درد دل و گلایه های یک هنرمند صنایع دستی، وضعیت هنرمندان سراجی سنتی چرم چگونه است؟

به گزارش مجله همراهان، شاهرخ سلیمی هنرمند سراجی سنتی، از نبود کارخانه های دباغی و مسائل موجود در این رشته هنری گلایه کرد.

درد دل و گلایه های یک هنرمند صنایع دستی، وضعیت هنرمندان سراجی سنتی چرم چگونه است؟

شاهرخ سلیمی هنرمند سراجی سنتی، در گفت وگو با خبرنگار ، درخصوص نبود کارخانه های دباغی و مسائل موجود در این رشته گفت: اصلی ترین مواد اولیه رشته سراجی سنتی چرم است که بیشتر از چرم طبیعی و خام استفاده می گردد. با توجه به نبود کارخانه های دباغی چرم در اکثر شهرستان ها هنرمندان به اجبار باید به تهران برای خرید پوست دباغی شده مراجعه نمایند؛ چرا نباید در استان کرمانشاه که نسبت به شهرستان های دیگر دارای کیفیت چرم مرغوب تری است، کارخانه دباغی پوست وجود نداشته باشد و صنعتگران این رشته برای تهیه چرم باید به پایتخت مراجعه نمایند؟!

او ادامه داد: علاوه بر چرم از دیگر مسائل موجود در این حوزه نبود سایر مواد اولیه، یراق آلات و نبود ابزارآلات پیشرفته برای طراحی بهتر و تنوع در محصولات برای رغبت بیشتر مردم برای خرید است که بسیاری از هنرمندان این رشته و استادکاران را از کار بیکار و بیشتر کارگاه ها را تعطیل نموده است.

سلیمی اضافه کرد: ما گاهی مواد اولیه را به صورت تلفنی سفارش می دهیم و خریداری می کنیم تا هزینه کمتری را برای حمل و نقل بپردازیم؛ اما خرید تلفنی باعث می گردد که صنعتگران در انتخاب، کیفیت و نوع موادی که استفاده می نمایند تغییراتی ایجاد نمایند و خریدشان با کیفیت نباشد. بعضی اوقات نیز قیمت مواد اولیه را گران تر از حد معمول خریداری می کنیم.

این هنرمند سراجی سنتی کشور ادامه داد: در بعضی خانه های صنایع دستی 80 نفر صنعتگر به صورت مستقیم و 350 نفر به صورت غیر مستقیم فعالیت می نمایند و امکاناتی مانند عرضه مستقیم فراوریات صنایع دستی از هنرمندان به خریداران ایجاد شده است. دست دلالانی هم که باعث بالارفتن قیمت محصولات و در نتیجه فروش کمتر می شدند، کوتاه شد.

او اعلام کرد: هنرمندان صنایع دستی به دلیل امکان رویارویی مستقیم با خریداران در این فضا، باتوجه به سلیقه خریدار محصول خود را فراوری می نماید و خریداران نیز با مشاهده چگونگی ساخت و فراوری محصولات هنری به خرید فراوریات صنایع دستی بیشتر راغب می شوند.

سلیمی اضافه کرد: خریداران رنگ، مدل و جنس مواد اولیه مورد استفاده در فراوری را به هنرمند ارائه می دهند که این اقدام باعث فروش و رضایت 90% خریداران خواهد شد. اگر این ارتباط بین فراوری نماینده و خریدار به وجود نیاید، به تبع محدودیت در طراحی و تنوع محصولات رخ می دهد.

او گفت: فراوریات آثار صنایع دستی به دو صورت تزیینی و کاربردی است که سراجی سنتی بین رشته های صنایع دستی رشته کاربردی است و رشته های کاربردی به دلیل بازار فروش خوب بین مردم عادی، هنوز هنرمندانش را امیدوار نگه داشته است. اما رشته هایی مانند منبت که جزو رشته های تزئینی محسوب می گردد، بازار خوبی برای فروش ندارند و هنرمندانش می گویند که این حوزه و رشته های تزئینی دیگر نفس های آخر را می کشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 304

به "درد دل و گلایه های یک هنرمند صنایع دستی، وضعیت هنرمندان سراجی سنتی چرم چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درد دل و گلایه های یک هنرمند صنایع دستی، وضعیت هنرمندان سراجی سنتی چرم چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید