اطلاعات تکمیلی از ابر خودرو 1900 اسب بخاری لوتوس اویجا

روند سرمایه گذاری چینی ها و هندی ها در برندهای ناموفق اروپایی در چند سال گذشته به خوبی جواب داده و نمونه شاخص آن، برند ام جی است که با سرمایه گذاری سایک موتور، توانست مجددا رونق پیدا کند. مدتی نیز می گردد که شرکت خودروسازی چینی جیلی، با تزریق پول به لوتوس، برند بریتانیایی که مدتی بود حال خوبی نداشت، میخواهد رقیبی جدید برای لامبورگینی، آئودی و دیگر ابرخودرو سازان اروپایی مهیا کند.

اطلاعات تکمیلی از ابر خودرو 1900 اسب بخاری لوتوس اویجا

پس از یک دهه، لوتوس اویجا یا لوتوس اویا، قرار است محصولی جدید از این شرکت باشد که قدرتی خارق العاده دارد. این خودرو در ابتدا لوتوس 130 یا لوتوس تایپ 130 نامگذاری شده بود که اکنون به اویجا تغییر نام داده است. عدد 130 نشان دهنده تعداد دستگاه های فراوری شده از این خودروست، به عبارتی تنها 130 دستگاه از لوتوس اویجا فراوری خواهد شد. تحویل خودروهای فراوریی از سال 2020 شروع می شود و قیمت تقریبی 2.4 میلیون پوند برای آن تخمین زده می شود. علاقمندان می توانند از هم اکنون با پرداخت 250 هزار پوند، سفارش خود را در جیلی ثبت نمایند.

اویجا یا اویا به معنای اولین موجود بوده و یک ابرخودرو الکتریکی با قدرت خارق العاده به میزان 1973 اسب بخار است. نزدیک ترین خودرو رقیب، پنین فارینا باتیستا است که توانایی فراوری 1900 اسب بخار را دارد. گشتاور لوتوس اویجا نیز به 1700 نیوتون متر بالغ می شود و وزن خودرو نیز در حدود 1680 کیلوگرم است. مطابق وعده ها، لوتوس اویجا می تواند در کمتر از سه ثانیه، به سرعت صد کیلومتربرساعت دست یابد و در نه ثانیه، به سرعت سیصد کیلومتربرساعت برسد. دو خودرو رقیب در این حوزه، یعنی فراری SF90 استراداله و مک لارن اسپیدتیل، شتاب صفر تا صدی برابر 2.5 ثانیه دارند و در 12.8 ثانیه قادرند به سرعت 300 کیلومتربرساعت دست پیدا نمایند.

مهندس ارشد طراحی پلتفرم لوتوس، لوئیس کر در خصوص اویجا می گوید: پتلفرم این خودرو طوری طراحی شده که هیچ محدودیتی برای قدرت ارسالی به هرکدام از چرخ ها وجود ندارد. تنها محدودیتی که برای سرعت لوتوس اویجا وجود دارد، محدودیت های ایمنی خودرو و محدودیت های سرعت در جاده ها و بزرگراه هاست. مالکیت جیلی به لوتوس اجازه داده تا از تجربیات سایر شرکت ها و تیم های زیرمجموعه این خودروسازی چینی استفاده کند. در ساخت لوتوس اویا، از تجربیات تیم Grove F1 استفاده شده که چهارفصل است در مسابقات اتومبیلرانی الکتریکی، موسوم به فرمول E حضور دارد و مهارت خاصی در استفاده از باتری ها دارد.

بر خلاف اکثر خودروهای برقی، که از سیستم اسکیت بورد برای نصب باتری ها استفاده می نمایند، یعنی روشی که در آن باتری ها در کف خودرو خوابانده می شود، در لوتوس اویا باتری ها در محفظه ای در پشت خودرو جای گرفته اند. قدرت موتور به هر چهار چرخ ارسال می شود و به همین دلیل سیستم تمام چرخ محرک و گشتاور برداری برای این خودرو لحاظ شده است. مطابق چرخه WLTP ، لوتوس اویا می تواند 395 کیلومتر را با باطری های پر، طی نماید. در هر لحظه می توان از عملکرد نهایی خودرو بهره گرفت و برخلاف خودروهای الکتریکی عادی، باتری های لوتوس اویجا مشکل افت توان در حالت رانندگی معمولی را ندارند.

لوتوس اویا ظاهری بینابین دارد و در حد وسط یک خودرو تجاری و یک ابرخودرو جای می گیرد. ظاهر خودرو از نواحی مختلفی جذاب است و در مواردی می توان آن را هیجان انگیز برشمرد. لوتوس اویا برپایه یک شاسی کربنی ساخته شده که تاکنون شاهد استفاده از این نوع شاسی در محصولات لوتوس نبوده ایم. سبک کلی خودرو کاملا آیرودینامیک بوده و به نظر می رسد برای راندن در سرعت های بالا، هیچ مسئله ای نداشته باشد. همانند اکثر خودروهای مدرن، لوتوس اویا طوری طراحی شده که کمترین فشار هوا بر آن اعمال شود، اما بر خلاف سایر محصولات که عمدتا از پیشرانه های بنزینی بهره می گیرند و تجهیزات زیادی دارند، وسایل موجود در این لوتوس نسبتا کم بوده و به مهندسین یاری نموده تا توزیع وزن بهتری را برای خودرو فراهم آورند. راسل کار، طراح لوتوس اویا اعتقاد دارد استفاده از قوای فنی الکتریکی، دست او را در طراحی خودرو آزاد گذاشته و علاوه برآن، مزایای آیرودینامیکی فوق العاده ای را نیز برای خودرو فراهم ساخته است. علاوه برآن، لوتوس اویجا از سیستم DRS یا سیستم کاهش کشش، که در خودروهای فرمول یک استفاده می شود، بهره می گیرد. طراحان خودروهای فرمول یک، نقش ویژه ای را در ساخت دیفیوزر و بال عقب لوتوس اویا بر عهده داشته اند.

راننده می تواند یکی از پنج حالت Eco، City، Tour، Sport و Track را برای رانندگی انتخاب کند و از مزایای هر کدام بهره ببرد. لوتوس اویا هیچ گونه آینه ای بر روی درهایش ندارد و یک صفحه نمایش OLED به همراه دوربین که بر روی هرکدام از درهای جانبی نصب شده، وظیفه تامین دید راننده را بر عهده دارند. هیچ صفحه نمایش لمسی در داخل کابین وجود ندارد و تنها یک فرمان به همراه نمایشگر دیجیتال، تجهیزات کابین را تشکیل می دهند تا حس خالصی از رانندگی را برای مالک ایجاد نمایند. به نظر می رسد خرید لوتوس توسط جیلی، به این برند بریتانیایی باسابقه اجازه داده تا گذشته باشکوه خود را تکرار کند.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ

به "اطلاعات تکمیلی از ابر خودرو 1900 اسب بخاری لوتوس اویجا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعات تکمیلی از ابر خودرو 1900 اسب بخاری لوتوس اویجا"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید