به جای ایده دادن به بچه ها برای نوشتن، تفکر را در آن ها پروش دهیم

به گزارش مجله همراهان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، نخستین نشست مجازی شعرخوانی و قصه خوانی بچه ها و نوجوانان توسط دبیرخانه جام باشگاه های کتابخوانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در گستره سراسری از اواخر اردیبهشت تا سرانجام خرداد ماه در حال برگزاری است. بر اساس این گزارش، در هر نشست یک نویسنده به همراه یک شاعر کشوری برای گروه سنی 6 تا 17 سال از چگونگی شعر گفتن و قصه نوشتن می گویند.

به جای ایده دادن به بچه ها برای نوشتن، تفکر را در آن ها پروش دهیم

در نخستین نشست مجازی علی اصغر سیدآبادی نویسنده و شاعر کودک و نوجوان و فرمهر منجزی مترجم و دبیر جام باشگاه های کتابخوانی کشور حضور داشتند.

در این نشست سیدآبادی گفت: در حصار خواندن یک کتاب از یک نویسنده نباشید بلکه باید از هر نویسنده چند اثرش را بخوانیم.

نویسنده بابا بزرگ سبیل موکتی اندیشیدن به موضوع داستان را گام اول در این جهت دانست و اظهار داشت: برای نوشتن یک داستان باید به موضوع فکرکنیم. اتفاق هایی که هر روز درکناِر ما می افتد در جهت خیابان، مدرسه، پارک و... هر کدام می تواند دستمایه یک سوژه خوب برای نوشتن قرار گیرد.

سیدآبادی اضافه کرد: هر کدام از شما می توانید از ظرفیت هایی که در اطراف تان است بهره مند شوید. به طور مثال: در اهواز رودخانه کارون می تواند ایده خوبی برای داستان باشد. اگر رودخانه کارون خشک شود چه اتفاق هایی می افتد و از این قبیل موارد. ایده های شما در جانشینی و جایگزین کردن تبدیل به داستان می شوند.

وی ادامه داد: برای قصه نوشتن باید راه های خلاقیت را پیدا کنید. همه مخترعان علاوه بر دانشمند بودن یک داستان نویس نیز هستند. در هر رشته ای که درس می خوانید، می توانید تخیل قوی و نوآوری داشته باشید نوآور بودن، شما را نسبت به دیگران یک قدم جلوتر می برد و استفاده از این ابزارها منجر به خلق داستان می شود.

سیدآبادی در پاسخ به این پرسش که وقتی از نوشتن زده می شوید، چه راه حلی برای برون از آن پیدا می کنید؟ اینگونه شرح داد: اگر شما یک منبع بزرگ از شربت نوشیدنی را در نظر بگیرید، بالاخره این منبع یک روز تمام می شود. اما منبع خلاقیت آدم ها متفاوت است. در یک برهه زمانی نویسنده نیاز به خواندن، نگاه کردن، ارتباط داشتن و سفر کردن دارد. ضرب المثل ها را یادداشت کنید و دایره واژگان فارسی خود را گسترش دهید. داستان نویس باید بتواند همزمان به دانش های مختلف مجهز شود.

این مروج کتابخوانی گفت: نویسنده باید بتواند به شناخت از آدم ها برسد و زمانی که قصد دارد در مورد یک پزشک و مهندس بنویسید؛ باید تا اندازه ای به دانش پزشکی و مهندسی مسلط باشد.

فرمهر منجزی مترجم کودک و نوجوان در این نشست مجازی ضمن پیشنهاد کتاب مامان پیچ برای هیچ اثر سیدنوید سیدعلی اکبر به بچه ها تاکید کرد: توصیه من به شما خواندن کتاب آموزشی داستان نویسی مامان پیچ برای هیچ است و یکی از راه های دیگر، تمرین نوشتن است وقتی با یک موضوع برخورد می کنید، یاداشت های کوتاه بنویسید.

منجزی اضافه کرد: نوشتن خاطرات روزانه، خاطرات سفر یا سفرنامه، گزارش نویسی، خواندن کتاب های متنوع و اینکه هر داستان از چه عناصری تشکیل شده است و یافتن ایده ها ، همه از جمله عواملی هستند که شما را به سمت نوشتن هدایت می کنند. خودتان را محدود به خواندن آثار یک یا دو نویسنده نکنید متنوع بخوانید تا ایده های بهتری بگیرید.

منجزی در ادامه در جواب این سوال که مترجم ها چگونه داستان ها را انتخاب می کنند؟ شرح داد: باید به دنبال علایق و ایده های خودمان برویم؛ ممکن است یک مترجم 10 کتاب بخواند، اما با یکی از آن اثرها بتواند ارتباط بیشتری برقرارکند و علاقه در انتخاب مترجم نقش دارد.

دبیر پنجمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی کشور اضافه کرد: برای ایده دریافت داستان می توانید از سوژه های خیلی ساده دراطرافتان استفاده کنید. مثلا بوی یک ماده غذایی، طعم غذا ، شنیدن حرف های آدم های کوچه و خیابان، همه به نوعی می تواند جان مایه سوژه داستان شود.

مترجم اثر باد نه بادی گفت: یک نویسنده نباید خودش را زندانی کند بلکه باید با اجتماع در ارتباط باشد تا بتواند ایده بگیرد.

یادآوری می شود، در نخستین کارگاه شعرخوانی و قصه خوانی 85 نفر از استان های تهران، خراسان جنوبی، یزد، فارس و خوزستان شرکت کردند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1692

به "به جای ایده دادن به بچه ها برای نوشتن، تفکر را در آن ها پروش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جای ایده دادن به بچه ها برای نوشتن، تفکر را در آن ها پروش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید