فعالیت مستمر مرمتگران در بخشهای مختلف کاخ گلستان

به گزارش مجله همراهان، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، فعالیت مستمر مرمتگران در بخشهای مختلف کاخ گلستان مشاهده می گردد.

فعالیت مستمر مرمتگران در بخشهای مختلف کاخ گلستان

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

بعد از ریزش بخشی از کاشی های یکی از سردرهای خلوت کریمخانی، بازسازیگران کاخ گلستان یکی از داربست های بازسازیی خود را در این بخش از کاخ نصب نموده اند.

براساس نشانه های موجود در حیاط کاخ گلستان، بازسازیگران سراغ آسیبهای مختلف مجموعه هم رفته اند، بخصوص کاشی های دور تا دور حیاط که هر کدام از جداره های این کاخ جهانی را با طرح های متفاوت از هنر ایرانی پر نموده است.

هر چند در طول سالهای گذشته هشدارهایی نسبت به از بین رفتن کاشی های قرار گرفته در حیاط کاخ گلستان مطرح می شد و حتی نوع بازسازیها در گذشته یکی از ایرادهایی بود که به این بخش از کاخ گلستان وارد می شد، اما به نظر می رسد، مسئولان امروز این کاخ جهانی درصدد رفع کردن این نگرانی از مجموعه هستند.

براساس توضیحی که درباره فرایند بازسازی این کاشی ها روی بنر قرارگرفته در نزدیکی شمس العماره نوشته شده، مراحل بازسازی به ترتیب این طور توضیح داده شده است: مستندنگاری، آسیب شناسی، کدگذاری کاشی ها، جداسازی و برداشتن کاشی ها، پاکسازی و جداسازی رسوبات سطحی و نمک زدایی، خشک کردن کاشی ها، تثبیت لعاب های پوسته شده، وصل کاشی های شکسته، اجرای بتونه گچی مناسب جهت بازسازی، نصب کاشی ها روی دیوار، بندکشی کاشی ها، تزریق ملات و استحکام بخشی پشت کاشی ها، موزون سازی رنگی نقوش و تثبیت نهایی.

از سوی دیگر در بخش شمال شرقی کاخ گلستان و در کنار شمس العماره کارگاه بازسازیی فعال است که به نظر می رسد در حال آماده سازی شمس العماره برای بازگشایی مجدد است؛ قولی که در طول سالهای گذشته چندین بار از سوی متولیان این مجموعه جهانی مطرح شده، اما قدمی برای آن برداشته نشده بود.

همچنین حدف موزاییک های شکسته یا آسیب دیده در سطح حیاط کاخ و قراردادن موزاییک هایی مشابه با گذشته از دیگر اقداماتی است که در این محوطه جهانی انجام شد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1205

به "فعالیت مستمر مرمتگران در بخشهای مختلف کاخ گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت مستمر مرمتگران در بخشهای مختلف کاخ گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید