شناسایی باکتری ها در بدن طی چند دقیقه

به گزارش مجله همراهان، تهران- خبرنگاران- محققان ابزاری ابداع نموده اند که تنها در عرض 30 دقیقه می تواند وجود باکتری در بدن انسان را تعیین کند.

شناسایی باکتری ها در بدن طی چند دقیقه

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی خبرنگاران از خبرگزاری فرانسه، دوران تجویز آنتی بیوتیک های قوی به بیماران تا زمان معین شدن نوع باکتری آنها در آزمایشگاه رو به خاتمه است. اکنون، محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا ابزاری ابداع نموده اند که به جای چند روز می تواند در عرض چند دقیقه وجود باکتری در بدن را معین کند.

این ابزار با استفاده از میکروتکنولوژی، سلول های تک باکتریایی را برای مشاهده در زیر یک میکروسکوپ الکترونی به دام می اندازد.

این ابزار که می تواند در مطب پزشکان و یا بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد، به پزشکان اجازه می دهد تا در عرض 30 دقیقه وجود باکتری و حساسیت آن را به درمان دارویی مشخص نمایند؛ این در حالی است که هم اکنون نتایج آزمایش تشخیص باکتری در آزمایشگاه ها سه تا پنج روز طول می کشد.

در مقاله ای در رابطه با این ابزار که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، آمده است که این ابزار علاوه بر تشخیص وجود باکتری می تواند کم کم نوع باکتری را با مشخص اینکه آیا این سلول ها کروی، میله ای و یا مارپیچ هستند، طبقه بندی کند.

آنها خاطرنشان کردند: پس از کشف وجود باکتری، نمونه در معرض آنتی بیوتیک ها قرار می گیرد تا معین گردد که آیا این گونه نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم است یا خیر.

عفونت های ادراری شایع ترین عفونت های باکتریایی هستند.

با این وجود، نتیجه بیش از 75 درصد نمونه های آزمایشی که به آزمایشگاه میکروبیولوژی ارسال می شوند، منفی است.

این در حالی است که تشخیص سریع وجود یا عدم وجود باکتری در یک نمونه آزمایشی، تاثیر چشمگیری در مراقبت از بیمار دارد.

علمی**2038**1485