رشیدبیگی: گفت وگوی وحدت ساز زمینه ساز صلح مبتنی بر عدالت در دنیا می گردد

به گزارش مجله همراهان، مدیر گروه اسلام، مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: گفت وگوی وحدت ساز سبب مفاهمه حقیقی و زمینه ساز و بسترآفرینی برای صلح مبتنی بر عدالت در دنیا می گردد.

رشیدبیگی: گفت وگوی وحدت ساز زمینه ساز صلح مبتنی بر عدالت در دنیا می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زهرا رشیدبیگی، مدیر گروه اسلام، مسیحیت ارتدکس و پروتستان مرکز مصاحبهی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در وبینار گفت وگوی ادیان در راستا صلح و هماهنگی که با هماهنگی مرکز توسعه گفت وگوی دینی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت این کشور در تهران برگزار گردید، گفت وگوی سازنده و وحدت ساز در دنیا را ایده ارزشمندی برشمرد که در صورت تحقق، سبب مفاهمه حقیقی و کاهش بسیاری از تنش های موجود می گردد.

وی بیان نمود: تحقق این مهم نیازمند زمینه سازی هایی است که بدون ایجاد آنها مفاهمه دنیای شعاری بیش نخواهد بود. یکی از بسترهای مهم و زمینه ساز، گفت وگوی بین ادیان است. با ایجاد مفاهمه و دیالوگ بین ادیان، زمینه سازی و بسترآفرینی برای صلح مبتنی بر عدالت فراهم خواهد شد.

رشیدبیگی اضافه نمود: با توجه به اهمیت این موضوع جمهوری اسلامی ایران 30 سال پیش مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها را به عنوان مرجع رسمی ایران در عرصه گفت وگوی دینی و فرهنگی با رویکرد تعمیق و اعتلای تفاهم، همزیستی و همکاری میان جوامع و نهادهای دینی و فرهنگی در سطح ملی و بین المللی تأسیس کرد.

وی ایجاد اتحاد و همبستگی دینی در میان رهبران و پیروان ادیان الهی برای حل و فصل بحران های دنیای، برطرف سوءتفاهمات، قضاوت ها، پیش داوری ها و ذهنیت های منفی تاریخی از اسلام و جامعه اسلامی در اذهان رهبران و پیروان ادیان و انجام مصاحبه به منظور دست یابی به عدالت، صلح و فراهم آوردن زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان در دنیا را از مهمترین اهداف مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها نام برد.

رشیدبیگی بعلاوه، فعالیت های مرکز گفت وگوی ادیان و فرهنگ ها را در زمینه های گفت وگوهای دینی، شرکت در اجلاس ها، سمینارها و کنفرانس های دنیای گفت وگوهای دینی، انتشارات دانست.

مدیر گروه اسلام، مسیحیت ارتدکس و پروتستان اضافه نمود: ارتباطات مرکز مصاحبهی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کنگره رهبران ادیان دنیای و سنتی قزاقستان به شروع فعالیت این کنگره در سال 2003 میلادی می رسد. از زمانی که ایده برگزاری این کنگره نخستین بار از سوی اولین رئیس جمهور قزاقستان نورسلطان نظر بایف مطرح شد.

وی در ادامه سخنانش، مهمترین اهداف این کنگره را اتحاد رهبران دینی و حکمرانان سیاسی با یکدیگر برای توسعه صلح و تفاهم در دنیا، فراهم ساختن زمینه شناخت و توافق بین ادیان در دنیا و اعتلای ارزش های اسلامی و مبارزه با اسلام هراسی توصیف کرد.

رشیدبیگی یادآور شد: انتخاب شهر نورسلطان که مرکز تلاقی قاره های آسیا و اروپا و نیز سه دین دنیای اسلام، مسیحیت و بودیسم است، برای محل برگزاری کنگره انتخابی هوشمندانه می دانم. چراکه در قزاقستان، اقوام و مذاهب مختلف در کنار هم با همزیستی مسالمت آمیز زندگی می نمایند و مشارکت رهبران اقلیت های مختلف دینی این کشور در جلسات این کنگره، اقدامی قابل تقدیر است که موجب همدلی داخلی و ارائه الگوی همزیستی خواهد بود.

وی برگزاری کنگره رهبران ادیان دنیای و سنتی قزاقستان را بدلیل اهتمام و جدیت دولتمردان این کشور بسیار موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: مشارکت چشمگیر کشورها و نمایندگان ادیان مختلف در اجلاس های این کنگره خود شاهد این مدعاست. بعلاوه، مقرر شده یکی از موضوعات مورد بحث در اجلاس آینده مشارکت زنان برای بهبود جامعه و توسعه پایدار جوامع و نقش سازمان های دینی در حمایت از صندلی اجتماعی زنان باشد.

رشیدبیگی اعلام کرد: مرکز مصاحبهی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران همکاری و مشارکت با کنگره رهبران ادیان دنیای و سنتی قزاقستان را اقدامی با اهمیت و مؤثر در توسعه صلح دنیای دانسته و از این رو همانگونه که از شروع این حرکت با آن همراهی و همکاری داشته، اکنون نیز آماده همکاری بیشتر و انتقال و دریافت تجارب در این حوزه است.

لازم به ذکر است؛ این میزگرد برخط صبح امروز (11 آبان ماه) با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان این حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در ادامه جلسات کارگروه و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان دنیای و سنتی قزاقستان و به منظور تعامل و همکاری هرچه بیشتر دو کشور در اجرای توافقات انجام یافته در اجلاس یادشده برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1917

به "رشیدبیگی: گفت وگوی وحدت ساز زمینه ساز صلح مبتنی بر عدالت در دنیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشیدبیگی: گفت وگوی وحدت ساز زمینه ساز صلح مبتنی بر عدالت در دنیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید