صدور یک روزه ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان

به گزارش مجله همراهان، رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی از صدور یک روزه ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان اطلاع داد و گفت: تاکنون شرکتهای دانش بنیان برای دریافت ضمانت نامه باید 40 مرحله را طی می کردند، ولی با تعاملی که با بانک ها انجام شده است، این زمان را به یک تا چهار روز کاهش دادیم.

صدور یک روزه ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، دکتر علی وحدت در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به این که این صندوق بر اساس قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوب سال 89 ایجاد شد، افزود: در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بر افزایش ظرفیت اقتصادی برای صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید شده است تا از این طریق بتوان از فعالیت های شرکت های دانش بنیان حمایت کرد.

وی تأمین خدمات اقتصادی، مشارکت و سرمایه گذاری خطر پذیر و حمایت از تجاری سازی را از مأموریت های این صندوق نام برد و یادآور شد: بر این اساس رویکرد جدید صندوق بر خروج از حالت انفعال به حالت فعال و ایجاد اکوسیستم نوآوری و فناوری است. بر این اساس برنامه هایی را برای توسعه حمایت از شرکت های دانش بنیان در دستور کار داریم.

وحدت در ادامه تعداد شرکتهای دانش بنیان را در سال 92 حدود 50 شرکت دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر این تعداد به بیش از چهار هزار شرکت بالغ شده است و ما نیز در این مدت کوتاه که در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر شده ایم، فعالیت های خود را گسترش داده ایم.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، یکی از نقاط ضعف این صندوق را مراجعه شرکت ها به این صندوق و ارائه درخواست بوده است، یادآور شد: با توجه به ظرفیت های ایجاد شده در این صندوق سعی شده است تا با سایر نهادها به سمت برطرف نیازمندی های شرکت ها اقدام کنیم. بر این اساس ابزارهای جدید اقتصادی برای توسعه حمایت از شرکت ها را در دستور کار قرار داده ایم که طراحی های اولیه در این زمینه انجام شده است و امیدواریم که با معرفی این ابزارها نیازهای اقتصادی شرکت ها مرتفع گردد.

وحدت، طولانی بودن اعطای تسهیلات را از دیگر نقدها وارده به این صندوق دانست و اظهار کرد: با کوشش های انجام شده زمان ارائه تسهیلات به دو تا سه ماه کاهش یافته است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به افزایش دو برابری میزان مصوبات این صندوق، خاطر نشان کرد: علاوه بر این در حوزه صدور ضمانت نامه نیز برنامه ریزی های جدیدی انجام شده است، به گونه ای توانسته ایم مدت زمان اعطای ضمانت نامه را به چهار روز کاهش دهیم.

به گفته رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی هر یک از شرکتهای دانش بنیان برای دریافت ضمانت نامه باید 40 مرحله را طی می کرد، ولی در دور جدید فعالیت های این صندوق با پذیرش پوشش ریسک صندوق به میزان پنج درصد موجب شده است تا زمان صدور ضمانت نامه به چهار روز کاهش یابد.

وحدت همچنین یادآور شد: در صورتی که شرکت دانش بنیانی حد اعتباری لازم را در صندوق شکوفایی و نوآوری تعیین نموده باشد، صدور ضمانت نامه یک روزه خواهد بود.

* محورهای فعالیت صندوق نوآوری و شکوفایی

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه تسهیلات، سرمایه گذاری و ارائه خدمات توانمندسازی را از حوزه های کلیدی کاری صندوق نوآوری و شکوفایی نام برد و در این باره شرح داد: در حوزه ارائه تسهیلات و تجاری سازی برنامه جدی برای تعامل با بانک ها داریم که از آن جمله می توان به ارائه یارانه سود تسهیلات اشاره نمود.

وی کاهش تصدی گری و برون سپاری حداکثر خدمات با تکیه بر صندوق های پژوهش و فناوری را از دیگر حوزه های صندوق شکوفایی و فناوری نام برد و تاکید نمود: در این راستا ما تا 9 برابر سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری به این صندوق ها اعتبار می دهیم. ضمن اینکه سه برابر آن تسهیلات و 6 برابر خط اعتباری صندوق های پژوهش و فناوری به آنها تسهیلات خواهیم داد.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در عین حال بازارسازی و یاری به شکل گیری بازار داخلی، توسعه صادرات دانش بنیان، توسعه زنجیره ارزش و شبکه تأمین دانش بنیان، مشارکت فعال در توسعه فناوری های جدید و جریان ساز و تمرکز بر حل مسائل و چالش های ملی و راهبردی را از روینمودهای جدید صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه توسعه اکوسیستم و نوآوری نام برد.

* حمایت از لیزینگ شرکت های دانش بنیان

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه اعطای لیزینگ به محصولات دانش بنیان را از دیگر خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی نام برد و در این باره افزود: با توجه به مسائل موجود در کشور و اعمال تحریم ها در حال حاضر توجه به محصولات داخل شده است، از این رو ما همکاری را با وزارت بهداشت، برای خرید تجهیزات ساخت داخل آغاز کردیم که در این راستا حمایت های لیزینگ برای خرید تجهیزات ساخت داخل اعطا می گردد.

وی همچنین از تهیه بسته های یاری به صادرات اطلاع داد و در این باره گفت : در این راستا بسته های اقتصادی برای حضور شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی، یاری هزینه برای پذیرش هیأت های خارجی و پوشش هزینه های تاییدیه های بین المللی در نظر گرفته شده است.

وحدت از افزایش مصوبات این صندوق اطلاع داد و گفت : بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از زمان آغاز فعالیت در این صندوق به میزان دو هزار میلیارد ریال طرح مصوب شده است که این میزان برای حمایت از 300 طرح بوده است.

* رویکرد صندوق نسبت به شرکت های خصولتی

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص فشار شرکت های خصولتی برای دریافت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: ما اعتقاد داریم که اگر نهادهای شبه خصوصی و خصولتی وارد طرح هایی که ما آنها را طراحی نموده ایم، شوند و بتوانند نیازهای جامعه فناوری کشور را مرتفع نمایند، بد به نظر نمی رسد. مشروط بر این که این شرکتها موجب توسعه فناوری در کشور و تحرک بخشی به سایر شرکتهای دانش بنیان شوند.

وی با اشاره به این که تسهیلات این صندوق برای شرکت های دانش بنیان است، افزود: ما باید زمین رانت را در خصوص تسهیلات قطع کنیم که این از روینمودهای ما است.

* معوقات شرکت ها به صندوق نوآوری و شکوفایی

وحدت به میزان معوقات شرکت های دانش بنیان اشاره نمود و گفت : میزان معوقات این شرکت ها 15 درصد است.

رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی میزان تسهیلات اعطا شده به شرکت ها را 200 میلیارد تومان ذکر کرد که از این میزان 15 درصد اعطا شده جزو معوقات شرکت های دانش بنیان است که تاکنون این تسهیلات پرداخت نشده است.

وی افزود: این معوقات به دلیل تقاضای شرکت ها برای استمهال وام بوده است.

* همکاری صندوق با معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری

وحدت با تاکید بر این که این صندوق حتماً با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری خواهد داشت، در این باره گفت : در این مدت نیز ما همکاری هایی با این معاونت داشتیم. چرا که معتقد هستیم در اکوسیستم نوآوری که اجزای مختلفی وجود دارد، باید این را پذیرفت که نمی توان هر یک از این اجزا مستقل عمل نمایند.

وی در عین حال با تاکید بر این که این صندوق از حیث برنامه ها شأن و استقلال خود را دارد، ادامه داد: همکاری ما با این معاونت برنامه محوری است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 149

به "صدور یک روزه ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدور یک روزه ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید