شرایط خرید بیمه بدنه خودرو مدل پایین چیست؟

به گزارش مجله همراهان، در شرایط فعلی حدود 19 میلیون خودروی سواری در انواع مختلف در کشور مورد استفاده قرار می گیرند. از این تعداد بیش از دو میلیون خودرو در ردیف ماشین های فرسوده قرار دارند. نکته مهمی که به دغدغه صاحبان این ماشین تبدیل شده این است که آیا امکان خرید بیمه بدنه ماشین مدل پایین برای این خودروها وجود دارد یا نه. این مقاله را به همین موضوع اختصاص داده ایم تا به شما یاری کنیم آگاهی بهتری در این زمینه داشته باشید.

شرایط خرید بیمه بدنه خودرو مدل پایین چیست؟

بیمه بدنه ماشین بالای 10 سال چه شرایطی دارد؟

به اعتقاد کارشناسان افراد زیادی به دلیل گرانی سرسام آور خودروهای نو و دست دوم مدل بالا، تمایل دارند خودروهای مدل پایین تر تهیه نمایند. از سوی دیگر بعضی از خودروها که در حال حاضر در زمره ماشین های فرسوده قرار نمی گیرند، تا سه سال دیگر به یک ماشین مدل پایین تبدیل خواهند شد. استهلاک و اندازه فراوری آلودگی به وسیله این خودروها بسیار بالا است و به همین خاطر بسیاری از شرکت های مرتبط با این حوزه سختگیری های زیادی در مورد بیمه کردن بدنه این خودروها در نظر می گیرند.

بر اساس قوانین در نظر گرفته شده در زمینه بیمه بدنه ماشین مدل پایین، در صورتی یک خودرو را مدل پایین در نظر می گیرند که بین 15 تا 20 سال از سال ساخت آن گذشته است. بنابراین اگر فردی قصد خرید یک ماشین دست دوم و مدل پایین را دارد، باید پیش از آن از شرایط مزبور در این خصوص مطلع باشد. یکی از این شرایط رنگ خودرو است. در صورتی که خودرویی رنگ شده باشد، مشمول این مورد قرار نخواهد گرفت.

ماشین تا چه مدلی بیمه بدنه میشه

به طور معمول آن دسته از خودروهایی که از فراوری و ساخت و مونتاژ قطعات آنان بیشتر از 10 سال گذشته است، به عنوان ماشین فرسوده در نظر گرفته می شوند. بنابراین برای آنان شرایط خاصی در زمینه خرید بیمه بدنه ماشین مدل پایین در نظر گرفته می گردد. ارائه صدور این مورد برای بدنه در قبال خودروهایی که عمر بیش از بیست سال دارند، منوط به اخذ مجوز خواهد بود. اما در این مورد مدل خودرو و نوع آن نیز اهمیت دارد. به طور مثال بعضی از شرکت ها ماشین پراید تا 15 سال را هم مشمول این کار قرار می دهند. اما درباره ماشین وانت این موضوع صدق نمی نماید و اقدام مذکور درباره این خودرو تنها تا 10 سال انجام خواهد شد.

شرایط بیمه بدنه ماشین مدل پایین چیست؟

شرکت های مختلف برای ارائه بیمه بدنه در قبال ماشین های قدیمی، شرایط متفاوتی را در نظر می گیرند. به بیان دیگر این کار اجباری نخواهد بود. به همین خاطر شرکت های فعال در این خصوص برای خود تعهد و وظیفه ای در زمینه صدور برگه مربوطه برای ماشین های قدیمی یا مدل پایین قائل نیستند. در عین حال هر شرکتی که در این زمینه فعالیت دارد، شرایط و قوانین خاص خود را درباره بدنه برای خودروهای با ریسک خسارت بالا به دلیل دلیل فرسودگی در نظر می گیرد.

همانطور که اشاره شد، شرکت های مختلف شرایط و سیاست های متفاوتی با یکدیگر در زمینه بیمه بدنه ماشین های قدیمی و مدل پایین دارند. برای مثال ایران یکی از شرکت هایی است که در زمینه بیمه بدنه خودرو مدل پایین قوانین خود را وضع می نماید. از جمله مهمترین شرایط خرید برای بیمه بدنه خودروهای مدل پایین در این شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خودروی پرایدی که بالای 15 سال عمر داشته باشد، تحت پوشش بدنه این شرکت قرار نخواهد گرفت.
  • هیچ یک از ماشین هایی که از رده خارج شده اند و فراوری آنها متوقف شده، تحت پوشش شرکت مزبور قرار نخواهند گرفت.
  • درباره خودروهای پیکان و پیکان وانت نیز باید گفت که هر خودرویی که بیش از 10 سال از ساخت آن گذشته باشد، به وسیله این شرکت در زمینه بدنه تحت پوشش قرار نخواهد گرفت.

چه ماشین هایی بیمه بدنه نمی شوند؟

به طور عادی برای ماشین هایی که بیش از 20 سال از ساخت آنها گذشته است، بیمه بدنه خودروهای مدل پایین صادر نخواهد شد. به بیان دیگر اگر در سال 1401 قصد دارید این کار را برای بدنه خودروی خود که مدل آن 1380 است انجام دهید ، هیچ شرکتی این مسئله را نخواهد پذیرفت و به شما بیمه بدنه خودرو نخواهد داد. بنابراین به خصوص با توجه به عدم اجبار شرکت های برای انجام این کار در قبال بدنه خودرو، شما امکان استفاده از آن را برای ماشین خود نخواهید داشت.

نحوه محاسبه قیمت بیمه بدنه خودرو مدل پایین

مالکان همه خودروهایی که بیش از ده سال از عمر آنها سپری شده باشد نیز باید در زمان تهیه این مورد برای بدنه ماشین قیمت بیشتری بپردازند. برای مثال به ازای هر سال که از 10 سال گذشته باشد، مالک خودرو برای بیمه بدنه ماشین مدل پایین باید حدود 5 درصد بیشتر بپردازد. به منظور اینکه با مبحث و نحوه محاسبه این مورد آشنا شوید توصیه می گردد مطالب منتشر شده در این خصوص را مطالعه کنید. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری درباره بیمه بدنه ماشین مدل پایین بیشتر بدانید می توانید به سایت ازکی مراجعه کنید.

به بیان دیگر و بر اساس قوانین موجود پرداخت خسارت بیمه بدنه سخت گیری های بیشتری نسبت به شخص ثالث خواهد داشت. طبق روال معمولی شرکت های مختلف در زمینه بیمه بدنه خودرو مدل پایین و یا ماشین های دارای عمر بیشتر از 5 سال، نسبت به کسر 5% از مبلغ خسارتی پرداختی اقدام می نمایند. در زمینه پرداخت خسارت های مربوط به قطعات خودرو نیز این میزان به 25% خواهد رسید.

مدارک مورد احتیاج برای بیمه بدنه ماشین های مدل پایین

برای این کار به مدارک شناسایی مالک خودرو شامل شناسنامه و کارت ملی، مدارک مربوط به خودرو شامل کارت و سند آن، و ارائه اسناد معتبر مبنی بر سالم بودن بدنه و عدم رنگ شدگی خودرو احتیاج خواهید داشت. نبود هر یک از این مدارک می تواند کار شما را برای خرید بیمه بدنه ماشین مدل پایین سخت کند.

استعلام و خرید بیمه بدنه در کوتاه ترین زمان از ازکی

سایت بیمه ازکی یکی از برترین و معتبرترین نهادهای موجود در کشور در زمینه مقایسه و خرید آنلاین بیمه برای خودروهای مختلف محسوب می گردد. در زمینه بیمه بدنه ماشین مدل پایین نیز این شرکت اطلاعات جامع و کاملی در سایت خود دارد. بنابراین شما می توانید با مراجعه به این وب سایت ضمن مقایسه شرایط شرکت های مختلف، تمام اطلاعات مورد احتیاج را درباره بیمه بدنه خودرو مدل پایین و احتمال اینکه خودروی شما نیز تحت پوشش آن قرار خواهد گرفت، به دست آورید.

منبع: فرارو
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2174

به "شرایط خرید بیمه بدنه خودرو مدل پایین چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط خرید بیمه بدنه خودرو مدل پایین چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید