بحران مالی انگلیس و سرنوشت دولت دیوید کامرون

به گزارش مجله همراهان، خبرنگاران: در حال حاضر بسیاری از شهروندان انگلیسی نسبت به هر دو حزب کارگر و محافظه کار در مواجهه با بحران مالی ناامید هستند.

بحران مالی انگلیس و سرنوشت دولت دیوید کامرون

جهت دریافت مشاوره خدمات نمونه کاتالوگ صنعتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نخست وزیر انگلیس در پیغام سال نوی میلادی خود، به دستاوردهای بزرگ مالی دولت متبوعش اشاره نموده است. دستاوردهایی که احتمالا به جز شخص دیوید کامرون و نیک کلگ معاون وی و دیگر ساکنان خانه شماره 10 داونینگ استریت کسی نتوانسته است آنها را مشاهده یا درک کند. مروری بر بخشی از جملات دیوید کامرون در این پیغام می تواند جالب توجه باشد:

من از شما (شهروندان انگلیس) می خواهم تا از برنامه های اقصادی دولت در سال 2015 میلادی حمایت کنید. ما در برهه فعلی دو انتخاب داریم، انتخاب بین توانایی و تسلیم شدن . تسلیم شدن در برابر اوضاع مالی موجب ایجاد هرج و مرج در کشور مام خواهد شد. پایبندی به برنامه مالی دولت منجر به باقی ماندن ما در راستا موفقیت خواهد شد. با استمرار این موفقیتها ما آینده ای بهتر خواهیم داشت. برنامه درازمدت مالی دولت همچنان موثر است و انگلیس در حال بازگشت است.دنیا از دیدگاه تازه ای به انگلیس می نگرد چرا که اقتصاد ما نسبت به همه کشورهای توسعه یافته دیگر رشد سریعتری دارد.

اظهارات دیوید کامرون در حالی مطرح می گردد که مطابق آخرین آمارهای رسمی منتشر شده در انگلیس، عملا فراوری مالی در این کشور در سه ماه خاتمهی سال 2014 میلادی متوقف شده و کسری بودجه انگلیس نیز به معضلی بزرگ در این کشور تبدیل شده است. همچنین بسیاری از اقتصاددانها پیش بینی می نمایند که میزان استقراض و مالیاتها در انگلیس همچنان طی چند سال آینده روندی صعودی خواهد داشت.از این رو سال 2015 میلادی نیز سال خاتمه بحران مالی در این کشور نخواهد بود. با افزایش مالیتها، بحران مالی و نارضایتی عمومی از دولت انگلیس شدت خواهد گرفت. این نارضایتی عمومی در سال 2014 میلادی نیز تقویت شد. پیروزی حزب ملی گرای یوکیپ در انتخابات پارلمانی اروپا و شکست حزب محافظه کار در این انتخابات بیانگر بحرانی است که احزاب سنتی انگلیس(سه حزب کارگر، محافظه کار و لیبرال دموکرات) در پیش خواهند داشت.

در چنین شرایطی تعیین نیست که دیوید کامرون از کدام پیشرفت و موفقیت سخن به میان می آورد. شنیدن نام جورج آزبرون وزیر خزانه داری انگلیس همچنان برای بسیاری از شهروندان این کشور نفرت آور است. بیشتر شهروندان انگلیسی نسبت به اجرای سیاستهای ریاضتی جورج آزبورن و دولت محافظه کار دیوید کامرون (در صورت پیروزی در انتخابات سراسری سال 2015) نگران هستند. با این حال دیوید کامرون سعی دارد با سخنرانی های ظاهرا امید بخش مانع از تشدید این نگرانی گردد. بسته ریاضتی آزبورن با هدف صرفه جویی 25 میلیارد پوندی در هزینه های بودجه تعریف شده است. در این بسته پیشنهادی، بازنشستگان بیش از همه مورد هدف قرار گرفته اند. آزبورن مدعی شده است که با ارائه این بسته ریاضتی، 3 میلیارد پوند در هزینه های بودجه عمومی صرفه جویی خواهد شد. البته وزیر دارایی انگلیس عنوان ننموده است که در ازای این صرفه جویی چه چیزی عاید شهروندان انگلیسی خواهد شد.

دیوید کامرون و آزبورن هم اکنون اصلی ترین دغدغه خود را پرداخت بدهی های خارجی انگلیس می دانند اما بر خلاف این دو، شهروندان انگلیسی پرداخت بدهی هیا خارجی را در اولویت نخست قرار نمی دهند. کاهش تمدیدات و تسهیلات رفاهی و عمومی برای بسیاری از شهروندان انگلیسی یک خط قرمز محسوب می گردد.

در شروع سال گذشته میلادی(سال 2014) ، نخست وزیر انگلیس در یک سخنرانی کاملا معنادار اظهارات بسیار ناامید نماینده ای را در مورد شرایط مالی این کشور بر زبان راند. اظهاراتی که موضوع اصلی آن را لزوم پذیرش سیاستهای سخت ریاضتی تشکیل می داد .در آن سخنرانی ، دیوید کامرون پایبندی به اصلاحات ریاضتی را در قالب یک اجبار به شهروندان انگلیسی تحمیل کرد اما لحن سخنرانی سال جاری وی با سال گذشته تفاوت دارد! علی رغم اینکه ماهیت و پیغام اصلی سخنرانی کامرون در مراسم شروع سال نوی گذشته و سال جاری یکی بوده است، اما لحن بیان وی این بار همراه با نوعی قانع کردن و البته آمیخته با یک سری ادعاهای کاذب در مورد موفقیت مالی انگلیس بوده است.

دلیل این موضوع کاملا تعیین است. سال جاری قرار است ماراتن سیاسی حساسی میان دو حزب محافظه کار و کارگر صورت گیرد، از این رو دیوید کامرون به عنوان نماینده حزب محافظه کار در انتخابات سراسری سال جاری که قصد حفظ دولتش را دارد، ناچارخواهد بود چاشنی اجبار را از سخنان خود حذف نموده و حداقل تا زمان برگزاری انتخابات آن را به چاشنی تشویق و قانع کردن تبدیل کند.

در حال حاضر بسیاری از شهروندان انگلیسی نسبت به هر دو حزب کارگر و محافظه کار در مواجهه با بحران مالی ناامید هستند. تکلیف حزب ضعیف و ائتلافی لیبرال دموکرات نیز در این خصوص تعیین است. با این حال دیوید کامرون و حزب محافظه کار به دلیل وعده ای که نسبت به برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا در سال 2017 میلادی داده اند، فعلا از قدرت مانور بیشتری در مقابل حزب کارگر به رهبری اد میلیبند برخوردار هستند.در چنین شرایطی احتمال شکل گیری دوباره دولت ائتلافی انگلیس (متشکل از محافظه کاران و لیبرال دموکراتها) دور از ذهن نخواهد بود، مگر اینکه حزب کارگر تا زمان برگزاری انتخابات سال جاری بتواند دست به اقدام خاصی درخلع سلاح محافظه کاران بزند. حتی بعضی معتقدند که در صورت اعلام عدم مخالفت حزب کارگر با همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا، احتمال جذب آرای سرگردان به سود این حزب و در نهایت پیروزی آنها در انتخابات سراسری بسیار زیاد خواهد بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 749

به "بحران مالی انگلیس و سرنوشت دولت دیوید کامرون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران مالی انگلیس و سرنوشت دولت دیوید کامرون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید