آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟

به گزارش مجله همراهان، در جعبه غالب مودم ها و روترها کابل شبکه کوتاه Cat5 دیده می گردد. کابل Cat5 نسبت به کابل های Cat5e و Cat6 ارزان تر و به صرفه تر است و همه ویژگی ها و مشخصه ها یک کابل شبکه برد کوتاه خانگی را دارد.

آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟

حالا، اگر به جای کابل Cat5 خود مودم یا روتر از کابل Cat5e و Cat6 استفاده کنیم؛ چه اتفاقی می افتد؟ آیا سرعت اینترنت بیشتر می گردد؟ روی پینگ و نویز شبکه تاثیری دارد؟

کاربران زیادی این سوال را مطرح کردند یا در پس زمینه ذهن شان دارند که به جای کابل های Cat5 از کابل Cat6 استفاده گردد.

قیمت کابل های شبکه Cat6 در بازار از 14 هزار تومان برای یک متر کابل آماده سوکت زده شده، آغاز می گردد و تا 25 هزار تومان و بیشتر ادامه دارد. کابل های Cat5e ارزان تر و یک متر آن ها در حدود 8 الی 9 هزار تومان است.

بنابراین، کابل شبکه Cat6 چندان گران قیمت نیست و در دسترس کاربران است.

ابتدا باید آنالیز کنیم تفاوت کابل های Cat5 و Cat5e و Cat6 چیست؟ بعد می توانیم درباره تاثیرات استفاده از آن ها در مودم یا روتر خانگی صحبت کنیم.

تفاوت کابل Cat5 و Cat5e و Cat6

در جدول زیر، مقایسه ای بین این سه نوع کابل انجام شده است:

به طور ساده؛ کابل Cat5 از فرکانس 100 مگاهرتز و حداکثر سرعت 100 مگابیت پشتیبانی می نماید و حداکثر طول آن باید 100 متر باشد.

کابل Cat5e تفاوت های جزئی با کابل Cat5 دارد. همان فرکانس 100 مگاهرتز را دارد ولی از سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می نماید.

در کابل Cat6، از فرکانس 250 مگاهرتز به همراه سرعت 10 گیگابیت پشتیبانی می گردد و حداکثر طول کابل باید 55 متر باشد.

در رشته کابل های Cat6، بین هر دو زوج سیم، یک روکش فویل قرار داده می گردد تا در نویزگیری بهتر عمل نمایند و نویز کمتری روی شبکه تاثیر داشته باشد. به همین خاطر، طول قطر کابل افزایش پیدا نموده است. افت ولتاژ هم در کابل های Cat6 تا حد زیادی کمتر از کابل های Cat5 است.

همه این مزیت های کابل های Cat6 در مسافت های طولانی خودشان را نشان می دهند. به همین دلیل، در شبکه های کامپیوتری عظیم و مراکزداده از کابل های Cat6 استفاده می گردد.

کابل Cat5 یا Cat6؟

در مودم و روترهای خانگی، نهایتا به چند متر کابل شبکه احتیاج داریم. مثلا کابل های 2 متری، 3 متری، 5 متری و حداکثر 10 متری استفاده می کنیم که البته باز به ندرت دیده می گردد. غالب کاربران، کابل های شبکه نیم متر و حتی کمتر استفاده می نمایند.

در این مسافت های کم، تفاوت کیفیت و سرعت زیادی میان کابل های Cat5 با Cat6 نیست. شاید در حد 10 درصد کیفیت شبکه بهتر و سرعت بیشتر گردد ولی تفاوت آشکاری را شاهد نیستیم.

فقط هنگامی باید حتما از کابل های Cat5e یا Cat6 بهره ببرید که سرعت اینترنت شما بیشتر از 100 مگابیت باشد. مثلا، اگر اینترنت فیبرنوری دارید و سرویس بالاتر از 100 مگابیت خریداری کردید و مودم GPON شما هم از سرعت 300 مگابیت پشتیبانی می نماید؛ قطعا به کابل شبکه Cat5e به بالاتر احتیاج دارید.

به طور کلی، اگرچه خرید و استفاده از کابل شبکه Cat6 هیچ ضرری ندارد؛ ولی توصیه می گردد حداقل از کابل های Cat5e بهره ببرید. اگر از خود کابل های شبکه درون جعبه مودم و روتر هم بهره ببرید؛ چیز زیادی را از دست ندادید.

همه این نکات برای مودم های دارای درگاه های حداکثر 1 گیگابیت است. نسل جدید مودم ها و روترهایی که از درگاه های 2.5، 5 و 10 گیگابیت استفاده می نمایند؛ قطعا همراه با کابل شبکه Cat6 عرضه می شوند و اصلا دیگر استفاده از کابل Cat5 بی معنی است.

کابل شبکه شما از چه مدلی است و چند وقت است که استفاده می گردد؟ اگر کامپیوتر خود را با کابل شبکه به مودم یا روتر…

همه ما با کابل های شبکه اترنت سروکار داشتیم ولی شاید اهمیت نداده باشیم که چه نوع کابلی و با چه نوع سرعتی استفاده می کنیم. کابل های Cat5…

خواننده های سایت درباره کابل های شبکه سوالات زیادی می پرسند. سعی می کنم در چند پست جداگانه هر آنچه که می توان درباره انواع کابل های شبکه، موارد استفاده آن ها،…

اگر می توانید بدون شبکه زندگی کنید؛ از خرید لوازم جانبی شبکه منصرف شوید اما اگر شما هم مانند من نمی توانید بدون شبکه روزتان را به…

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1499

به "آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟" امتیاز دهید

3 کاربر به "آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا استفاده از کابل Cat6 برای مودم و روتر باعث افزایش سرعت اینترنت می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید