کلید پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری به دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی است

به گزارش مجله همراهان، استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: پروژه هایی از جمله راه آهن و اتوبان شهرکرد به ایذه برای استان بسیار مهم است و کلید آن ها تنها به دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

کلید پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری به دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی است

به گزارش خبرنگاران، اقبال عباسی پنجم مهرماه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، اظهار کرد: کاش به جای حساسیت های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر روی تسهیلات اشتغال روستایی، حساسیت بر روی پروژه های مهم استان از جمله راه آهن، بیمارستان، جاده و ... بود .

وی اضافه نمود: انتظار می رود دستور پروژه های استانی و شهرستانی که اخذ گردیده بیشتر مورد تاکید قرار گیرد، چرا سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به این عوامل بی توجهی می نماید .

عباسی توضیح داد: بیش از دو هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در استان پرداخت گردیده است که 314 میلیارد تومان مربوط به تسهیلات روستایی و عشایری است که این نشان می دهد هیچ استانی به اندازه چهارمحال و بختیاری تسهیلات روستایی ندارد .

وی ادامه داد: چهارمحال و بختیاری در پرداخت تسهیلات فراگیر روستایی رتبه سوم کشوری را دارد، ولی در پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری عقب هستیم که باید همت و کوشش بیشتری صورت گیرد .

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت: پروژه هایی از جمله راه آهن و اتوبان شهرکرد به ایذه برای استان بسیار مهم است و کلید آن ها تنها به دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

عباسی گفت: اگر بانک و یا دستگاه اجرایی دلسوز نبوده و کوششی نمی کردند اکنون در زمینه تسهیلات فراگیر روستایی دارای رتبه سوم کشوری نبودیم .

وی اعلام کرد: نباید خیلی خود را ناامید، نگران و شرمسار دانست هر کسی در این زمینه مقصر باشد باید با آن فرد برخورد صورت گیرد .

عباسی تاکید نمود: اعتبارات عمرانی به صورت 100 درصد جذب گردیده، بودجه امسال سایر استان ها 24 درصد کاهش داشته در حالی که بودجه استان 26 درصد افزایش داشته است، چرا به این اعداد و ارقام توجه نمی نمایند و تنها بر روی تسهیلات اشتغال روستایی متمرکز می شوند، چرا بر روی مباحث مهمی از جمله راه آهن، پتروشیمی که 300 میلیارد تومان برای لوله گذاری و تامین خوراک از سمت گچساران به بروجن لازم دارد و مصوبه دولت است، اعتباری گذاشته نمی گردد .

وی با بیان اینکه چه کسانی برای تامین مواد اولیه و لوله گذاری از سمت گچساران اجازه اجرای آن را نمی دهند و چه کسانی برای سرمایه گذاری نمی آیند، اضافه نمود: برای پتروشیمی بروجن طرح جایگزین داده نمی گردد بلکه تنها می توان سرمایه گذار جایگزین اختصاص داد .

عباسی افزود: اگر مسئله ای در دستگاه ها باشد باید حسن ها نیز بیان شوند و اشکال کار و فرد مقصر نیز باید مشخص گردد، در حقیقت باید گلوگاه پیدا گردد و دستور معاون رئیس جمهور است که در حضور مجمع نمایندگان استان مسائل را در خصوص پروژه های استان رفع نمایند .

استاندار با اشاره به اینکه رتبه بندی ها در خصوص پرداخت تسهیلات نا جوانمردانه است، اظهار داشت: احساس می گردد مشکل مربوط به جاهای دیگر است که باید نسبت به آن ها حساسیت ایجاد گردد .

در ادامه نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موقعی که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حضور پیدا می کنیم گلایه مندی در خصوص عملکرد تسهیلات اشتغال استان است، به طوری که استان در تمامی شاخص ها عملکرد مناسبی ندارد، بنابراین ضروری است حرکت و کوشش بیشتری صورت گیرد .

علی کاظمی اضافه نمود: اگر ابلاغ در زمینه تسهیلات وجود دارد ولی تخصیصی صورت نمی گیرد گزارش داده گردد، همچنین باید اقداماتی صورت گیرد تا تخصیص ها افزایش یابد .

وی گفت: باید مدیران دستگاه های اجرایی استان با بانک ها نشست هایی داشته باشند و راه چاره را پیدا نمایند، در صورتی که مشکل مربوط به تسهیلات است، موانع را بیابند، اگر کاری صورت نگیرد همه ما به نحوی مقصر هستیم .

کاظمی با اشاره به اختصاص 314 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی به چهار بانک استان، توضیح داد: این امر می تواند توسعه استان را به همراه داشته باشد ولی تنها 50 درصد آن تخصیص یافته و این نشان می دهد که خروجی لازم را نداشته است و ضروری است تمامی ارگان ها حتی نهادهای نظارتی همکاری داشته باشند تا این اعتبارات جذب گردد .

اجرای پروژه های نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری جزو ضرورت ها است

به گزارش خبرنگاران، طهمورث الیاسی بختیاری پنجم مهرماه در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، اظهار کرد: شورای برنامه ریزی عالی ترین نهاد برنامه ریزی و تصمیم گیری در خصوص مباحث توسعه استان است.

وی با اشاره به محدود بودن اعتبارات برای پروژه های استان، توضیح داد: اجرای پروژه های نیمه تمام استان از ضرورت ها است و در صورتی که کوشش و تمرکز صورت گیرد تا دو سال آینده تمامی پروژه های نیمه تمام مشخص تکلیف خواهند شد و به سمت شروع پروژه های جدید پیش خواهیم رفت .

وی گفت: هنر نیست که پروژه های نیمه تمام را رها کنیم بلکه اجرایی شدن پروژه ها ضرورت دارد، اگر اعتبارات را براساس عملکردها اختصاص دهیم باید بودجه ریزی عملیاتی اجرا گردد .

در ادامه معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات مصوب استانی در سال گذشته از منابع مختلف 715 میلیارد تومان بوده است، گفت: از این میزان 335 میلیارد و 843 میلیون تومان معادل 46.91 درصد آن تخصیص یافته است .

علی شهریارپور ادامه داد: تمامی اسناد و اعتبارات ابلاغی به صورت 100 درصد جذب گردیده و منابعی برگشت داده نگردیده است .

وی گفت: عملکرد اعتبارات استان از لحاظ تخصیص و ردیف های متفرقه ای که در سال گذشته به استان اختصاص یافت، نسبت به سایر استان ها مطلوب بوده است .

شهریارپور ادامه داد: تاکنون مبادله موافقت نامه 24 دستگاه اجرایی استان انجام گردیده است، همچنین مبادله موافقت نامه پروژه های عمرانی از لحاظ سیستمی 24 درصد انجام گردیده که تا آخر مهرماه تمام موافقت نامه ها مبادله خواهد شد .

وی اعلام کرد: طی شش ماه دوم امسال تخصیص ها بر اساس بودجه ریزی عملیاتی انجام می گردد که طی شش ماه ابتدای امسال 43 درصد از بودجه هزینه ای استان تخصیص داده شد و پیگیری 11 میلیارد و 200 میلون تومان از اعتبارات سال گذشته بازنشتگان نیز انجام شد که تا یک ماه آینده مسائلی همچون پاداش و مانده مرخصی بازنشستگان رفع خواهد شد .

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه دو هزار و 196 پروژه در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها مصوب شد، توضیح داد: سرانه هر پروژه که در قالب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استانی اولویت بندی گردیده رقم قابل توجهی را نشان نمی دهد که اعتبار تصویب گردیده برای اجرای هر پروژه به طور متوسط 110 میلیون تومان بوده که در هر شهرستان این میزان اعتبار تصویب گردیده متفاوت است، با این حال پروژه های بزرگ و تاثیرگذار توسعه ای در اولویت قرار نگرفته که ضروری است با هماهنگی فرمانداران و ادارات این موضوع مدنظر قرار گیرد تا مشکل رفع گردد .

وی با بیان اینکه از دو هزار و 196 پروژه در استان 99.8 درصد نیمه تمام و تنها شش پروژه جدید است، گفت: از این تعداد پروژه، 637 پروژه احداثی و تکمیلی با تخصیص 37 درصد اعتبار، 487 پروژه تعمیر و تجهیز با تخصیص 19.5 درصد اعتبار، 534 پروژه توسعه ای با 30 درصد تخصیص اعتبار، 310 پروژه خدماتی با 9 درصد تخصیص اعتبار و 223 پروژه مطالعاتی با چهار درصد تخصیص اعتبار وجود دارد که اولویت با طرح های توسعه ای و احداثی تکمیلی است.

وی با اشاره به وجود حدود یک هزار پروژه نیمه تمام در استان، اظهار داشت: اعتبار مورد احتیاج برای این پروژه ها 950 میلیارد تومان بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 54

به "کلید پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری به دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید پروژه راه آهن چهارمحال و بختیاری به دست سازمان مدیریت و برنامه ریزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید