چشمه کانی گراوان؛از زیباترین جاذبه های آذربایجان غربی، عکس

به گزارش مجله همراهان، برای آنکه بدانید چشمه کانی گراوان کجاست و چطور می توانید به آنجا برسید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چشمه کانی گراوان؛از زیباترین جاذبه های آذربایجان غربی، عکس

چرا چشمه کانی گراوان ؟

چشمه ای خاص با ویژگی های منحصربه فرد است.

تپه آهکی اطراف آن که ساخته دست طبیعت است، جلوه ای زیبا را از این منطقه به نمایش می گذارد.

در جهت رسیدن به آبشار زیبایی های جاده کوهستانی بسیار دیدنی ست.

چشمه کانی گراوان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی ست که در 12 کیلومتری شمال شرقی سردشت و در نزدیکی روستایی به نام کانی گویز قرار گرفته است. کانی گراوان واژه ای کردی ست که در آن کانی به معنای چشمه و گراوان به معنای سنگین است که اشاره به آب سنگین چشنه به علت وجود املاح معدنی و آهکی در آن دارد.

این چشمه جوشان که در زمره غنی ترین چشمه های معدنی ایران ست با آنکه قابل شرب نیست اما در امور درمانی کاربرد بسیاری دارد.

و اما پدیده ای که سبب شده این چشمه بسیار خاص و منحصربه فرد گردد سازه آهکی است که در اطراف آن به چشم می خورد. رسوبات املاح موجود در چشمه با گذر زمان، سازه آهکی رنگارنگی را در اطراف آن به وجود آورده که بر زیبایی های چشمه افزوده است؛ بعلاوه فعل و انفعالات شیمیایی آب چشمه موجب شده تا هر ساله ارتفاع این سازه افزایش یابد. در زمستان ها سازه آهکی یخ می زند در حالی که آب چشمه به دلیل وجود نمک در آن همچنان جاری ست.

در سفر به استان آذربایجان غربی بازدید از این چشمه را هم در برنامه خود بگنجانید، شاید برای تان جالب باشد بدانید که این چشمه بعد از آبشار شلماش معروف ترین جاذبه گردشگری سردشت محسوب می گردد.

دیدنی ها و تفریحات چشمه کانی گراوان

در جهت رسیدن به این چشمه در جاده مهاباد طبیعتی سرسبز و خوش آب وهوا و چشم اندازی زیبا انتظار شما را می کشد به خصوص در فصل بهار که گندم زارها، جنگل های بلوط و آبشارهای جاری آن چشم اندازی بی مانند دارند و جوشش آب درون رودها نیز بر این زیبایی ها افزوده است.

مناظر اطراف چشمه به خصوص تپه های آهکی با کنتراست رنگی که دارند، فضایی جذاب را برای عکاسی خلق می نمایند. برای ثبت عکس های بهتر و زیباتر می توانید به مقالات عکاسی مراجعه نمایید.

اینجا چشم ها غرق در تماشای تپه ای زیبا و رنگین در بستر طبیعتی سرسبزست؛ نوای آرامش بخش رودهای جاری ملودی زیبای زندگی را زمزمه می نمایند و پایکوبی کنان از پای این شاهکار هستی می گذرند. همه این شگفتی ها خلق شده تا یک روز خوب را برای ما رقم بزند. می توانید برای ساعاتی در دشت های اطراف چشمه بساط پیک نیک را برپا کنید و لحظاتی بیشتر نظاره گر این طبیعت شگرف باشید.

ویژگی های خاص چشمه کانی گراوان

میزان املاح محلول در چشمه آب معدنی گراوان حداقل یک گرم در لیتر است و آبی گازدار و معدنی از دل آن می جوشد. آب چشمه سرد و شور است و خواص درمانی و بیولوژیکی دارد؛ مردمی که با خواص آب چشمه گراوان آشنا هستند به منظور معالجه بیماری های پوستی خود به این منطقه سفر می نمایند.

این آب پس از روانه شدن در سطح زمین از خود موادی به جا می گذارد که با گذشت زمان، توده ای مخروطی شکل جالب خلق می نمایند و تپه ای رنگارنگ را پدید می آورد. وجود این تپه در میان طبیعت سرسبز منطقه، منظره ای چشم نواز با طیف رنگی زیبایی ایجاد نموده است. این سازه آهکی زیبا که چشمه از درون آن می جوشد، حدود 20 متر ارتفاع دارد. اگر به بالای آن بروید، جنب و جوش و شوق زمین را برای حیات بخشی با صدای جوشش آب حس خواهید کرد.

رودخانه ای که از پای این سازه طبیعی می گذرد، رودخانه هرمزآباد است. این رود در فصل بهار پرآب شده، محیط پیرامون خود را سیراب نموده و منظره ای دلنشین و سرسبز با دشت هایی پر از گل را به ارمغان می آورد. آبی که از این چشمه بیرون می آید بعد از طی جهت خود به رودخانه زاب کوچک می ریزد.

اقامت در سفر به چشمه کانی گراوان

در اطراف چشمه هیچ گونه امکانات اقامتی وجود ندارد بهتر است برای اقامت یکی از شهرهای اطراف را انتخاب کنید.

ربط | 4 کیلومتر

سردشت | 18 کیلومتر

بانه | 66.4 کیلومتر

امکانات چشمه کانی گراوان

در اطراف آبشار امکاناتی وجود ندارد. پیش از سفر مایحتاج ضروری خود را تهیه کنید.

فصل سفر

بهترین فصل سفر: پرآب شدن رود هرمزآباد و سرسبزی پیرامون چشمه گراوان در فصل بهار گردشگران بسیاری را در این فصل به گراوان می کشاند، آب و هوا در اوایل بهار کمی سرد است اما رفته رفته مطلوب و دلچسب می گردد.

بهار و تابستان: اوج زیبایی ها در بهار و تابستان است که با رودهای پرآب، مناظر سرسبز و آب و هوای مطبوع خود را نشان می دهد.

پاییز و زمستان: با فرارسیدن پاییز و البته شروع زمستان چشمه و طبیعت اطراف آن به خصوص سازه زیبا و آهکی اش همچنان زیباست، یخ زدن و سفیدپوش شدن تپه آهکی در این فصول، گردشگران و طبیعت دوستان را با منظره ای بی نظیر و تماشایی روبه رو خواهد نمود.

جهت دسترسی

برای رسیدن به آبشار می توانید از تهران به سمت مهاباد یا بانه بروید. اگر انتخاب شما مهاباد باشد یکی از زیباترین جاده های کوهستانی پیش روی تان واقع شده است. به جاده مهاباد - سردشت بروید. پس از 30 تا 35 دقیقه رانندگی، به شهر راور خواهید رسید، بعد از عبور از این شهر، به جاده ای خاکی می رسید که پس از عبور از آن گندم زارها و جنگل های بلوط در ادامه جهت انتظار شما را می کشد، جهت را به طرف غرب ادامه دهید تا به چشمه برسید. از جاده اصلی تا محل چشمه گراوان در کنار رودخانه حدودا یک کیلومتر جاده خاکی وجود دارد که بهتر است جهت را پیاده بروید. اگر وسیله شخصی به همراه ندارید از مهاباد یا سردشت تاکسی ها و اتوبوس هایی شما را به شهر بربط خواهند رساند.

توصیه ها

در صورت داشتن سوال یا هدایت می توانید از اهالی منطقه یاری بگیرید که همواره با رویی گشاده جوابگوی شما خواهند بود.

در اطراف چشمه ممکن است حیواناتی مثل بز و گوسفند ببینید که طبیعت منطقه را زیباتر می نمایند، آن ها را نترسانید و بگذارید در طبیعتی که متعلق به آنهاست بچرند.

از انداختن زباله در این محیط خودداری کنید تا هم طبیعت آلوده نگردد و هم حیواناتی که برای چرا به آنجا می آیند با خوردن آنها بیمار و یا تلف نشوند.

بهتر است وسیله نقلیه خود را در انتهای جاده خاکی پارک نموده و در دشت زیبای اطراف پیاده روی کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1384

به "چشمه کانی گراوان؛از زیباترین جاذبه های آذربایجان غربی، عکس" امتیاز دهید

1 کاربر به "چشمه کانی گراوان؛از زیباترین جاذبه های آذربایجان غربی، عکس" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه کانی گراوان؛از زیباترین جاذبه های آذربایجان غربی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید