در فراوری قطعات صنعت ریلی

به گزارش مجله همراهان، فراوری قطعات نیروی محرکه موتور لکوموتیوهای دیزلی و کمپرسورهای صنایع سنگین از حوزه های مهمی است که خودکفایی در آن می تواند سرمایه قابل توجهی را در کشور حفظ کند و مانع وابستگی ایران به کشورهای دیگر گردد.

در فراوری قطعات صنعت ریلی

قطعات کاربردی که در حوزه حمل و نقل زمینی و دریایی به کار می آید و آشنایی به دانش ساخت آن در بخش های مختلف صنعت تاثیرگذار خواهد بود.

شرکت دانش بنیان مبنا اجزاء دقیق قائم با سرواژه ماد با پشتوانه غنی از تجربه و تخصص، و سال ها کوشش مداوم و کارآفرینی به عنوان یک شرکت دانش بنیان از بنیان گذاران این صنعت در ایران به حساب می آید.

شرکت ماد با بهره گیری از فناوری های پیشرفته و تجهیزات مدرن فراوریی کوشش می نماید قطعات مورد احتیاج برای اورهال موتورهای دیزلی را با رعایت استاندارد فراوری و به بازار عرضه کند.

تیم مهندسی شرکت ماد با سابقه بیش از 20 ساله در صنعت ریلی کشور همواره سعی بر این داشته است پروژه های داخلی سازی قطعات کلیدی موتورها و مجموعه لکوموتیوهای GM و دیگر موتورهای بالای 3000 اسب بخار را در دستور کار خود قرار داده و در این مدت به خوبی از پس آن برآمده است.

محمود علائی، مدیرعامل این شرکت به جام جم می گوید: بیش از دو دهه است که شرکت ماد در حوزه های فراوری، تامین و بازسازی قطعات ریلی فعالیت دارد، قطعات فراوری شده ماد در موتور کشتی ها، لنج ها و لوکوموتیوها به کار می رود.

با توجه به احتیاج صنعت ریلی کشور به قطعه استراتژیک سیلندر لکوموتیوهای GM-645 و توصیه مدیران جهادی اداره کل نیروی کشش راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حمایت های بی دریغ آنها در سال 1376 این شرکت اقدام به فراوری این قطعه مهم و گلوگاهی کرد که پس از انجام فرایند های بسیار پیچیده پیروز به فراوری انبوده آن شد و با قراردادهای متعدد تا به امروز بیش از 7000 قطعه به صورت چدنی و کرومی به مشتریان تحویل داده شده است.

چالش های ماد در جهت پیشرفت

علائی می گوید: در نگاه اول به نظر می رسد مهندسی معکوس در ساخت قطعات مورد احتیاج در صنعت ساده است و آسان انجام می گردد. اما واقعیت این است که حرکت در این جهت مسائل زیادی دارد و اعتماد به شرکت ها و فرصت دادن به آنها می تواند در کسب مهارت و خودکفاشدن نقش مؤثری داشته باشد. کاری که مدیریت راه آهن در سال 76 درباره شرکت ما انجام داد و با اعطای فرصت و اعتماد به نیروهای جوان و متعهد زمینه ای فراهم کرد تا امروز کشور در یکی از قطعات ضروری صنعت از فراورینماینده خارجی بی احتیاج باشد. چشم پوشی از نواقص اولیه کار و میدان دادن برای توسعه و پیشرفت و کسب مهارت های بیشتر اگر در تمام بخش ها اتفاق بیفتد می تواند استعدادها و توانمندی های زیادی را در بین جوانان ایرانی شکوفا کند. یکی از مهم ترین چالش هایی که شرکت ما با آن دست و پنجه نرم می نماید ورود کالاهای خارجی به کشور است. گرچه ما توان رقابتی چه در حوزه کیفیت و چه در قیمت را با محصول خارجی داریم اما نبستن راه ورود این محصولات باز هم می تواند در بازار ما تاثیرگذار باشد. با وجود تاکیداتی که در زمینه حمایت از فراوریات داخل از سوی مسئولان کشور صورت می گیرد، متاسفانه واردنمایندگان این کالاها هنوز هم از راه های غیررسمی به فعالیتشان ادامه می دهند و نمونه های چینی با کیفیت پایین تر از مشابه داخلی را وارد کشور می نمایند.

صادرات به کشورهای همسایه احتیاجمند حمایت داخلی است

مدیرعامل ماد می گوید: در صورتی که از شرکت ماد حمایت های لازم انجام پذیرد امکان صادرات به کشورهایی که دارای موتورهای مشابه هستند ایجاد خواهد شد.

مزیت های رقابتی محصولات مبنا اجزاء دقیق قائم

گارانتی یک ساله

خرید از شرکت های خارجی مسائل اعمال نشدن گارانتی را معمولا دارد. این در حالی است که اگر قطعات این شرکت ایرانی دچار نقض فنی گردد یا احتیاج به تعمیر داشته باشد تا یک سال گارانتی دارد و این امکان وجود دارد که قطعه پس گرفته شده و قطعه جدید به مشتری ارائه گردد.

پشتیبانی فنی

پشتیبانی برای تعمیر و رفع کردن نواقص قطعات هم از خدمات پس از فروش محصولات ماد به حساب می آید که از مهم ترین مزایای قطعات داخلی نسبت به نمونه های خارجی است.

قیمت رقابتی

قیمت قطعات آمریکایی حدود 1250 دلار است در حالی که قطعات شرکت قائم حدود 600 دلار قیمت دارد. این در حالی است که کیفیت محصولات ایرانی با محصولت خارجی در رقابت نزدیک است.

جلوگیری از خروج ارز

ایران سالیانه به حدود 2000 قطعه در صنعت ریلی و کشتیرانی احتیاج دارد و اگر این قطعات را شرکت های داخلی تامین نمایند از خروج میلیون ها دلار ازکشور جلوگیری می گردد.

راه های ارتباط با شرکت مبنا اجزا دقیق قائم

وبسایت: mabnadieselpart.com

اینستاگرام:mabna.ajza.daghigh

تلفن:02156584448

آدرس: جاده ساوه سه راه آدران به سمت شهریار، شهرک صنعتی شهید زواره ای، کوچه پنجم، پلاک 24

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1734

به "در فراوری قطعات صنعت ریلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در فراوری قطعات صنعت ریلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید