دیدنی های سمیرم؛ شهر هزار چشمه در اصفهان

به گزارش مجله همراهان، تماشای های سمیرم با چشمه ها و آبشارها و کوهستان های مختلف و طبیعت فوق العاده زیبا و تماشای به قدری زیاد است که تماشا از این شهر را به تمام علاقه مندان گردشگری و طبیعت گردی و روستا گردی توصیه می کنیم. این شهر کوهستانی با طبیعت زیبا و تماشای و جاذبه های گردشگری فراوان می تواند مقصد بسیار مناسبی برای سفر بعدی شما باشد. معروفیت این شهر زیبا و رویایی به خاطر طبیعت زیبا و غنی آن است به طوری که از چشمه و آبشار و سبزه زار تا کوهستان و رودخانه های خروشان در این شهر یافت می گردد.

دیدنی های سمیرم؛ شهر هزار چشمه در اصفهان

اگر علاقه مند به سفر و طبیعت گردی هستید به شما پیشنهاد می کنیم تا برای آشنایی بیشتر با دیدنی های سمیرم حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

معرفی شهر و دیدنی های سمیرم

شهر سمیرم که بسیاری از گردشگران و اهل سفر آن را به نام شهر هزار چشمه می شناسند از مکان های دیدنی اصفهان است. این منطقه زیبا به دلیل داشتن چشم اندازهای فوق العاده زیبا و خاص از چشمه های مختلف، آبشارها و منطقه ها سرسبز در اصفهان بسیار مشهور است.

این منطقه از لحاظ جغرافیایی در 165 کیلومتری اصفهان قرار گرفته است. همانطور که گفتیم طبیعت منحصر به فرد این منطقه شامل کوهستان ها و آبشارها و دره های سرسبز باعث شده تا بسیاری از طبیعت گردان برای لذت بردن از دیدنی های سمیرم به این شهر سفر نمایند. می توان گفت که طبیعت این شهر تا حدودی دست نخورده و بکر است و همین زیبایی آن را چندین برابر می نماید.

این شهر علاوه بر طبیعت زیبا معماری منحصر به فردی هم دارد که در کنار طبیعت آن می تواند مقصدی ایده آل برای سفر بعدی شما باشد.

شهر سمیرم کجاست؟

شهـر سمیرم در جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه های شرقی رشته کوه زاگرس قرار داد و از منطقه ها مهم گردشگری اصفهان محسوب می گردد. شهر سمیرم با استان های چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و فارس همسایه است.

فاصله شهر سمیرم با شهر اصفهان حدود 165 کیلومتر و با تهران 534 کیلومتر است. اگر در تهران هستید و قصد دیدنی دیدنی های سمیرم را دارید باید در ابتدا وارد شهرستان شهرضا شوید. شهر سمیرم دارای چند خروجی اصلی و فرعی است:

  • بزرگراه سمیرم - شهرضا
  • بزرگـراه یاسوج - سمیرم
  • بزرگراه آباده - سمیرم

معرفی دیدنی های سمیرم

شهر سمیرم که در 165 کیلومتری اصفهان واقع شده است به دلیل وجود چشمه های مختلف به شهر هزار چشمه نیز معروف است. بافت این شهر و معماری آن نیز متفاوت و منحصر به فرد است. این شهر با داشتن منطقه ها طبیعی مختلف مانند کوهستان ها و چشمه ها و آبشارها و مراتع سرسبز، یکی از منطقه ها مورد علاقه تمام طبیعت گردان ایران است.

بعلاوه باید بدانید که شهر سمیرم در ارتفاع 2460 متری از سطح دریا واقع شده است و به بام ایران نیز مشهور است. ویژگی های خاص این شهر در کنار طبیعت بکر و زیبا و بافت قدیمی شهر ترکیبی فوق العاده ایجاد نموده است که می تواند نظر هر مسافری علاقه مندی را به خود جلب کند. در ادامه قصد داریم تا شما را با چند مورد از دیدنی های سمیرم آشنا کنیم. در این بام سبز به خاطر وجود منابع آبی فراوان شاهد طبیعتی بکر هستیم که در کنار بافت قدیمی شهر چشم اندازی جالب توجه خلق نموده است. این شهر دیدنی جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که در ادامه مهمترین این مکانها را به شما معرفی میکنیم.

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم که به نام عروس زاگرس نیز معروف است یکی از دیدنی های سمیرم و از زیباترین نقاط گردشگری این منطقه است. این آبشار در 160 کیلومتری جنوب اصفهان و در چهار کیلومتری شرق سمیرم واقع شده است. این آبشار در یک دره قرار گرفته و از بین دو صخره سنگی بزرگ سرازیر می گردد.

آب این آبشار که ارتفاعی نزدیک به 35 متر دارد بعد از فروریختن از بالای صخره ها به صورت پلکانی از صخره های دیگر پایین ریخته و راه خود را به صورت یک رود ادامه می دهد. سنگ ها و صخره های اطراف این آبشار که همگی زیر لایه ای از خزه قرار دارند مکانی زیبا و مناسب جهت کمپینگ را هم برای شما فراهم نموده اند.

تمام امکانات رفاهی و تفریحی لازم مانند سرویس های بهداشتی، رستوران، مغازه و فروشگاه، اغذیه فروشی، عبادتگاه و حتی باربیکیو نیز در اطراف این آبشار وجود دارد که میتواند اقامت شما را راحت تر و لذت بخش تر کند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد این آبشار این است که در فصل زمستان نیز می توان از آن دیدن کرد و از زیبایی ها آن لذت برد، چون قندیل های یخی آبشار که در زیر نور خورشید مانند جواهر می درخشند تصویری ماندگار و رویایی را در فکر شما حک می نمایند.

چال قفا

چال قفا یکی از دیدنی های سمیرم است که در جنوب غربی این شهر واقع شده است. این کوه دشتی سرسبز و پر از انواع گل های وحشی و طبیعی است، چشمه سارهای فراوان دارد و در اطراف آن دیواره های سنگی صخره های بلند و کوهستانی دیده می گردد. تنها قدم زدن در این فضای زیبا و طبیعی و بکر و رویایی می تواند هر انسانی را به وجد آورد. بعلاوه در بعضی اوقات سال عشایر و سیاه چادرهای زیبا و جالب آن ها نیز در این دشت وجود دارد و شما میتوانید با این مردمان تعامل داشته و از محصولات طبیعی و درجه یک ساخته دست خود آنها بخرید.

علاوه بر این وجود پرندگانی مانند کبک، تیهو و دیگر پرندگان مهاجر در بعضی از اوقات سال زیبایی این فضا را دو چندان می نماید. ضمناً در نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت این دشت پر از گل های لاله واژگون می گردد که چشم انداز ای شگفت انگیز ایجاد میکند.

روستا و آبشار خفر از دیدنی های سمیرم

در دامنه کوه های دماوند و در 80 کیلومتری جنوب سمیرم روستایی به نام خفر واقع شده است. این روستا به خاطر قرار گرفتن در یک منطقه کوهستانی و داشتن آب و هوای مطلوب و معتدل و داشتن انواع مختلف و وحشی گونه های مختلف گیاهی و جانوری به یکی از دیدنی های سمیرم تبدیل شده است. بعلاوه این روستا دارای یک آبشار زیبا به نام خفر است که از نام روستا گرفته شده که دارای چشم انداز ای بسیار زیبا و دیدنی است. طبیعت زیبا و گونه های جانوری مختلف و آب و هوای ییلاقی این روستا به همراه انواع باغ های میوه در کنار رودخانه و آبشارهای این روستا زیبایی آن را دو چندان نموده است. علاوه بر این با سفر به این روستای زیبا می توانید از مقبره امام زاده سید احمد و سید محمد و از نوادگان امام موسی کاظم هم دیدن کنید.

چشمه آب ملخ یا تخت سلیمان

در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر سمیرم، روستای آب ملخ واقع شده است. این روستا به روستای نیم روز نیز معروف است چون موقعیت جغرافیایی آن به صورتی است که در میان کوه ها قرار گرفته و نور آفتاب با زاویه خاصی به این روستا می تابد. مانند دیگر روستاهای زیبا و خوش آب و هوای سمیرم این روستا نیز دارای چشمه ها و آبشار های زیادی است که باعث شده از دیدنی های سمیرم محسوب گردد. و طبیعت زیبا و بکر این منطقه آن را به یکی از نقاط گردشگری سمیرم تبدیل نموده است.

اگر می خواهید که به چشمه معروف آب ملخ در این روستا بروید باید به غاری که در نزدیکی این روستا واقع شده است سر بزنید و آبی که از دهانه غار و از دل سنگ ها و صخره ها بیرون می آید را دیدن کنید. جالب است بدانید که دلیل نامگذاری این چشمه این است که آب این چشمه می تواند ملخ های مهاجم را نابود کند. اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که از هیجان هم لذت می برید باید بگوییم که در پشت این آبشار پرتگاه زیبا و هیجان انگیز اما خطرناکی وجود دارد.

تخت سلیمان هم یکی از شگفتی های این روستا است که بر اثر رسوب گذاری بر روی آب ایجاد شده و اهالی این منطقه آن را تخت سلیمان نامیده اند.

سایر دیدنی های سمیرم

شهر سمیرم شهری تاریخی با طبیعتی بسیار زیبا و بکر است و این دو عامل در کنار هم باعث می شوند تا یک منطقه، به منطقه ای گردشگری تبدیل گردد و مردم برای دیدن دیدنی های سمیرم به آن سفر نمایند.

علاوه بر چند موردی که به طور کامل برایتان شرح دادیم می توان به موارد زیر هم به عنوان دیدنی های سمیرم اشاره نمود:

  1. روستای رود آباد
  2. آبشار تنگه رود قر
  3. امام زاده زید بن علی در شمال غربی سمیرم
  4. روستای کهن خنیه
  5. پارک دریاچه سمیرم
  6. گورستان کهن به جای مانده از دوران ابتدای اسلام
  7. کتیبه های قدیمی در غار اشکفت دراز
  8. قلعه به جا مانده از دوران ساسانی
  9. چشمه بابازرنگ
  10. مزرعه کتی گربی در روستای قلعه قدم
  11. غار پلنگ
  12. غار یخ دنا
  13. تپه های تاریخی شهر کمه
  14. تل اژدر در روستای پاندای اولیا
  15. امامزاده سلطان ابراهیم

نتیجه گیری

شهر هزار چشمه یا شهر سمیرم یکی از شهرهای زیبا و گردشگری در استان اصفهان و در نزدیکی شهر اصفهان است. این شهر تاریخی و کهن علاوه بر سازه های تاریخی دارای طبیعتی بی نظیر و بسیار زیباست. بافت تاریخی و دست نخورده شهر و طبیعت رویایی و متفاوت آن باعث شده تا افراد زیادی برای دیدن دیدنی های سمیرم به این شهر سفر نمایند و یکی از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وجود آبشار های زیبا و فراوان در آن است که باعث شده این شهر به نام هزار چشمه نیز شناخته گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 شهریور 1403 بروزرسانی: 10 شهریور 1403 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2358

به "دیدنی های سمیرم؛ شهر هزار چشمه در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های سمیرم؛ شهر هزار چشمه در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید