سوغات صربستان چیست؟

به گزارش مجله همراهان، صربستان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در شرق اروپا است که در ایران نیز هواداران بسیاری دارد. اما در سفر به این کشور چه سوغاتی می توان برای عزیزان خود تهیه کرد؟

سوغات صربستان چیست؟

انوع مگنت یخچال و جاکلیدی را می توانید در همه شهرها و کشورهای جهان با طرح های گوناگون بخرید. اگر راهی صربستان و کشور و شهر بلگراد هستید، در این کشور نیز مانند همه شهرها و کشورهای توریستی، مگنت ها و جاکلیدی هایی با طرح های مختلف مثل جا های دیدنی صربستان و طرح های سنتی این کشور وجود دارد؛ اما اگر در پی سوغاتی خاصی هستید که در هیچ جای دیگر جهان پیدا نگردد، نگاهی به این لیست بیندازید.

فرش و گلیم پیروت (Pirot)

یکی از سنت های قدیمی و هنرهای زیبایی که در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان رواج دارد، بافت انواع گلیم است. فرش و گلیم پیروت شامل انواع کف پوش های بافتنی زیبایی هستند که در شهر پیروت از زمان های گذشته بافته می شدند. این گلیم ها بیش از 90 نوع مختلف دارند و با 122 طرح متفاوت بافته می شوند و یکی از مهم ترین صنایع دستی صربستان هستند. اگر می خواهید تکه ای از صربستان را با خود به خانه ببرید، این گلیم ها انتخاب بسیار خوبی هستند؛ صنایع دستی زیبایی که خاطرات سفر به صربستان را برای شما زنده می نمایند. قدمت بافت گلیم در پیروت به دوران قرون وسطی برمی گردد و پیروت یکی از مهم ترین تولیدنمایندگان فرش و گلیم در منطقه بالکان است.

چاشنی آجوار (ajvar)

این چاشنی صربستانی را در کنار بسیاری از غذاهای این کشور خواهید دید. نمی توانید غذاهای لذیذ صربستان را با خودتان به خانه ببرید اما با خریدن این چاشنی می توانید به غذاهای خود عطر و طعم آشپزی صربستان را اضافه کنید. این چاشنی بر پایه فلفل تهیه می گردد و مواد دیگری مانند سیر و بادمجان هم دارد. این چاشنی اصالتا متعلق به صربستان است و گاهی با نام سالاد صربستانی یا خاویار گیاهی هم شناخته می گردد و امروزه در بالکان بسیار معروفیت یافته است.

لباس با طرح های سنتی Sirogojno

این لباس های زیبا، گرم، منحصربه فرد، باکیفیت و مدرن هستند. قدمت این سبک و طرح به بیش از یک قرن پیش برمی گردد. بسیاری از این لباس ها با دست بافته می شوند و هنرمندان صربستانی با ذوق و سلیقه خود، لباس های مدرن و امروزی را با این طرح های سنتی و زیبا در هم آمیخته اند.

قلمدان هایی به شکل اوپاناک (opanak)

اوپاناک نوعی پاپوش سنتی صربستانی است که با چرم تهیه می گردد و بند ندارد. تا 50 سال پیش هم در نواحی روستایی از این پاپوش های سنتی استفاده می کردند. این پاپوش ها علاوه بر صربستان در کشورهای اطراف آن هم رواج داشته اند. از آنجایی که این پاپوش ها امروزه با تغییرات زندگی مدرن، قابل استفاده نیستند، آن ها را می توانید در قالب جاقلمی یا گلدان بخرید. جاقلمی ها و گلدان هایی به شکل اوپاناک با جنس ها و طرح های مختلف در صربستان به فروش می رسند که سوغاتی زیبا و خلاقانه ای هستند. بسیاری از آن ها را درست با همان تکنیک هایی می بافند که در بافت پاپوش در گذشته استفاده می کردند.

جایگاه های نقاشی شده از روستای Kovačica

اگر می خواهید یک سوغاتی ارزشمند و منحصربه فرد به خانه ببرید، باید از روستای Kovačica بازدید کنید. این روستا صنایع دستی زیبا و بی نظیری دارد و هزاران نقاش محلی در آن زندگی می نمایند. این نقاشان با هنر زیبای خود تصاویری را فی البداهه روی اشیای مختلف به خصوص نوعی جایگاه مستطیل می کشند که šamlica نام دارد.

ساز سنتی gusle

این ساز سنتی زرهی تک سیم، بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ اهالی این کشور است. این ساز سنتی را هم می توانید به عنوان یک وسیله دکوری بهره ببرید و هم نواختن آن را یاد بگیرید. این سازها در ابعاد و طرح های گوناگون و برای مصارف مختلف ساخته می شوند. اصیل ترین و زیباترین آن ها، انواع چوبی هستند.

قلب های Licider

این سوغاتی کوچک و زیبا از آنجایی که بسیار متنوع است، دوستداران بسیاری در میان گردشگران صربستان پیدا نموده است. این قلب های زیبا برترین هدیه برای دوستان و نزدیکانی هستند که می خواهید پیامی را به آن ها برسانید. امروزه می توانید این قلب ها را با طرح ها، رنگ آمیزی و خط های مختلف بخرید. نظر و تجربیات خود را در مورد خرید سوغات صربستان با ما و سایر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / serbia.com
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2062

به "سوغات صربستان چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات صربستان چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید