فرهنگ استاندارد باید به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل گردد

به گزارش مجله همراهان، به گزارش خبرنگاران، محمدحسین ماجدی اردکانی صبح امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی استاندارد در یزد با اشاره به استقبال برخی مردم از کالاهای خارجی به رغم تبلیغات گسترده برای بسیاری از کالاهای داخلی مشابه، گفت: اگر کالای خارجی هنوز در بین مردم اقبال دارد، برای این است که مردم کشورهای صنعتی تولیدنماینده این کالاها، محصول با کیفیت و مطابق احتیاج خود را از تولیدنماینده مطالبه می نمایند.

فرهنگ استاندارد باید به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل گردد

وی اعلام کرد: در چنین شرایطی فراورینماینده ناچار به فراوری محصول با کیفیت طبق مطالبه عمومی است و در غیر این صورت، بازار خود را از دست می دهد بنابراین استاندارد در این کشورها بر اساس نظر مصرف نماینده تدوین می گردد اما در کشور ما شرایط به این شکل نیست.

ماجدی اردکانی بیان کرد: یک طریق این است که استاندارد و کیفیت باید از جامعه شروع گردد و مصرف نماینده باید کیفیت را طلب کند تا فراورینماینده خود را موظف به فراوری کالای استاندارد نمایند.

مدیرکل استاندارد استان یزد اعلام کرد: یکی از دلایلی که سبب شده برخی مردم ما شیفته خرید کالای خارجی باشند، این است که کالاهای خارجی نیازهای زندگی آنها را بهتر برآورده می نماید و از عمر و دوام بیشتری نیز برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اکنون در کشور ما گاهی فراوریات، در کف استانداردها حرکت می نمایند، توضیح داد: ما با این واقعیت روبرو هستیم که گروه های اجتماعی به عنوان مصرف نماینده فرهنگی و به عنوان عاملان اجتماعی تصمیم گیرنده، در پناه فناوری های روز جهان به تدریج در حال عبور از شاخص های اجتماعی ـ اقتصادی خود هستند.

ماجدی اردکانی اضافه نمود: آنچه امروز در مطالبه استاندارد بیش از گذشته اثرگذار است، سطح فرهنگ، تحصیلات، سبک زندگی و تجربه های فرهنگی مردم است و معتقدم مسئله فرهنگ استاندارد در کنار مسئله فرهنگ، ناظر به کلیت زندگی اجتماعی در جهانی امروز است.

وی تاکید نمود: همانطور که در کشور ما فرهنگ یک دغدغه عمومی است، مسئله فرهنگ استاندارد نیز باید یک دغدغه فرهنگی و اجتماعی و یک مطالبه مردمی باشد.

مدیرکل استاندارد استان یزد با اشاره به طرح نظریه دشتبانی استاندارد توسط خود، یادآور شد: باید موانع اجرایی در مسیر تحقق استاندارد را رفع نموده و از سوء استفاده های احتمالی آن جلوگیری کنیم تا مردم به استانداردهای تعریف شده دسترسی خوبی داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 74

به "فرهنگ استاندارد باید به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ استاندارد باید به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید