نسل جدید 5Gباعث پویایی اقتصاد دیجیتال می گردد، نقش محوری هوش مصنوعی

به گزارش مجله همراهان، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه نسل جدید تلفن همراه دارای سابقه طولانی است، گفت: نسل جدید 5G یک اکوسیستم نوآورانه است که می تواند به عنوان محرک اقتصاد دیجیتال شناخته گردد.

نسل جدید 5Gباعث پویایی اقتصاد دیجیتال می گردد، نقش محوری هوش مصنوعی

سیدستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران با بیان اینکه در نسل جدید پنجم تلفن همراه ما دارای کنشگران و بازیگران زیادی هستیم، گفت: اگر همه کنشگران و بازیگران اصلی نسل جدید تلفن همراه با یکدیگر در یک جهت حرکت نمایند، شاهد رشد دستاوردها و خدمات جدیدی خواهیم بود. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که 5G از اهمیت بسیار زیادی در ارائه خدمات عمومی، مردم و حتی حوزه کسب و کار برخوردار است.

سیر تحولات تکنولوژی به گونه ای است که شاهد خدمات متنوعی هستیم

وی اضافه نمود: سیر تحولات تکنولوژی به گونه ای است که شاهد خدمات متنوعی هستیم به طوری که نقش هوش مصنوعی بسیار جدی و مهم است زیرا اتفاقات خوبی را رقم می زند، اما نکته مهم این است که ما باید قبل از اینکه توسط تکنولوژی غافلگیر شویم، آمادگی لازم را برای رویارویی با رشد تکنولوژی و داشتن بسترهای لازم زیرساختی را داشته باشیم.

آمادگی برای تغییر و تحول با رشد تکنولوژی

هاشمی توضیح داد: در راستای آمادگی برای تغییر و تحول با رشد تکنولوژی، ما یک برنامه مطالعاتی را در سه سال گذشته انجام داده ایم که بتوانیم از زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات برای رشد تکنولوژی استفاده کنیم. البته در جهت حرکت نسل جدید تلفن همراه ملاحظاتی را در رگولاتوری و بستر تکنولوژی داریم.

10 درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات را باید در بستر تکنولوژی نوین ارائه کنیم

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات افزود: در جهت حرکت رشد تکنولوژی در کشور، ما یک نقشه راه داریم که به عنوان خروجی اصلی در دستورکار قرار گرفته است، به طوری که این نقشه راه در راستای اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی مجازی معین شده است. در واقع باید بگویم براساس این نقشه، 10 درصد ترافیک شبکه ملی اطلاعات را باید در بستر تکنولوژی نوین ارائه کنیم.

حمایت از شرکت های نوپا در جهت ایده تا محصول

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های نسل جدید تلفن همراه، ذینفعان ماجرا هستند که به طور مثال می توان به امکان جراحی از راه دور اشاره نمود و همچنین ارائه خدمات به کل مناطق شهری و روستایی کشور از دیگر فواید این تکنولوژی است. در شرایط فعلی شاید امکان تحقق آن در نگاه بسیاری از افراد وجود نداشته باشد اما باید بگویم شرکت های نوپا کارهای ارزشمندی را در این حوزه انجام داده اند که ما با فراهم کردن بسترهای لازم برای آنها حمایت لازم را انجام می دهیم، تا اینکه بتوانند در جهت ایده تا محصول پیش فرایند.

رشد نسل جدید 5G با استفاده از ظرفیت فراورینمایندگان

هاشمی اضافه نمود: در حال حاضر سندیکای ما به طور طبیعی دارای ظرفیت خوبی برای فراوری در داخل کشور هستند، به طور مثال در حوزه 5G اکنون فراوری مودم در داخل کشور انجام می گردد. همچنین برای رشد نسل جدید 5G ما با استفاده از ظرفیت فراورینمایندگان در داخل کشور تست ها و ارزیابی هایی را انجام داده ایم که اینکه بعضی از ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل می نماید. این در حالی است که سازمان نظام صنفی، کاربردهای نسل جدید تلفن همراه را مورد ارزیابی قرار می دهد.

یکی دیگر از برنامه های مهم در داخل کشور، کشاورزی هوشمند است

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اعلام کرد: یکی دیگر از برنامه های مهم در داخل کشور، کشاورزی هوشمند است که بتوانیم بهره وری لازم در صنایع ایجاد گردد که در این رابطه سه بعد اصلی مدنظر قرار گرفته است که می تواند منجر به کاهش تأخیر در جراحی ها گردد، به طور مثال مکانیزه شدن صنعت فولاد اگر کوچکترین تأخیری ایجاد گردد، خط فراوری آن به طور کامل تعطیل می گردد پس در جراحی ها با تکنولوژی جدید با کاهش تأخیر روبه رو خواهیم بود. همچنین دومین بعد در تکنولوژی جدید، قابلیت اطمینان است که در ماشین های خودران قطع شدن ارتباطات معنی ندارد. این در حالی است که سومین بعد، مربوط به سرعت است که از منظر پهنای باند به عنوان یکی از ویژگی های مهم مطرح شده است که می توان به آموزش برخط مراکز علمی در شرایط کرونا اشاره نمود که با تکنولوژی نسل 5G تصویر و کیفیت در آموزش ارتقا می یابد.

کارکردهای 5G یا اینترنت اشیاء استفاده از سنسورهای زیاد در مدیریت کشاورزی

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی هوشمند با توجه به اینکه محدودیت منابع آب در کشور وجود دارد، باید بگویم یکی از کارکردهای 5G یا اینترنت اشیاء این است که امکان استفاده از سنسورهای بیشتری را در محدوده های به وجود می آورد که به راحتی می توان مدیریت کشاورزی را انجام داد.

نسل جدید تلفن همراه در زیست بوم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است

هاشمی گفت: نسل جدید تلفن همراه در زیست بوم پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است و تا به امروز تجهیزات آن صورت گرفته و اکنون در حال بهینه سازی است، به طوری که نتایج اولیه ارزیابی موفقیت آمیز بوده و می توان این بستر را در اختیار فعالان حوزه هوش مصنوعی، استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان قرار داد. در واقع باید بگویم این مکان متناسب با توسعه 5G است و آمادگی لازم را برای ارائه خدمات دارد.

وی در خاتمه گفت: پیرو دستور رئیس جمهور، مرکز هوش مصنوعی را در پژوهش های ارتباطات و فناوری در سال گذشته افتتاح کردیم و سال جاری نیز در روزهای آینده نسل پنجم 5G، تلفن همراه را در کنار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری افتتاح خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1169

به "نسل جدید 5Gباعث پویایی اقتصاد دیجیتال می گردد، نقش محوری هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل جدید 5Gباعث پویایی اقتصاد دیجیتال می گردد، نقش محوری هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید