طرح اقتصاد روستایی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا می گردد

به گزارش مجله همراهان، به گزارش خبرنگاران، قربان محمدی در نشستی خبری بمناسبت شروع هفته دولت، با اشاره به اجرای طرح جامع اقتصاد روستایی گفت: با اجرای این طرح مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصاد روستاها می توان شاهد برطرف بیکاری و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها بود چرا که رونق اقتصاد روستا از مواردی است که باید در کنار سایر برنامه های زیرساختی مورد توجه قرار گیرد.

طرح اقتصاد روستایی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ درجدول از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی در ادامه با اشاره به مسائل موجود در روستاها که باعث افزایش مهاجرت به شهرها شده، ادامه داد: اقتصاد روستایی از مسائل اصلی در این مناطق است چون اگر اگر جاده آسفالت کنیم، خانه ها را نوسازی کنیم و آب، برق و گاز هم برایشان تهیه کنیم ولی وقتی فرد توانایی اقتصادی نداشته باشد، مجبور به مهاجرت خواهد شد و مسائلی چون خشکسالی و بحران آب نیز به این موضوع دامن می زند.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی اضافه کرد: بیکاری در روستاها باعث به وجود آمدن بحران حاشیه نشینی در شهرها شده است و اگر روستاها شکوفا شوند و اقتصادشان توانمند باشد، مردم در آنجا خواهند ماند و از حاشیه نسینی در شهرها جلوگیری می گردد بنابراین باید همراه با توسعه زیرساخت های روستایی، اقتصاد خانوار روستایی نیز توسعه یابد.

وی با اشاره به فعالیت های بنیاد مسکن در این خصوص گفت: این نهاد از سال 58 در آذربایجان شرقی فعالیت خود را شروع نموده و وظایف و تکالیف فراوانی برعهده این نهاد گذاشته شده که عمده فعالیت بنیاد مسکن به روستاها اختصاص یافته که از آن جمله می توان به مقاوم سازی و نوسازی مسکن روستایی، تهیه وصدور سند مالکیت روستایی، مطالعه واجرای طرح هادی روستایی، تهیه طرح بافت ها با ارزش روستایی و مطالعه طرح گردشگری روستایی اشاره نمود.

محمدی اضافه کرد: تامین اعتبارات بنیاد مسکن به وسیله منابع استانی، ملی و ماده 180 قانون اساسی است و اعتبار ماده 180 نیز در اختیار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد تا با نگاهی مثبت، روستاهای حوزه استحفاظی خود را پوشش ساختاری دهند و در صورتی که اعتبارات به صورت کامل در روستاهای استان تخصیص یابد پروژه های نیمه تمامی را که در دست داریم به موقع به بهره برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن کشور ایران بویژه در منطقه آذربایجان شرقی گفت: حادثه خبر نمی دهد و ممکن است خطر زلزله همواره تمامی استان ها را تحت تاثیر قراردهد و باید تمامی کوشش خود را داشته باشیم که قبل از وقوع زلزله و بوجود آمدن مسائل و تخریب ساختمان ها بویژه در روستاها نسبت به برطرف مسائل و نواقص موجود اقدام کنیم تا از خسارات جانی و اقتصادی در صورت بروز حوادث احتاقتصادی جلوگیری گردد یا تا حد ممکن کاهش یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان آذربایجان شرقی توضیح داد: بنیاد مسکن به منظور تحقق اهداف مقاوم سازی و بازسازی درروستاها حدود 15 میلیون تومان وام با کارمزد پنج درصد برای ساختمان های یک طبقه مخصوصا برای زوج های جوان پرداخت می نماید و ساختمان های ساخته شده پس از چهار مرحله با نظارت مهندسان بنیاد و رعایت تمام ضوابط به منظور پیشگیری از وقوع دیگر حوادث که ممکن است منجر به تخریب ساختمان گردد، انجام می پذیرد و حتی این سازه ها از سوی شرکت های بیمه تحت پوشش قرار می گیرند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد:بنیاد مسکن به عنوان متولی مقاوم سازی واحد های مسکونی و همچنین دهیاران و شوراهای اسلامی به عنوان مدیران روستا، بازوی اجرایی دولت در روستاها بوده و خدمات مناسبی در قالب طرح های کوچک و بزرگ در این مناطق انجام می دهند و باید اطلاع رسانی بیشتری نسبت به عملکرد و فعالیت دستگاه های خدمات رسان در روستاها انجام گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 779

به "طرح اقتصاد روستایی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح اقتصاد روستایی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید