معرفی 19 شرکت دانش بنیان فعال برای توسعه کشاورزی دیجیتال

به گزارش مجله همراهان، با حمایت معاونت علمی و فناوری و کوشش 19 شرکت دانش بنیان، صنعت کشاورزی دیجیتال در کشور توسعه یافت.

معرفی 19 شرکت دانش بنیان فعال برای توسعه کشاورزی دیجیتال

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ نوآوری های فناورانه به شکلی جدی در حال تغییر رو ش های سنتی کشاورزی در جهان هستند. تغییراتی بنیادی که ریشه در استفاده گسترده از فناوری های دیجیتال دارد. این تحولات باعث شده مفاهیم جدیدی در این عرصه شکل گیرد مثل کشاورزی دقیق، کشاورزی دیجیتال و کشاورزی هوشمند.

اما ماهیت کشاورزی دیجیتال، ارتباطی مستقیم با کاربرد داده های اطلاعاتی دارد. یعنی در این شیوه از کار، کشاورزان با یاری فناوری های نوینی، چون هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا، با حضور خود یا به شکل غیر حضوری کار خود را انجام می دهند.

کشاورزی دیجیتال راه را برای یک انقلاب کشاورزی جدید هموار و آن را دقیق تر، کارآمدتر و پایدارتر می نماید. هرچه داده های موجود با تجربیات کشاورز بیشتر ترکیب گردد، گزینه های عملیاتی ارتقاء می یابد. بهینه سازی فرآیند تصمیم گیری در بخش کشاورزی از محیط زیست محافظت می نماید و محرکی برای رشد مالی با افزایش رقابت در این بخش است که آن هم با افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها صورت می گیرد.

با توجه به تغییرات فناورانه در کشور، لازم است که ایران نیز به این حوزه ورود کند. این کار با کوشش 19 شرکت دانش بنیان و خلاق به ثمر نشسته است و دستاورد های آن در صنعت کشاورزی تا حدودی مشهود است. این کوشش ها با حمایت ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شتاب گرفته است.

سامانه پایش رطوبت خاک و گیاه برای آبیاری هوشمند بر پایه (IOT) یکی از این دستاورد ها است که توسط شرکت هوش آب خوان صنعت البرز به فراوری رسیده است. سنسور های خاک و رطوبت و گیت وی با پروتکل لورا به همراه نرم افزار اینترنت اشیاء برای مدیریت زمین های کشاورزی نیز در شرکت فناوری آوید نیز محصول دیگر این حوزه است.

از دیگر محصولات حوزه کشاورزی دیجیتال می توان به پکیج هوشمند چاه کشاورزی شرکت فراسنجش افزار پردیس، نود سنسوری بیسیم اینترنت اشیاء در کشاورزی شرکت هوبر آریا تک، نرم افزار طراحی شبکه های آبیاری شرکت دانش تدبیرآسیا، امداد کشاورز (سامانه مشاوره و ارتباط بین کشاورزان و کارشناسان خبره) توسط شرکت مشاوره مهندسی سیستم های اطلاعاتی صنعت یار و سیستم اتوماسیون و کنترل واحد های کشاورزی شرکت کنترل گستر کهربا اشاره نمود.

طراحی و پیاده سازی هوشمند سازی گلخانه های کشاورزی، ساختمان های مسکونی، تجاری و دامپروری گروه فنی مهندسی ساعیان صنعت نوین یزد، باغ بازار- سامانه آنلاین رویداد های کشاورزی شرکت ارزش آفرینان کوهستان جنوبی، پارسی گل- سامانه تخصصی عرضه مجازی گل و سایر ملزومات گل و گیاه شرکت به روز اندیشان پارسی گل، کشاورزی هوشمند مبتنی بر IOT شبکه ایرانیان هوشمند تمدن سبز نیز دیگر دستاورد های این حوزه است.

شرکت های پالیز گستر ویرا، کیانا فردوس شهر، آوش ایده بهسان، صدرا تجارت سروش، طبیعت دوستان نوین کشت پالیز، پرواز یاران سیرنگ، کوششگران سرو پایدار و توسعه تجارت دشت میوه بلوط هم در این حزوه فعالیت می نمایند و محصولاتی، چون فروشگاه اینترنتی محصولات کشاورزی و باغبانی، فروشگاه اینترنتی گل و گیاه و سرویس گل اشتراکی و پهپاد کشاورزی فراوری نموده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1680

به "معرفی 19 شرکت دانش بنیان فعال برای توسعه کشاورزی دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 19 شرکت دانش بنیان فعال برای توسعه کشاورزی دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید