فضای داخلی ویلا: قطع گاز 1400 اداره دولتی پرمصرف، نظارت ماموران شرکت گاز بر مصرف شهرک های ویلایی

به گزارش مجله همراهان، با توجه به سهم 60 درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صرف تمرکز بر بخش اداری گرهی را از مشکل بحران گاز حل نخواهد کرد و دولت سیزدهم در کنار عمل به وظایف خود به همراهی مردم در مصرف بهینه گاز نیز نیازمند است.

فضای داخلی ویلا: قطع گاز 1400 اداره دولتی پرمصرف، نظارت ماموران شرکت گاز بر مصرف شهرک های ویلایی

جهت دریافت خدمات فضای داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، کنترل مصرف در ادارات دولتی علاوه بر تاثیری که بر کاهش مصرف گاز در کشور می گذارد یک پیغام مثبت را به عموم مردم مخابره می نماید مبنی بر اینکه دولت صرفه جویی در مصرف گاز را ابتدا از خودش شروع نموده است و سپس مردم را به مصرف بهینه گاز دعوت می نماید.

البته باید توجه داشت که به طور میانگین رقم مصرف گاز در ادارات دولتی روزانه حدود 5 الی 10 میلیون متر مکعب است و حتی مصرف بهینه 100 درصدی در این بخش نیز تاثیر چندانی بر حل بحران گاز در کشور نخواهد داشت، ولی این اقدام از جهت انتقال پیغام هشدار به مردم و دعوت آن ها به صرفه جویی مصرف گاز بسیار حائز اهمیت است.

جزئیات بخشنامه معاون اول رئیس برای مصرف بهینه گاز در ادارات دولتی

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری در 27 آبان ماه بخشنامه ضوابط مصرف انرژی را به تمام وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسه ها و شرکت های دولتی، نهاد های انقلاب اسلامی، نیرو های مسلح و استانداری ها ابلاغ کرد. در بخشنامه ابلاغی از سوی محمد مخبر آمده است:

به منظور مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی، کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی، نهاد های انقلاب اسلامی، نیرو های مسلح و استانداری ها، تا انتها سال موظف به رعایت کامل موارد زیر می باشند:

رعایت دمای 18 تا 21 درجه سانتی گراد در فضا های داخلی و بسته و دمای 18 درجه سانتی گراد در راهرو ها و فضا های عمومی سرپوشیده.

روشن نمودن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از شروع وقت اداری و خاموش نمودن آن ها یک ساعت قبل از انتها وقت اداری.

خاموش نمودن وسایل گرمایشی در روز های تعطیل.

استفاده از دستگاه های گازسور استاندارد با برچسب انرژی بالا (A و B)

انجام معاینه فنی کلیه موتورخانه ها به وسیله شرکت های تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران (بر اساس ماده (17) قانون هوای پاک)، سرویس و تعمیر دوره ای تجهیزات گازسوز به وسیله متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه به منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گاز سوز.

کاهش حداقل (10) درصدی مصرف گاز طبیعی هر مشترک در (4) ماهه انتهای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته

شرکت ملی گاز ایران/شرکت های گاز استانی مکلف به پیگیری اجرای دقیق این بخشنامه در دستگاه های اجرایی می باشند. در صورت عدم رعایت مفاد بخشنامه در هر مورد، شرکت گاز استانی مربوطه، پس از یک بار اخطار کتبی، ضمن ارسال مراتب به استانداری ذی ربط در صورت تخطی مجدد، مطابق مقررات مربوط با دستگاه اجرایی ذی ربط رفتار می نمایند.

پایش روزانه از بیش از 4000 اداره دولتی برای کنترل مصرف گاز

با توجه به بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، حال شرکت ملی گاز اقدامات و بازرسی های ویژه ای را برای جلوگیری از هدررفت گاز در ادارات دولتی در دستور کار قرار داده است.

آخرین گزارش پایش مصرف انرژی ساختمان های اداری شرکت های گاز استانی نشان می دهد که شرکت گاز روزانه از حداقل 4000 اداره دولتی در سراسر کشور بازرسی نموده تا مصرف بهینه گاز مطابق با استاندارد های بخشنامه معاون اول رئیس جمهور صورت بگیرد (تصویر 1).

گاز حدود 1400 اداره دولتی متخلف از الگوی مصرف قطع شد

شرکت ملی گاز از 28 آبان ماه نظارت بر عملکرد ادارات دولتی را شروع نموده است و تا به امروز در بیش از 235 هزار اداره پایش مصرف گاز انجام شده است (تصویر 2). تعداد کل ادارات دولتی کشور 104 هزار است. یعنی تا کنون حداقل در هر اداره دو بار پایش مصرف گاز در کشور انجام شده است. تصویر 2

طبق این گزارش تا به امروز بیش از 13 هزار اداره دولتی اخطار مصرف غیربهینه گاز را دریافت نموده اند که طبق قواعد اگر برای بار دوم اخطار بگیرند گاز آن ها تا زمان اصلاح الگوی مصرفی قطع خواهد شد. طبق آمار گاز 1368 اداره دولتی متخلف قطع شده است.

سیدجلال نورموسوی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در این باره می گوید: طبق قانون آن دسته از ادارات دولتی که مفاد بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر حفظ دمای استاندارد بین 18-21 درجه، کاهش 10 درصدی مصرف و ... را رعایت نمی نمایند، برای بار اول اخطار دریافت می نمایند و در صورت دریافت اخطار دوم، گاز آن ها تا موعد اصلاح رفتار مصرفی شان قطع خواهد شد. بیشترین علت این اخطار ها مربوط به خاموش نکردن سیستم گرمایشی یک ساعت قبل از اتمام وقت رسمی اداری بوده است.

نظارت ماموران شرکت ملی گاز بر مصرف شهرک های ویلایی

اما در گزارش پایش روزانه شرکت گاز، از ویلا ها و شهرک های ویلایی نیز بازرسی صورت می گیرد تا در صورت عدم رعایت الگوی مصرف جریمه شوند. طبق تصویر 3 بیشترین تمرکز شرکت ملی گاز در این حوزه بر استان مازندران معطوف شده است. تصویر 3

سیدجلال نورموسوی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره شرایط بازرسی مصرف گاز از شهرک های ویلایی می گوید: ممانعت از بازرسی مصرف گاز در ویلا ها و خانه باغ ها به صورت پرتعداد مشاهده شده است که شرکت ملی گاز بدون هیچ گونه مماشاتی گاز تمامی آن ها را قطع نموده است.

البته بازرسی و قطع گاز ادارات دولتی پرمصرف تنها اقدام تنبیهی دولت برای کنترل مصرف نیست و طبق قانون اگر ادارات دولتی مصرف گاز امسال خود را نسبت به گذشته 20 درصد کاهش ندهند مشمول جریمه 50 درصدی در قبض گاز خود خواهند شد.

درخواست وزیر نفت از مردم برای مصرف بهینه گاز

البته طبیعی است که با توجه به سهم 60 درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صرف تمرکز بر بخش اداری گرهی را از مشکل بحران گاز حل نخواهد کرد و دولت سیزدهم در کنار عمل به وظایف خود به همراهی مردم در مصرف بهینه گاز نیز نیازمند است.

جواد اوجی وزیر نفت روز گذشته در بازدید از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه با کوشش همکاران در هیچ کدام از استان های کشور با قطعی گاز یا مشکل در تأمین سوخت صنایع روبه رو نبودیم، توضیح داد: از مردم تقاضا داریم همان گونه که تا به امروز کمک کردند در ادامه راستا هم خادمان خود در شرکت ملی گاز ایران را کمک نمایند.

اوجی با بیان اینکه مردم نقش اساسی در مصرف بهینه گاز دارند و هر چقدر کمتر مصرف نمایند، گاز بیشتری در اختیار صنایع و پتروشیمی ها برای تبدیل به ارزش افزوده قرار می گیرد و به رشد مالی کمک می نماید، توضیح داد: البته مردم تا به امروز نهایت همکاری را داشتند، اما جا دارد بیشتر همکاری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1982

به "فضای داخلی ویلا: قطع گاز 1400 اداره دولتی پرمصرف، نظارت ماموران شرکت گاز بر مصرف شهرک های ویلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای داخلی ویلا: قطع گاز 1400 اداره دولتی پرمصرف، نظارت ماموران شرکت گاز بر مصرف شهرک های ویلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید