مصطفی هاشمی: به اندازه چین شانس المپیکی شدن داریم

به گزارش مجله همراهان، مربی باسابقه بسکتبال ایران معتقد است جای بعضی نفرات در تیم ملی خالی است اما همین تیم کنونی هم در جام جهانی 2019 چین شانس زیادی برای رسیدن به المپیک دارد.

مصطفی هاشمی: به اندازه چین شانس المپیکی شدن داریم

چند روزی است که تیم ملی بسکتبال تمریناتش را برای حضور در جام جهانی چین آغاز نموده. تمرینی که 19 بازیکن به آن دعوت شده اند تا در نهایت 12 بازیکن اصلی اعزامی به چین از میان آنها انتخاب گردد. با وجود تعداد قابل توجه بازیکنان دعوت شده از سوی مهران شاهین طبع، باز هم انتقادهایی به این فهرست مطرح شد و برخی کارشناسان معتقد بودند جای خالی چند چهره در آن دیده می گردد.یکی از این کارشناسان مصطفی هاشمی است. یکی از شناخته شده ترین مربیان بسکتبال ایران که البته مدت هاست خبری از او در رسانه ها نیست اما به این راحتی ها نمی گردد از کنار نظرات کارشناسی اش گذشت. هاشمی در لیگ گذشته حضور نداشت اما می گوید اکثر بازی ها را دیده و معتقد است جای چهار بازیکن در میان دعوت شده ها به اردو خالی است.

لزوم وجود تنوع بازیکن در تیم

سرمربی سابق مهرام درباره نفرات حاضر در اردو از لحاظ مشخصات فنی می گوید: اگر بخواهیم با نگاه فنی به فهرست تیم ملی نگاه کنیم، تجربه به من می گوید باید در اردو و تیم نهایی تنوع بازیکن داشته باشیم. گاهی اوقات مربیان اینطور تصور می نمایند که با داشتن یک بازیکن خوب در یک پست و یک ذخیره می توانند نتیجه بگیرند اما اینطور نیست. ممکن است در روز مسابقه یا حتی تورنمنت آن بازیکن اصلی کارآیی لازم را نداشته باشد و مجبور به استفاده از جایگزین ضعیف تر باشیم. جانشینی که البته باید نوع بازی که ارائه می دهد متفاوت باشد. فاکتوری که در فهرست دعوت شده ها آنطور که باید و شاید رعایت نشده است.

جای خالی چهار بازیکن

هاشمی درباره نفراتی که معتقد است جایشان در تیم ملی خالی است نیز اینطور اظهارنظر می نماید: به نظر من و با نگاه فنی به تیم، جای چهار بازیکن در تیم ملی خالی است. مهدی کامرانی، ارسلان کاظمی، فرید اصلانی و سعید داورپناه بازیکنانی هستند که می توانستند در تیم باشند و در برخی پست ها ضعف های موجود را پوشش دهند. هرکدام از این نفرات به دلایلی حضورشان در تیم لازم به نظر می رسد که می توان به طور جداگانه درباره شان شرح داد.

رفع کردن ضعف پست گارد

هاشمی درباره آوردن نام مهدی کامرانی در میان نفراتی که باید در فهرست تیم ملی باشند نیز گفت: خود مسوولان و مربیان تیم ملی هم اذعان نموده اند که تیم ایران در پست گارد راس، دچار مشکل است. من هم همین عقیده را دارم و به نظرم ضعف عمده ای در این پست داریم. بعد از مهدی کامرانی هیچ گاه عملکرد خیلی خوبی در این پست نداشتیم و هیچ کس نتوانست مانند او وظیفه تمام و کمال یک گارد خوب را بر عهده بگیرد. بازیکنی که همه نفرات را در حمله به کار بگیرد و فاز حمله ایران به دو یا نهایت سه نفر خلاصه نگردد. از طرف دیگر هم بتواند فضای قابل قبولی را برای دیگر بازیکن ایجاد کند و از همه مهم تر درک کامل و درستی از بسکتبال داشته باشد.

او ادامه داد: اهمیت پست گارد را همه می دانند چراکه توپ از این پست تقسیم می گردد. پس باید مهره قابل اتکا و بسکتبال بلدی در آن داشته باشیم. مهدی هم اگرچه کمی سنش بالا رفته و در اوج نیست اما حداقل در نیمی از زمان بازی (20 دقیقه) می تواند کارآیی خوبی داشته باشد. او در شیمیدر هم نشان داد که شرایط قابل قبولی دارد و هر زمان که از زمین خارج می شد، تیمش به مشکل برمی خورد. پرافتخارترین مربی لیگ برتر درباره فرید اصلانی نیز گفت: فرید هم از بازیکنان خوب لیگ بود که می توانست در تیم باشد. او هم می توانست در انجام وظایف به گارد یاری کند و باری از دوش تیم بردارد. از طرف دیگر بازیکنانی مانند فرید، حتی اگر در ترکیب اصلی هم نباشند، کیفیت دیگر بازیکنان را در تمرین بالا می برند و آمادگی بهتری به آنها می دهند.

قابلیت های ارسلان را بازیکن دیگری ندارد

یکی از جاهای خالی پر حرف و حدیث، مربوط به ارسلان کاظمی است. بازیکنی که شایعات مختلفی درباره علت نبودش در تیم ملی وجود دارد اما هاشمی می گوید با دید فنی به این ماجرا نگاه می نماید: کیفیت بازی ارسلان نیازی به گفتن ندارد. با این حال نکته ای که می خواهم بگویم از لحاظ فنی است؛ ارسلان قابلیت هایی دارد که هیچ بازیکن دیگری در اردو ندارد. ما در پست چهار و دیگر پست ها بازیکن هایی را باید با خودمان به جام جهانی ببریم که مکمل همدیگر باشند. به نظر من پست چهارهایی که در اردو هستند، در عین قابلیت تقریبا سبک یکسانی دارند و هیچ کدام نمی توانند کار ارسلان را انجام دهد.

بهترین بازیکن لیگ

هاشمی معتقد است سعید داورپناه هم با توجه به نمایشی که در لیگ داشت، باید به تیم ملی دعوت می شد: سعید داورپناه هر چقدر در طول مرحله دوره ای لیگ شرایط خیلی خوبی نداشت و پیروز نبود، در پلی آف چه در فاز دفاعی و چه حمله یکی از بهترین ها بود. او نقش زیادی در قهرمانی تیمش داشت و به نظرم بهترین بازیکن لیگ شد. با این حال جای سوال است که چرا جایی در تیم ملی ندارد و به اردو هم دعوت نشده.

تیم ب و علامت های سوال

مربی باسابقه بسکتبال ایران در ادامه تشکیل تیم ب را اقدام خوبی دانست اما به چند نکته و نقاط مبهم درباره آن اشاره نمود: اینکه فدراسیون به فکر تشکیل این تیم است اتفاق خوبی است. این تیم باید باشد اما هدف از تشکیل آن شاید مهم تر باشد. اینکه ببینیم آیا به دنبال نتیجه هستیم یا پرورش بازیکنان جوان برای تزریق به تیم اصلی؟

او ادامه داد: اگر هدف دومی مدنظرمان است باید شرایط سنی بازیکنان دعوت شده و شرایط شان معیارهای خاصی داشته باشد. من هنوز در این فهرست نفرات قابل توجهی را می بینم که زمان نشان داده آینده چندان روشنی ندارند و نمی توان امیدوار بود به تیم اصلی برسند. پس چرا باید آنها را دعوت نموده و جایگزین بازیکنانی کنیم که استعداد خوبی دارند و در صورت حمایت به تیم ملی می رسند؟

چرا خندان پور و ثابتی در تیم ب نیستند؟

هاشمی می گوید برایش عجیب است چرا جوان هایی مانند امیرحسین خندان پور و آرش ثابتی به تیم ب دعوت نشده اند: من با توجه به سابقه ام کمی استعدادیابی هم می دانم و معتقدم حداقل نام دو بازیکن در تیم ب به شدت خالی است. یکی امیر حسین خندان پور و دیگری آرش ثابتی. ما مگر در بسکتبالمان چند بازیکن 2 متر و هفت - هشت سانتیمتری داریم که استعدادی مانند خندان پور و فهم بسکتبالی داشته باشد که دعوتش ننموده ایم.

او همچنین گفت: وظیفه مربی این است که اگر استعدادهای اینچنینی اشتیاق و کوشش اولیه را هم ندارند، از آنها حمایت کنیم و وارد چرخه تیم های ملی کنیم تا رشد نمایند و انگیزه پیدا نمایند

جهت درستی را نرفتیم

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا تیم ایران شانس صعود از گروه و رسیدن به المپیک را دارد یا خیر نیز گفت: به نظر من اگر ما از 10 - 12 سال پیش که آغاز قهرمانی هایمان در آسیا بود، جهت درستی را در پیش گرفته بودیم، حالا دیگر حرف اما و اگر نبود و می توانستیم خیلی مطمئن تر حرف از صعود از گروه مان بزنیم. با این حال نه لیگ مان جهت درستی را رفت و نه تیم ملی و در مجموع بسکتبال مان. در این سال ها اتفاق هایی افتاده که خجالت می کشم آنها را بیان کنم که به سبب آن به صندلی امروز رسیده ایم و دور خودمان می چرخیم.

سفری شگفت انگیز را با تور چین تجربه کنید.

می توانیم المپیکی شویم

او ادامه داد: هدف اصلی تیم ما در جام جهانی صعود به المپیک است نه رسیدن به مرحله دوم. یعنی با توجه به سهمیه دریافت بهترین تیم آسیا، باید بالاتر از چین قرار بگیریم. اگر آنها از گروه شان صعود نمایند ما هم باید بکنیم و اگر نکردند در مراحل بعد سعی کنیم صندلیی بالاتر از آنها کسب کنیم که به هیچ وجه غیر ممکن نیست. من معتقدم همانقدر که چین شانس کسب سهمیه المپیک دارد ما هم داریم. پس نباید از هیچ حریف و رقیبی برای خودمان هیولا بسازیم و بازیکنانمان را با ادبیات برد پرورش دهیم.

هدفمان یاری به رییس فدراسیون است

او هدف از گفتن این نکات را یاری به رییس فدراسیون و بسکتبال ایران بیان کرد و گفت: امیدوارم شائبه ای در پس صحبت های من ایجاد نگردد. هدف من یاری به رییس فدراسیون و بسکتبال ایران است. مخالفان هم اگر انتقاد درست و منطقی داشته باشند، می توانند به تیم یاری نمایند..

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 172

به "مصطفی هاشمی: به اندازه چین شانس المپیکی شدن داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصطفی هاشمی: به اندازه چین شانس المپیکی شدن داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید