بازیابی 3 بعدی صدای مومیایی 3000 ساله

به گزارش مجله همراهان، محققان توانستند صدای مومیایی مصری 3000 ساله را بازیابی و کشف نمایند.

بازیابی 3 بعدی صدای مومیایی 3000 ساله

به گزارش خبرنگار، محققان دانشگاه یورک و رویال هالوی لندن با همکاری یکدیگر توانستند صدای مومیایی مصری 3000 ساله را که نسیمامون نام داشته از طریق سی تی اسکن و فناوری چاپ سه بعدی بازیابی نمایند. به گفته آنان این صدا متعلق به یک کاهن مصری است که 3000 سال پیش مومیایی شده بوده و پس از 3000 سال به تازگی شنیده شده است.

دانشمندان برای محقق کردن این امر، مومیایی را درون دستگاه سی تی اسکن گذاشته و دستگاه صوتی آن را با اندازه گیری دقیق اندام گفتاری اش مورد آنالیز قرار داده و بازآفرینی کردند.

گفته شده صدای او ابزاری برای انجام وظایفش در معبد بوده و کار او در معبد هم به صدایش ربط داشته همچنین بعضی تحقیقات صورت گرفته گویای این است که این مرد هنگام مرگ بیش از 50 سال داشته است و احتمالا بر اثر خفگی جانش را ازدست داده. به این صورت که نیش یک حشره همانند پشه یا زنبور بر روی زبان او سبب التهاب شده و به مرور این التهاب شدیدتر گشته و باععث خفگی و در نتیجه مرگ او شده است.

طی این تحقیقات دانشمندان چند سی تی اسکن از این مومیایی نهیه کردند سپس پیروز شدند مجرای صوتی این مومیایی را از طریق پرینتر سه بعدی بازسازی و بعد به یک حنجره صوتی مصنوعی یا الکترونیکی متصل کردند و به این ترتیب توانستند صدای این کاهن مومیایی را پس از 3000 سال بشنوند.

دیوید هوارد رئیس بخش مهندسی الکترونیک در دانشکاه رویال هالووی می گوید: ما توانستیم صدای این مومیایی را طوری که از داخل تابوت سنگی به گوش برسد بسازیم و آن صدای سخن گفتن او در حالت عادی نیست.

در صدای ساخته شده از او فقط کلمه ای کوتاه به گوش می رسد که شبیه به bed یا bad می باشد، اما دیوید هاوارد که از مؤلفان این پژوهش می باشد گفته: توانایی برای فراوری جملات چیزی است که باید روی آن کار گردد و یک روز امکان پذیر خواهد شد.

پروفسور ژان فلچر، عضو گروه باستان شناسی دانشگاه یورک، گفت که این تحقیقات می تواند پیامد های بزرگی در زمینه های پزشکی و تاریخی داشته باشند و بخش جذابی را به موزه ها نیز اضافه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 809

به "بازیابی 3 بعدی صدای مومیایی 3000 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازیابی 3 بعدی صدای مومیایی 3000 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید