با خواسته های نامطلوب کودک مان چه کنیم؟

به گزارش مجله همراهان، بسیاری از پدر و مادر ها در برابر خواسته های نامطلوب فرزندشان، ابتدا تحکم می نمایند و بعد از چند دقیقه که گریه های کودک دل شان را به رحم آورد، تسلیم می شوند.

با خواسته های نامطلوب کودک مان چه کنیم؟

به گزارش ، فرض کنید وقت خواب کودک تان است و او مدام جیغ می کشد و می گوید که می خواهد تلویزیون نگاه کند یا در یک فروشگاه، دو پایش را نموده در یک کفش و چیزی می خواهد که تمایل ندارید برایش بخرید.

بسیاری از پدر و مادر ها در برابر این رفتارها، ابتدا تحکم می نمایند و بعد از چند دقیقه که گریه های کودک دل شان را به رحم آورد، تسلیم می شوند: باشه! ولی فقط چند دقیقه می توانی تلویزیون تماشا کنی... خیلی خب! برات می خرم، این قدر سر و صدا نکن!

در چنین مواقعی به لحاظ روانی چه اتفاقی برای کودک می افتد؟ او به کارآمدی روش خود یعنی جیغ و داد برای رسیدن به اهدافش اعتماد می نماید و بدین ترتیب، رفتار نادرستِ جیغ زدن در او تقویت می گردد. بنابراین دفعه بعد هم از همین روش برای رسیدن به خواسته های نامطلوب اش استفاده می نماید.

پس چه باید کرد؟

باید به کودک شرح دهیم که چرا در حال حاضر امکان تحقق خواسته اش وجود ندارد. این روش برای خردسالان چندان میسر نیست، چون مدار های منطقی مغزشان هنوز تکمیل نشده است، ولی هر چه سن کودک بالاتر برود، این روش کارآمدتر می گردد، ولی باز نمی توان برای همیشه از این روش استفاده کرد. ضمن این که استفاده از پیشنهاد جایگزین می تواند به توافق شما و کودک تان یاری کند: به جای تماشای تلویزیون، برایت در رختخواب قصه می گویم.

اول باید به کودک تان بگویید که برآورده کردن خواسته اش میسر نیست. اگر همچنان به اصرار خود ادامه داد، کاملاً بی اعتنا باشید. باید اراده این را داشته باشید که در برابر جیغ و داد و گریه های او دوام بیاورید. این کار منافاتی با مهربانی شما به عنوان پدر و مادر ندارد، زیرا دارید او را تربیت می کنید و تربیت همیشه با لبخند و خوشی همراه نیست.

کودک شما بار اول، به گریه و خواسته اش ادامه می دهد. بار دوم و سوم نیز این کار را می نماید، ولی رفته رفته می فهمد که نمی تواند با روش نامطلوب گریه و لجبازی، به خواسته اش برسد؛ بنابراین رفتار گریه و لجبازی در او تقویت نمی گردد و از آن دست بر می دارد.

توجه داشته باشید که در روش بی اعتنایی، فقط یک بار باید به کودک شرح داده گردد و بعد از آن، باید خود را به ندیدن و نشنیدن بزنید، مثلاً با همسر خود درباره موضوعی دیگر صحبت کنید.

نکته مهم این است که این روش وقتی که رفتار خطرسازی از کودک سر می زند، اجرایی نیست، مثل زمانی که به قابلمه داغ روی اجاق نزدیک می گردد یا درصدد شکستن صفحه تلویزیون است.

در این روش بر عکس بی اعتنایی، باید در برابر هر بار تقاضای کودک، یک بار پاسخ منفی خود را تکرار کنید: الان وقت خوابه، باید بری به رختخوابت.این جمله را مدام تکرار کنید، درست مانند آینه ای در برابر رفتار کودک. آنقدر تکرار کنید که کودک بفهمد هیچ راهی جز پذیرش ندارد.

در هر سه روش پیشنهادی، آنچه مهم است این که نباید در نهایت کوتاه بیایید. اگر کودک به تجربه دریابد که بعد از مدتی لج بازی و گریه به هدفش می رسد، این کار را خواهد نمود. او اگر بداند که بعد از 5، 10 یا 15 بار تکرار تقاضا، به هدفش می رسد، کارش را ادامه خواهد داد. بنابراین، وقتی تصمیمی گرفتید تا آخر روی تصمیم تان بمانید.

با توجه به این که باید روی تصمیم تان بمانید، حتماً قبل از تصمیم به نه گفتن به کودک، جوانب آن را بسنجید و نه الکی به او نگویید.

نکته نهایی: در نه گفتن به کودک تان با سایر اعضای خانواده هماهنگی رفتار داشته باشید و این گونه نباشد که وقتی پدر نه گفت، مادر به او بله بگوید و بالعکس.

منبع: سواد زندگی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 126

به "با خواسته های نامطلوب کودک مان چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خواسته های نامطلوب کودک مان چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید