قیمت عجیب و غریب کامیون 62 ساله ایران خودرو، برق از سر مدیران مرسدس بنز می پراند!

به گزارش مجله همراهان، مرسدس بنز مایلر؛ نامی که در صنعت ساخت کامیون و خودرو های سنگین در ایران، بسیار پررنگ است. اما اگر مالکین این برند معروف بدانند در ایران تریلی ده چرخ 62 ساله شان به قیمت 100 هزار دلار معامله می گردد، برق از سرشان می پرد!

قیمت عجیب و غریب کامیون 62 ساله ایران خودرو، برق از سر مدیران مرسدس بنز می پراند!

به گزارش خبرآنلاین، تریلی های ده چرخ بنز، از حوالی 1950 به بعد برای خود شهرتی جهانی یافتند. آن ها در ایران هم بازار ویژه ای داشتند و برای خود نامی ویژه پیدا کردند. مایلر نامی است که در ایران به آن معروف شدند و به طور رسمی چنین اسمی در بین محصولات مرسدس بنز دیده نمی گردد.

فراوری این کامیون از سال 1959 در آلمان شروع شد و تا سال 1995 برای صادرات ادامه پیدا کرد. مدل های سبک تر این سری در شهر مانهایم و مدل های سنگین تر در شهر گاگناو آلمان فراوری می شدند.

کامیون سری L مرسدس به سرعت در آفریقا و آمریکای جنوبی و در نهایت خاورمیانه معروف شد. یکی از معروف ترین خطوط فراوری بنز سنگین در آن سال ها کارخانه فراوری کامیون در ایران بود. مایلر از سال 1339 در ایران فراوری می گردد و به فروش می رسد.

بر اساس آخرین آگهی پیش فروش کارخانه ای این کامیون ده چرخ، قیمت کارخانه ای این محصول حدود 3 میلیارد تومان است. اما در آگهی های فروش آن در سایت های فروش خودرو به قیمت های سرسام آوری، چون 5 میلیارد 600 میلیون تومان هم برای نمونه های صفر کیلومترش می رسید که با قیمت حدودی دلار در بازار آزاد تهران، به رقمی حدود 100 هزار دلار می رسد. یعنی تکنولوژی 60 سال قبل ساخت کامیون که اقلا 30 سالی می گردد که از گردونه ساخت خارج شده است، رقمی حدود 100 هزار دلار در ایران قیمت دارد!

کارخانه بزرگ کامیون سازی گروه صنعتی خاور تحت لیسانس مرسدس بنز در سال 1338 در ایران تاسیس شد و در آن موقع جزو کشور های خاص مونتاژ کننده این کامیون ها بود.

مرسدس بنز مایلر در مدل ها و نسخه های مختلفی فراوری شد که به صورت مختصر معروف ترین مدل ها آن را آنالیز می کنیم.

مدل 2628 در دو نوع کشنده و کمپرسی در ایران وارد شد.

پیشرانه OM 355 LA با حجم 11.5 لیتر و 6 سیلندر خطی در این کامیون، توانایی فراوری 285 اسب بخار قدرت و 1060 نیوتون متر گشتاور را داشت. این موتور مجهز به توربوشارژ است. گیریکس 16 دنده در کامیون 2628 ساخت شرکت ZF است. استاندارد آلایندگی این کامیون یورو 2 بود که از لحاظ سازگاری با محیط زیست، احتیاج به شرح ندارد!

بعد از این کامیون، مدل های 1924 باری و کمپرسی و 2624 کمپرسی در ایران باقیماندند که به تازگی طرح پیش فروش آن ها هم شروع شد. همان پیشرانه OM 335 LA در این دو مدل نصب است.

حالا قرار است ایران خودرو در اقدامی تازه به عرضه مدل 2630 بپردازد.

مدلی که آن را هم مرسدس بنز گردن نمی گیرد! تغییرات ظاهری آن قابل توجه است. برای اینکه خسارات وحشتناک ناشی از تصادف به اصطلاح شاخ به شاخ این کامیون کمتر گردد، سپر جلویی را ادامه داده اند که معلوم نیست از استحکام خوبی برخوردار است یا نه؟! تغییر قدرت پیشرانه از 250 به 300 اسب بخار، استاندارد آلایندگی یورو 4، ترمز جلو و عقب کاسه ای و ترمز ضد قفل ABS از تغییرات و امکانات این کامیون هستند. پیکان و پراید و پژو 405 بالاخره از خط فراوری خداحافظی کردند؛ اما سود سرشار ساخت و قروش این کامیون ها از عواملی است که باعث می گردد فراوری این کامیون و خودرو هایی مثل نیسان آبی در ایران متوقف نگردد!

منبع: فرارو
انتشار: 8 اسفند 1401 بروزرسانی: 8 اسفند 1401 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2252

به "قیمت عجیب و غریب کامیون 62 ساله ایران خودرو، برق از سر مدیران مرسدس بنز می پراند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت عجیب و غریب کامیون 62 ساله ایران خودرو، برق از سر مدیران مرسدس بنز می پراند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید