود: برای نصب پارچه های کاشی باید زیرسازی صورت می گرفت.

الله کمک تأکید کرد: روش های دیگری نیز برای ایجاد یک لایه محافظتی بر روی سطح گنبد وجود داشت که با توجه به آنالیز های اجرا شده توسط کارشناسان مرمت، این روش ها مناسب نبوده و مانع از استحکام بخشی گنبد می گردد.

او اظهار داشت: پس از بارندگی های اخیر از بدنه گنبد بازدید به عمل آمد که نشان می دهد ، آب در سطح گچ کف مال روی پکفته هیچ گونه نفوذی تا نزدیک بستر آجری نداشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تأکید کرد: با توجه به اینکه یکی از استاد کاران بر جسته اصفهانی در حال مرمت این گنبد تاریخی است، تمام مسائل مربوط به حفاظت در حین مرمت پیش بینی شده است.

اله کمک توضیح داد: تمام طرح های مرمتی در پهنه استان اصفهان از جمله میدان امام ، چهلستون، مسجد جامع ، باغ فین و ...توسط استاد کاران برجسته اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و کاشان در حال اجرا است و پایگاههای ثبت جهانی حساسیت خود را نسبت به اجرا توسط استاد کاران مد نظر قرار می دهد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 150

به "حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله در برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفاظت علمی از گنبد مسجد شیخ لطف الله در برابر نفوذ آب باران در حین اجرای عملیات مرمت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید