راه چاره کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت اول)

به گزارش مجله همراهان، امروزه اورتوریسم به معضل اکثر مقاصد گردشگری معروف تبدیل شده است و هریک سعی می نمایند با روش های مختلف به مقابله و کنترل آن بپردازند.

راه چاره کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت اول)

معماری های شگفت انگیز، مناظر زیبا یا عجایب باستانی در مقاصد گردشگری مشهور جهان، فراتر از تصور ما هستند؛ به طوری که دیدن آن ها رویای ما می گردد، پول خود را پس انداز می کنیم، به امید اینکه روزی پیروز به بازدید از این جاذبه ها شویم، اما در روز موعود می بینیم که جمعیت زیادی همزمان با ما برای بازدید آمده اند.

امروزه، اورتوریسم به تیتر خبرهای زیادی تبدیل شده است، زیرا شهرهایی که به دلارهای گردشگری وابسته هستند، دچار بحران هویتی شده اند و نمی دانند که آیا می توانند از چنین منابع مهم درآمدی صرفنظر نمایند یا خیر. گردشگران نیز باید قدری به رفتار و انگیزه های خود فکر نمایند. آیا وقت آن است که رویای خود را فراموش کنید؟ آیا امکان سفر مسئولانه وجود دارد؟ یا فقط باید انتظار خیل عظیم گردشگران را داشته باشید و تا امکان بازدید از آن ها وجود دارد، از این مقاصد دیدن کنید؟

جاستین فرانسیس، مدیرعامل اپراتور تورهای سفر مسئولانه در انگلستان، می گوید:

گردشگری مانند هر صنعت دیگری است و به منظور اجتناب از تأثیرات منفی آن باید به صورت محلی مدیریت و کنترل گردد.

خبر خوب اینجا است که بسیاری از مقاصد گردشگری، دولت ها و اپراتورهای تور درحال حاضر به فکر مقابله با این مسئله افتاده اند. پیشگامان حل این معضل می توانند باعزم و اراده استوار، برنامه ریزی درست و تصمیم گیری های جسورانه، راهکارهایی برای ایجاد تعادل بین تقاضای گردشگری و احتیاجهای جوامع محلی پیدا نمایند. در ادامه به بعضی مقاصد گردشگری اشاره خواهیم کرد که سعی دارند از پس این مشکل برآیند.

ماچو پیچو، پرو

ماچو پیچو، معروف ترین جاذبه گردشگری پرو به حساب می آید که تعداد گردشگرانش در سال 2018 نسبت به سال پیش از آن با 12 درصد رشد همراه بوده است، به طوری که در این سال 1,578,030 گردشگر از بقایای قلعه قرن پانزدهمی اینکاها دیدن نموده اند. درواقع، به طور متوسط روزانه 4300 نفر در مسیرهای باریک این جاذبه حضور داشته اند. به همین دلیل مقامات طی اقدامی جسورانه، از ژانویه 2019 سیستم جدید سختگیرانه ای را برای بلیط ها اجرا کردند که طبق آن، زمان بازدید به چهار ساعت محدودشده است و امکان ورود مجدد وجود ندارد. هدف از این اقدام، توزیع تعداد بازدیدنمایندگان در طول روز است تا تشویق شوند، در ساعات بعدازظهر که بازدیدنماینده کمتری در ماچو پیچو حضور دارد، به این محل بیایند. سارا میگینیاک، مدیرکل پرو در ادونچر جی، می گوید:

روش جدید ارائه بلیط در ماچو پیچو موجب کاهش تعداد روزانه بازدیدنمایندگان نشده است، اما به مدیریت تعداد بازدیدنمایندگانی که وارد قلعه می شوند، یاری نموده و ازدحام جمعیت در بیرون و داخل مجموعه را به میزان درخور توجهی کاهش داده است.

برنامه ریزی ها برای ساخت فرودگاهی در نزدیکی شهر چینچرو باعث افزایش نگرانی ها شده است، چراکه می تواند تعداد بازدیدنمایندگان را بسیار بیشتر کند، اما میگینیاک معتقد است که این موضوع تأثیری روی ماچو پیچو نخواهد گذاشت. او می گوید:

درحال حاضر، تعداد بازدیدنمایندگان ماچو پیچو محدود است و هیچ صحبتی هم مطرح نشده که با ساخت فرودگاه، تعداد بازدیدنمایندگان افزایش یابد.

آمستردام، هلند

آمستردام، پایتخت هلند، اقدام مهمی برای مقابله با مشکل ازدحام همیشگی بیش ازحد گردشگر در خیابان های باریک این شهر انجام داده است. باتوجه به اینکه پیش بینی می گردد تعداد گردشگران از 18 میلیون نفر در سال 2018 به 42 میلیون نفر در سال 2030 برسد، هیئت گردشگری شهر آمستردام تصمیم گرفته اند که دست از تبلیغ شهر بردارند.

این هیئت در گزارش چشم انداز 2030 گفته اند که اکنون به جای تبلیغ مقصد، باید مدیریت مقصد را هدف قرار داد و کوشش کرد تا توجه گردشگران به سایر شهرهای کشور معطوف گردد. فرانسیس، مدیرعامل سفر مسئولانه، کوشش آمستردام برای توقف تبلیغات شهر را ستوده است و می گوید که این روش باید الگویی برای سایر شهرهای جهان گردد.

علائم جدیدی در کنار محوطه های گل لاله تعبیه خواهد شد تا گردشگران این گل های نمادین را له ننمایند. علاوه براین، مقامات شهری قصد دارند مدت اجاره اقامتگاه های ایر بی ان بی را به 30 روز محدود نمایند، اما برای اعمال این برنامه های سختگیرانه باید دربرابر بزرگ ترین شرکت اجاره خصوصی جهان بایستند.

شما نیز می توانید بازدید از آمستردام را در برنامه تورهای مسافرتی خود قرار دهید. اگر تمایل دارید که سفری برنامه ریزی شده و راحت به هلند داشته باشید، می توانید از میان فهرست تورهای ده ها آژانس معتبر در خبرنگاران، قیمت انواع تورها به مقصد دلخواه تان را مقایسه و ازطریق آژانس های همکار خبرنگاران، تور ارزان هلند را بخرید.

ونیز، ایتالیا

ونیز در ایتالیا مدت زمان زیادی است که در خط مقدم اورتوریسم نهاده شده است و باردیگر در ژوئن 2019 بود که دراثر برخورد یک کشتی کروز با قایق گردشگری در کانال گوادکا، دوباره در تیتر خبرها نهاده شد. با افزایش تعداد گردشگران، کشتی های کروز به اصلی ترین مشکل مردم محلی در چندین سال گذشته تبدیل شده اند. همزمان با درخواست مردم محلی برای جلوگیری از رفت وآمد کشتی های کروز در کانال گوادکا، نگرانی ها درباره اینکه مسافران یک روزه، پولی در کسب وکارهای محلی خرج نمی نمایند، بیشتر شده است. گوئیدو مولتدو، سردبیر Chief of Ytali، مشکل اصلی را گردشگری یک روزه می داند و معتقد است که دوسوم گردشگران را دربرمی گیرد.

به همین دلیل مقامات شهر ونیز، مالیات جدیدی را برای مسافران یک روزه وضع نموده اند که از سه یورو شروع می گردد. تا سال 2020 مقدار مالیات بسته به زمان سال و میزان بازدیدنمایندگان، از سه تا 10 یورو خواهد بود. گوئیدو مولتدو می گوید:

هدف از این طرح، کسب درآمد بیشتر نیست و می خواهیم تأثیر اورتوریسم را کاهش دهیم.

مونیکا سزاراتو، وبلاگ نویس غذا و راهنمای تور می گوید که با وضع مالیات جدید شاهد تغییر عمده ای بوده است، به طوری که گردشگران برای مدت طولانی تری در ونیز می مانند و به گشت وگذار در بخش های ناشناخته شهر می پردازند. او ادامه می دهد:

نسبت به گذشته، کاهش درخوردتوجهی در روند درخواست ها و رزرو ها رخ داده است. گردشگرانی که برای یک شب به ونیز سفر می نمایند، دیگر فرصتی برای تورهای پیاده روی طولانی ندارند.

آیریس لورندانا، مسئول وبلاگ La Venessiana می گوید که مردم محلی برای حل این معضل، خودشان دست به کار شده اند. امروزه ونیزی ها برای حل مشکل اورتوریسم، مستقیماً با گردشگران صحبت نموده و آن ها را هدایت می نمایند. این موضوع معمولاً برای 9 نفر از 10 نفر مؤثر بوده است.

بااین حال، او تأکید می نماید که این روش نمی تواند مسائل گسترده تر ناشی از افزایش تعداد گردشگر را رفع کند، مسائلی نظیر کرایه های بالا و تعطیلی فروشگاه های محلی. برای مکان های مهمی مثل برج ساعت (Clock Tower)، کلیسای جامع سنت مارک و قصر دوک نیز محدودیت هایی درنظر گرفته شده است. نرده های گردانی نیز در مناطق خاصی از ونیز نصب شده است تا جریان گردشگران محدود گردد. با وجود مزایای این روش ها، برای احیای کسب وکار صنعتگران و تبدیل ونیز به محلی مقرون به صرفه و ارزان برای مردم محلی، به عزم سیاسی قوی تری احتیاج است تا آن را به مقصدی پایدارتر تبدیل کند.

اگر برای سفر به ایتالیا برنامه ریزی می کنید، می توانید تور ایتالیا را در خبرنگاران جستجو نموده و بهترین آفر تور را از میان آژانس های معتبر مسافرتی با پایین ترین قیمت خریداری کنید. همچنین برای داشتن برنامه ریزی دقیق تر برای سفر خود، خبرنگاران فهرست کاملی از جاهای دیدنی ایتالیا را در اختیار شما قرار داده است که ضمن کسب اطلاعات لازم درباره آن ها، سفر راحت تر و بهتری به ایتالیا داشته باشید.

کرواسی

دوبرونیک در کرواسی نیز مشابه ونیز با هزاران بازدیدنماینده ای موجه است که با کشتی های کروز خود را به دیوارهای باستانی آن می رسانند. اینطور به نظر می رسد که دوبرونیک به واسطه لوکیشن های این شهر در سریال بازی تاج و تخت، شهرتی دوچندان پیدانموده است. آمار و ارقام رسمی هیئت گردشگری کرواسی نشان می دهد که 1.27 میلیون نفر در سال 2018 از دوبرونیک دیدن نموده اند که در مقایسه با سال 2017، هشت درصد بیشتر شده است. رومانا ولاسیچ، مدیر هیئت گردشگری دوبرونیک، می گوید:

دوبرونیک در اجرای پروژه موسوم به احترام به شهر پیروز عمل نموده که هدف آن توسعه گردشگری مسئول و پایدار بوده است. یک از اقداماتی که به طور همزمان اجرا شده، محدودکردن تعداد مسافران کشتی های کروز به 4000 نفر است. علاوه براین، هیئت گردشگری شهر درحال تبلیغ دوبرونیک به عنوان شهری برای همه فصول است تا بااین روش تعداد بازدیدنمایندگان را در طول سال توزیع کند. شروع به کار اولین پرواز مستقیم از فیلادلفیا، از اولین گام ها برای تبدیل کردن این شهر به مقصدی برای کل سال محسوب می گردد.

راهنماهای محلی دوبرونیک (Dubrovnik Local Guides)، سیاست محدودکردن تورهای گروهی به هشت نفر را درپیش گرفته اند و می گویند که این تصمیم به منظور قربانی نکردن کیفیت دربرابر کمیت بوده است.

ایسلند

تعداد گردشگران ایسلند در ژانویه 2019 با قدری کاهش همراه بود، به طوری که 139,055 نفر از این کشور دیدن کردند که در مقایسه با همین ماه در سال 2018 کاهش 8,514 نفری را نشان می دهد. اما باتوجه به افزایش سالانه گردشگران از 500 هزار نفر در سال 2010 به 2.3 میلیون نفر در سال 2018، تردیدی نیست که این کشور و به خصوص مکان های معروف نزدیک به پایتخت طی چند سال اخیر با مشکل اورتوریسم دست وپنجه نرم نموده اند. بااین حال مقامات ایسلند به جای اینکه فکری برای کاهش گردشگران نمایند، به دنبال ایجاد تنوع در بخش گردشگری هستند. باتوجه به فشاری که به ریکیاویک، پایتخت ایسلند، و تعداد انگشت شماری از مکان های دیگر وارد شده است، آن ها کوشش نموده اند با تبلیغ مکان های دورتر، مانند تور یک روزه از جاذبه های زمین شناسی، از شدت این فشار کم نمایند.

بااین حال مقامات ایسلند به جای اینکه فکری برای کاهش گردشگران نمایند، به دنبال ایجاد تنوع در بخش گردشگری هستند. باتوجه به فشاری که به ریکیاویک، پایتخت ایسلند، و تعداد انگشت شماری از مکان های دیگر وارد شده است، آن ها کوشش نموده اند با تبلیغ مکان های دورتر، مانند تور یک روزه از جاذبه های زمین شناسی، از شدت این فشار کم نمایند.

صندوق حفاظت از مکان های گردشگری ایسلند از منابع مالیاتی برای حفاظت از میراث طبیعی استفاده می نماید و اکنون نیز پولی شدن ورود به پارک های ملی را تحت آنالیز دارد. مسئولان دره Fjaðrárgljúfur، پس از آنکه جاستین بیبر از این دره در موزیک ویدئوی خود استفاده کرد، اخیراً در حرکتی سختگیرانه تر اعلام نموده اند که ورود به این منطقه زیبا را به پنج هفته در طول سال محدود می نمایند. آسیب هایی که خیل عظیم گردشگر به این منطقه وارد نموده، دلیل اصلی این تصمیم بوده است.

مطالعه قسمت دوم

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 292

به "راه چاره کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره کشورهای مختلف برای مقابله با اورتوریسم (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید