غار مژاره یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری استان ایلام است

به گزارش مجله همراهان، سیری در ایران/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، غار مژاره یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری استان ایلام است.

غار مژاره یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری استان ایلام است

غار مژاره آبدانان یکی از 86 اثر ثبت شده ملی در شهرستان آبدانان می باشد. علاوه بر زیست پنج گونه کمیاب خفاش در غار مژاره، وجود آب سرد، فضای مفرح، کمر آویزهای متنوع، گیاهای کمیاب، سقف مرتفع و چشم نواز و سنگواره های موجود در این اثر طبیعی و شگفت آور از مهمترین شاخصه هایش هستند. غار مژاره آبدانان در 25 کیلومتری شمال شرق دامنه کبیرکوه با موقعیتی بسیار دیدنی و ساختاری طبیعی و زیبا، مکانی منحصر بفرد برای گردشگران و علاقمندان به غارنوردی است.

غار مژاره از معروفیت خاصی برخوردار بوده و هر سال گردشگران، دوستداران طبیعت و محققانی از اقصی نقاط ایران بخصوص در فصول بهار و تابستان از این غار طبیعی بازدید کردده و تصاویر پژوهشی را تهیه می نمایند. این غار با 35 هزار سال سابقه متعلق به گروه بنگستان و سازند ایلام و جزئی از سازند گچساران است و قدمت آن به دوره نتونین و کامپانین کلستار تعلق دارد. گرچه ورود به درون این شاهکار الهی مقداری رعب آور و بخاطر ریزش سنگواره های آهکی سقف و دیواره های آن نیز خطر آفرین است، اما وزش نسیم روح پرور، وجود طاقدیس های متلون در سقف، صدای سمفونی شاد اما ناپیدای حشرات، پرواز نامنظم خفاش ها و شب پره ها، چک چک قطرات آب از سقف غار، خودنمایی حوضچه های گچی پرآب زلال و جیک جاک پرنده ها و گنجشک های خوش الحان این غار را مجذوب کننده و دیدنی نموده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1401 بروزرسانی: 30 تیر 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2135

به "غار مژاره یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری استان ایلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار مژاره یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری استان ایلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید