سنگ شگفت انگیزی که مریخ نورد ناسا در سیاره سرخ پیدا کرد

به گزارش مجله همراهان، مریخ نورد استقامت ناسا، لوله حاوی بیستمین نمونه سنگی خود را ماه گذشته مهروموم کرد. این نمونه که در 832مین روز (یا سول) مأموریت نمونه برداری از مریخ جمع آوری شده، دانشمندان را هیجان زده نموده؛ زیرا رودخانه ای در گذشته های دور توده هایی سنگی را (شامل این نمونه) از مکان هایی دور به محل مأموریت استقامت آورده است.

سنگ شگفت انگیزی که مریخ نورد ناسا در سیاره سرخ پیدا کرد

طبق گزارش ناسا، این سنگ ها در محل انباشته شده و یک کنگلومرا (سنگ جوش) بزرگ را شکل داده اند. این کنگلومرا که تیم ناسا آن را دریای زمرد نامیده است، اطلاعات زیادی را درباره مکان هایی که رودخانه از آن ها عبور نموده و تغییرات ژئولوژیکی محل خود ارائه می دهد.

به گفته کن فارلی (Ken Farley)، دانشمند پروژه استقامت، سنگ ریزه ها و پاره سنگ های پیداشده درون یک رودخانه پیغام آوران دوردست ها هستند. این رودخانه میلیارد ها سال قبل تبخیر شده، اما داستان آن آب ها مثل روز اول در سنگ ها نهفته است.

هدف مریخ نورد استقامت ناسا از نمونه برداری از مریخ، بازگرداندن این سنگ ها به زمین در مأموریتی مشترک با آژانس فضایی اروپا است. دانشمندان می توانند به آنالیز تمام خرده ریزه های این نمونه که اوتیس پیک (Otis Peak) نام دارد، بپردازند. هدف آن ها مشخص جزئیاتی مانند سن، شرایط محیطی رودخانه در زمان شکل گیری کنگلومرا و وجود علائم حیات میکروبی باستانی است.

در این تصویر موزاییکی از استقامت، سنگ هایی که یک رودخانه باستانی در دهانه جزیرو انباشته نموده است دیده می شوند.

مأموریت نمونه برداری از مریخ

یکی از اهداف کلیدی مأموریت استقامت اخترزیست شناسی است. این هدف شامل نمونه برداری از مریخ برای جستجوی علائم حیات میکروبی باستانی می گردد. مریخ نورد به طبقه بندی تاریخ اقلیمی و ژئولوژیکی سیاره سرخ می پردازد و اولین مأموریتی است که نمونه هایی را از این سیاره جمع آوری می نماید.

این نمونه ها با یک دریل متصل به بازوی استقامت برداشته می شوند. استقامت سپس آن ها را درون یک لوله مهروموم می نماید، به سیستم تجمع برداشت انطباقی خود منتقل نموده و در آنجا پردازش می نماید. پس از اتمام نمونه برداری ها، مریخ نورد آن ها را در یک مکان امن روی مریخ قرار می دهد.

درحال حاضر نگرانی هایی درباره امکان به تعویق افتادن مأموریت بازگرداندن نمونه ها به زمین وجود دارد. مجلس سنای آمریکا افزایش بودجه این مأموریت را به ارائه گزارش کامل مخارج از سوی ناسا مشروط نموده است. ناسا برای اعزام مأموریت در سال 2028، به 500 میلیون دلار بودجه اضافی در دو سال آینده احتیاج دارد.

علی رغم همه این ها، استقامت درحال حاضر روی یک توده سنگ های رسوبی با ارتفاع 40 متر مشغول انجام وظایف خود است. این مریخ نورد به زودی با عبور از زمینی پر از سنگ راهی پرتگاهی کم ارتفاع به نام قله برف توده خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2310

به "سنگ شگفت انگیزی که مریخ نورد ناسا در سیاره سرخ پیدا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ شگفت انگیزی که مریخ نورد ناسا در سیاره سرخ پیدا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید