لزوم تقویت تولید محصولات ICT در مقیاس جهانی

به گزارش مجله همراهان، به گزارش خبرنگاران به نقل از اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران (IRICTU)، داوود ادیب در حاشیه رویداد خودنمایی زنجیره تأمین داخلی که به منظور بومی سازی شبکه ملی اطلاعات در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور شرکت های عضو سندیکا، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران و تشکل های حوزه ICT برگزار شد،گفت: این گونه کنفرانس ها می توانند به نام یک نظام همسو کننده و در راستای وفاق سندیکاها، اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل های صنفی عمل کند و در کنار این موضوع، برگزاری چنین رویدادهایی می تواند به راهبردهای پیش روی وزارت ICT کمک بزرگی کند.

لزوم تقویت تولید محصولات ICT در مقیاس جهانی

وی افزود: در چند سال گذشته، در داخل کشور موازی کاری بسکمک چه در بخش های دولتی و چه در تشکل ها داشته ایم و این نشست ها کمک خواهد کرد تا سندیکای صنعت مخابرات، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات، سازمان نظام صنفی رایانه ای و سایر تشکل ها، در برنامه های راهبردی و برنامه هایی که به نوعی سهولت کسب و کار را برای تمامی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بر می گیرد، برنامه های خود را با هم منسجم کند.

ادیب با اظهار امیدواری از اینکه با برگزاری این کنفرانس ها ضمن تقویت تولید در داخل، این هم افزایی را در صادرات محصولات ICT در مقیاس منطقه ای و سپس جهانی داشته باشیم و در این زمینه کمک شایانی به اقتصاد کشور صورت پذیرد، گفت: امیدواریم با برگزاری کنفرانس هایی چون کنفرانس ظرفیت برای شبکه ملی اطلاعات، هم افزایی در زمینه صادرات محصولات ICT و محصولاتی با ارزش اضافه کرده داشته باشیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: در شرایط حاضر، متأسفانه پاندمی کرونا فعالیت های کسب وکارها را محدود کرده و فضای تحریم هم از سال های گذشته فضای نامطلوبی را در تمام صنایع و مخصوصاً صنعت ICT، به نام اصلی ترین و حیاتی ترین صنعت با ارزش اضافه کرده بالا ، فراهم آورده است، این اتحادیه به نام تشکل تخصصی صادراتی این حوزه ، پیش نیازهای این موضوع را در برخی از بخش های مرتبط با صادرات فراهم کرده است.

ادیب ادامه داد: این اتحادیه به همین منظور ایجاد پایگاه های صادراتی را در برنامه خود گذاشته و دفاتری را در برخی کشورها از جمله کنیا به نام دروازه آفریقا، راه اندازی کرده که سایر تشکل ها هم می توانند از این دفتر به نام پایگاه صادراتی جهت محصولات دارای توانمندی صادراتی خود استفاده کنند و امیدواریم با این تلاش ها، اهداف اقتصاد مقاومتی که در وهله اول نگاه به تولید در داخل و در وهله دوم نگاه به صادرات بازارهای هدف است، تحقق یابد.

توانمندی های تشکل ها باید در شبکه ملی اطلاعات تجمیع شود

در این مرنام فریبرز نژاد دادگر عضو هیأت مدیره و دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران هم با تاکید بر اینکه توانمندی های تشکل ها باید در شبکه ملی اطلاعات تجمیع شود، گفت: صادرات و تعاملات بین المللی، زمینه ساز رسوب دانش و ارتقای سطح استاندارد محصولات و خدمات خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه همه ذی نفعان باید مسولیتشان در سند راهبردی مشخص شود، گفت: اعضای اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با حمایت معنوی دولت، آمادگی کامل خود را برای بومی سازی و ارائه خدمات مهندسی در شبکه ملی اطلاعات اعلام می کنند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات با بیان اینکه تسهیل در سرمایه گذاری بخش خصوصی در جهت توسعه لایه زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان برای توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات امری کاملاً ضروری است، افزود: ما مسائل فراوانی پیش روی صادرات داشته و داریم که امیدواریم دولت تازه و وزیر ICT فعلی به نام متولی برنامه های حوزه ICT بخشی از آن ها را مرتفع سازد. ما هم این آمادگی را داریم که در کنار سایر تشکل ها، با این برنامه ها هم راستا و همراه باشیم.

وی با بیان اینکه دولت باید سند راهبردی به روز در خصوص صادرات این حوزه داشته باشد، بر لزوم تجمیع توانمندی های تشکل ها در شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1836

به "لزوم تقویت تولید محصولات ICT در مقیاس جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم تقویت تولید محصولات ICT در مقیاس جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید