قانونگذاری برای حکمرانی داده همچنان در نوبت تصویب

به گزارش مجله همراهان، رضا تقی پور انوری در تبادل نظر با خبرنگاران، در خصوص آخرین شرایط 2 طرحی که برای قانونگذاری در حوزه حکمرانی داده در مجلس مطرح شده است، گفت: آنالیز طرح های مربوط به یکپارچه سازی داده و اطلاعات ملی و الزام به انتشار داده و اطلاعات عمومی هر دو در کمیسیون های تخصصی به اتمام رسیده و در نوبت ارائه در صحن مجلس هستند اما تعیین نیست چرا در صحن مطرح نمی شوند.

قانونگذاری برای حکمرانی داده همچنان در نوبت تصویب

وی با اشاره به اینکه برای قانونگذاری در حوزه حکمرانی داده اقداماتی از سال گذشته در مجلس یازدهم شروع و در این راستا طرح هایی نیز ارائه شده است، گفت: آنالیز طرح یکپارچه سازی داده و اطلاعات ملی که از سال گذشته به مجلس پیشنهاد شده، بیش از دو ماه است که به انتها رسیده و باید در صحن علنی برای تصویب مطرح گردد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به خلاءهای موجود در یکپارچه سازی اطلاعات ملی و ارائه این طرح با هدف خدمات رسانی منسجم به مردم از سوی سامانه های حاکمیتی و دولتی و ایجاد قوانین برای اشتراک گذاری داده در سرویس دهی این سامانه ها، گفت: با وجود اهمیت این موضوع و ضرورت داشتن یک قانون جامع در این زمینه، اما هنوز هیأت رئیسه این طرح را در دستور کار قرار نداده است.

تقی پور با بیان اینکه این طرح در قالب 15 ماده در کمیسیون صنایع و معادن و کمیته ارتباطات مجلس آنالیز و تصویب شده و هم اکنون در صف ارائه در صحن قرار گرفته است، توضیح داد: در همین حال طرح الزام به انتشار داده و اطلاعات عمومی از دیگر طرح های مربوط به حکمرانی داده است که نزدیک به یک سال است که در نوبت آنالیز در صحن قرار گرفته است.

به گفته وی، در این طرح موضوع الزام به انتشار داده و اطلاعات و تدوین مقررات برای جمع آوری، نگهداری و تبادل داده و رعایت آنها، مورد توجه قرار گرفته است و مطابق با این طرح، دستگاه های دولتی و عمومی باید نسبت به انتشار به موقع اطلاعات عمومی اقدام نمایند.

وزیر اسبق ارتباطات با اشاره به اینکه دو طرح مذکور از جمله فاکتورهای تحقق حکمرانی داده در کشور هستند، در پاسخ به این سوال که چرا این طرح ها در نوبت ارائه در صحن مجلس قرار نمی گیرند، گفت: این موضوع را باید از هیأت رئیسه پیگیری کنید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1959

به "قانونگذاری برای حکمرانی داده همچنان در نوبت تصویب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانونگذاری برای حکمرانی داده همچنان در نوبت تصویب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید