بازار ویلاهای شمال در دوره رکود کرونایی

به گزارش مجله همراهان، خبرنگاران: بازار معاملات ویلا در استان های شمالی به برنامه عمومی خانه نشینی در تعطیلات نوروز واکنش نشان داد.

بازار ویلاهای شمال در دوره رکود کرونایی

جهت دریافت خدمات طراحی ساخت ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران واسطه های این بازار با پیش بینی تقاضای نزدیک به صفر برای خرید خانه دوم در ایام نوروز اعلام نموده اند، عید امسال بدترین دوره به لحاظ رکود معاملات ویلا در مقایسه با عید هر سال خواهد بود که البته منشأ آن متفاوت از رکودهای قبلی است. در سمت عرضه اگرچه مقاومت برای کاهش قیمت دیده می گردد، اما یک دسته از فروشنده ها حاضر به انعطاف شده اند.

بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی کشور تحت تاثیر ایست ویروسی به سفرهای نوروزی با رکود سنگین روبرو شده است. تحقیقات میدانی از بازار خرید و فروش ویلا در دو استان شمالی کشور یعنی مازندران و گیلان که مقصد بسیاری از مسافران نوروزی است، نشان از حاکمیت یک شرایط جدید در بازار شب عید امسال نسبت به سال گذشته دارد. بازار خانه های ویلایی در شمال کشور که عمدتا از آن به عنوان کانون بازار خرید خانه دوم برای ساکنان پایتخت و سایر شهرهای کشور یاد می گردد، در روزهای پایانی سال 98 شرایط متفاوتی از بازه های زمانی مشابه در سال های گذشته را تجربه می نماید. به گفته فعالان بازار خرید و فروش ویلا در استان های شمالی کشور، حجم تقاضا برای خرید در مهم ترین شهرهای شمالی که پاتوق عرضه خانه های ویلایی در سال های اخیر بوده است، تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا با رکود سنگین روبرو شده است.به گزارش دنیای اقتصاد، به رسم سال های گذشته، چاشنی تعطیلات نوروز برای بخش زیادی از مسافران که نواحی شمال کشور را برای گذراندن دو هفته ابتدایی سال جدید انتخاب می نمایند، جست و جو و گشت وگذار برای یافتن ویلا و خرید نهایی برای فصل تابستان است. از این رو به طور معمول، بازار خرید وفروش ویلاها در شهرهای شمالی کشور در هر سال از روزهای پایانی سال گذشته همزمان با شروع سفر مسافران نوروزی گرم می گردد. اما تحقیقات میدانی صورت گرفته از شرایط بازار معامله ویلا در امسال و مقایسه آن با سال های گذشته حاکی از آن است که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خودخواسته بخشی از شهروندان از یک سو و همچنین مسدود شدن راستاهای ورودی به شهرهای شمالی کشور از سوی دیگر، تقاضای غیربومی برای خرید ویلا به شدت کاهش یافته است.به تعبیر دیگر بسته شدن راستا ورودی مسافران از نواحی مختلف کشور به شهرهای شمالی و قرنطینه خود خواسته بعضی از شهروندان به علت شیوع ویروس کرونا، مهم ترین عامل بروز رخوت و کسادی در بازار شب عید محسوب می گردد.

از این رو واسطه های خرید و فروش ویلا در شهرهای شمالی کشور، نه تنها پیش بینی می نمایند شرایط معامله ویلا در تعطیلات نوروزی از سوی متقاضیان غیربومی با یک رکود بی سابقه همراه باشد، بلکه معتقدند: رکود بر بازار معامله ویلا در سراسر سال 99 سایه اندازی خواهد نمود. به همین دلیل نسبت به رونق خرید و فروش خانه های دوم در مقایسه با سال های گذشته کاملا ناامید هستند.ناامیدی از سمت ورود تقاضای غیربومی برای خرید ویلا در حالی است که به نظر می رسد سمت عرضه هنوز پیغام رکود کرونایی در بازار را دریافت ننموده است.آن طور که فعالان و واسطه های بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی کشور عنوان می نمایند: در حال حاضر یک دو دستگی بین عرضه نمایندگان ویلا در بازار خرید و فروش شکل گرفته است.

گروه اول، مالکان و فروشندگانی هستند که با رصد شرایط موجود و مشاهده افت شدید تقاضا برای خرید ویلا از سایر نواحی کشور، قدری انعطاف پذیر شده و سعی می نمایند شرایط خرید ویلا برای متقاضیان را قدری تسهیل نمایند. این گروه از مالکان با ارائه تخفیف های جزئی ایجاد شرایط فروش اقساطی یا امکان معاوضه ویلا با خودرو سعی دارند همچنان در بازار باقی بمانند و ویلای تحت مالکیت خود را به فروش برسانند. اما آن طور که آنالیز ها و تحقیقات میدانی نشان می دهد حجم این گروه از مالکان خانه های دوم در مقطع زمانی کنونی در بازار به شدت اندک است.

نتایج جست و جو از واسطه های بازار معامله ویلا نشان می دهد: گروه دوم مالکانی است که در شرایط کنونی حاضر به تعدیل قیمت پیشنهادی نیستند و حتی در مواردی قیمت پیشنهادی خود را افزایش می دهند.آنالیز ها حاکی از آن است که این گروه عمدتا افرادی هستند که دست کم در یکسال اخیر در بازار ویلا شهرهای شمالی کشور سرمایه گذاری نموده اند و از آنجاکه در عصر تورم ملکی، خانه ویلایی خود را خریداری نموده اند، در شرایط کنونی نیز حاضر به کاهش یا تعدیل قیمت پیشنهادی نیستند.آمار رسمی از معاملات ویلا در شهرهای شمالی کشور(عمدتا در دو استان مازندران و گیلان) نشان می دهد: در 9 ماه اول امسال، میانگین قیمت ویلاهای فروش رفته در دو استان شمالی کشور، نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 65 درصد افزایش داشته است.جالب آنکه مطابق آمار رسمی، آنالیز تغییرات فصلی قیمت ویلاهای معامله شده در این محدوده از کشور قدری متفاوت از دوره 9 ماهه بوده است.

براین اساس، میانگین قیمت ویلاهای فروش رفته در شهرهای شمالی کشور طی فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته معادل 50 درصد، در فصل تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته معادل 55 درصد و در پاییز 98 نسبت به پاییز سال گذشته معادل 90 درصد رشد داشته است. آنالیز فصلی این آمار حاکی از آن است که با گذشت هر فصل، شیب رشد قیمت قطعی خرید و فروش ویلا در امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شدت پیدا نموده است.از این رو خریداران خانه های دوم در ماه های اخیر از امسال، با تورم قیمتی بیشتری نسبت به گروهی که در ماه های ابتدایی سال اقدام به خرید ویلا نموده اند، روبه رو بوده اند. به همین دلیل نیز اگر فروشندگان ویلا جزو گروهی باشند که در ماه های اخیر اقدام به خرید نموده و هم اکنون قصد فروش ویلا را داشته باشند، از انعطاف پذیری کمتری در ارائه قیمت پیشنهادی برخوردار هستند. در عین حال گروهی از واسطه های ملکی عنوان می نمایند عمده ویلاهایی که بدون کاهش قیمتی در بازار عرضه شده اند، نوساز هستند. از دیدگاه آنها، افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی ماه های گذشته و به دنبال آن افزایش هزینه های ساخت وساز از جمله مهم ترین دلایلی است که سبب شده مالکان این گروه از ویلاها حاضر به تعدیل قیمتی نشوند.

نکته جالبی که از سوی بعضی از واسطه های ملکی عنوان می گردد افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی بعضی ویلاها در شرایط کنونی بازار است.بعضی از فعالان بازار معامله ویلا در شهرهای شمالی کشور اینطور بیان می نمایند که در شرایط کنونی مالکان بعضی از ویلاهای نوساز که عمدتا در شهرک های برند قرار دارند، نه تنها حاضر به تعدیل قیمت نیستند بلکه به دلیل شرایط خاص و منحصربه فرد ویلا با نزدیک شدن به شروع سال جدید، قیمت پیشنهادی خود را تا 20 درصد نیز افزایش داده اند.از نگاه بعضی از واسطه های ملکی، این گروه از ویلا ها همیشه مشتریان خاص خود را دارند؛ از این رو مالکان آنها عجله ای برای فروش ندارند.یکی دیگر از تفاوت های بازار معامله ویلا در امسال نسبت به سال های گذشته، کاهش حجم فایل های فروش فوری است. آنالیز ها نشان می دهد در حال حاضر حجم فایل های فروش فوری نسبت به فایل های شرایطی(فروش نقد و اقساط یا معاوضه) کاهش پیدا نموده است.

شرایط قیمتی ویلا در شهرهای پرطرفدار

تحقیقات میدانی نشان می دهد: در حال حاضر ویلاها به لحاظ قیمتی در دو گروه قابل دسته بندی هستند؛ دسته نخست ویلاهای با بودجه خرید کمتر از 700 میلیون تومان هستند. این ویلاها عمدتا یک طبقه و دورتر از جاده های اصلی هستند. به گفته واسطه های ملکی در حال حاضر با توجه به سن بنا و دوری یا نزدیکی آن به محدوده جاده های اصلی امکان خرید یک ویلا با شرایط متوسط با حداقل بودجه 500 میلیون تومان در بعضی شهرهای استان مازندران و گیلان وجود دارد.اما دسته دوم، ویلاهایی هستند که به دلیل قرارگیری در شهرک های مسکونی معروف و اصطلاحا برند قیمت پیشنهادی کل برای خرید آنها از 700 میلیون تومان شروع و تا بیش از 4 میلیارد تومان نیز می رسد.عمده این ویلاها نوساز و اغلب دارای شرایط خاص همچون ویوی ابدی یا نزدیکی خاص به دریا هستند. جالب آنکه بعضی از واسطه های ملکی برای ترغیب متقاضیان غیربومی خرید ویلا از اصطلاحاتی همچون شهرک تهران نشین نیز استفاده می نمایند.

هشدار واسطه ها به خریداران

واسطه های بازار معامله که طی چند سال گذشته به طور مستمر در این حوزه فعالیت نموده اند یک هشدار جدی را نیز به متقاضیان خرید ویلا در شمال می دهند. به گفته آنها در شرایط کنونی که امکان رویت و خرید ویلا به صورت مشاهده در محل، به علت شیوع ویروس کرونا محدود شده است، انتشار آگهی های مربوط به فروش ویلا با اقساط بلندمدت افزایش یافته است. این در حالی است که ممکن است تعدادی از این آگهی ها پوچ یا آنکه ویلای مدنظر با شرایط اعلام شده در آگهی کاملا متفاوت باشد.از این رو بعضی از فعالان باسابقه در این بازار به متقاضیان خرید ویلا پیشنهاد می دهند تا عادی شدن شرایط و امکان جست و جو و خرید حضوری، از اعتماد به چنین آگهی هایی خودداری نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 804

به "بازار ویلاهای شمال در دوره رکود کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار ویلاهای شمال در دوره رکود کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید