نوای ساز لطف الله مجد ظریف را عاشق کرد

به گزارش مجله همراهان، هوشنگ ظریف - نوازنده فقید و سرشناس تار - سال ها عمرش را صرف آموزش موسیقی کرد. او که در جوانی در ارکستر فرامرز پایور می نواخت، بعدها در هنرستان عالی موسیقی ملی به تدریس مشغول شد و در طول حیاتش با هنرمندان سرشناس بسیاری همکاری کرد.

نوای ساز لطف الله مجد ظریف را عاشق کرد

به گزارش خبرنگاران، هوشنگ ظریف 17 اسفند 98 در سن 81 سالگی درگذشت. فوت این هنرمند مصادف شد با دوران شیوع ویروس کرونا در کشور؛ از این رو متاسفانه آن طور که شایسته جایگاهش در موسیقی بود، امکان برگزاری مراسم برایش وجود نداشت و بزرگداشتش هم به همین علت، به بعد موکول شد.

بیماری چند سالی بود که گریبان گیر هوشنگ ظریف شده و امکان ادامه فعالیت هنری را از او سلب کرده بود؛ هرچند او در سال های فعالیت هنری، با آثاری که از خود به جا گذاشت و همچنین تربیت هنرمندانی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی، حمید متبسم و... در حقیقت دینش را به موسیقی کشور ادا کرده بود.

هوشنگ ظریف بیش از 50 سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخت و رد پای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشت. ظریف با بهره گیری از محضر استادانی چون علی اکبرخان شهنازی، روح الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن تار کسب کرد که نه تنها در ایران که در خارج از کشور هم به نامی شناخته شده بدل شد.

اکنون در یک ویدیو سخنانی از این هنرمند در نشست پژوهشی ساز تار که به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شده بود، نمایش داده می شود.

ظریف در این ویدیو با صمیمیتی خاص درباره اینک ه چگونه تار را فراگرفته است، عنوان می کند: هفت یا هشت سال داشتم که از رادیو صدای ساز لطف الله مجد را می شنیدم و از این ساز خوشم آمد. زنده یاد خالقی که در سال 1328 هنرستان موسیقی را تأسیس کردند، دانش آموزان را از پنجم ابتدایی ثبت نام می کردند. من هم زمانی که کلاس چهارم را تمام کردم در سال پنجم به هنرستان رفتم که ایشان از من درباره ساز مورد علاقه ام سوال کردند و من هم گفتم که ساز تار را بسیار دوست دارم؛ به همین دلیل او مرا به کلاس موسی معروفی فرستاد.

در دورن لیسانس هم در خدمت استاد علی اکبر شهنازی بودم. کلاس دهم متوسطه که بودم آنقدر تار را دوست داشتم که به صورت بداهه نیز آن را می نواختم.

در آن زمان یک نفر از کشور فرانسه به هنرستان آمد که ضبط کوچکی هم همراه داشت و از من خواست قطعه را بنوازم که آن را ضبط کند. به فرانسه که رفته بودم پشت یک مغازه یک صفحه سی و سه دور تصویر زنده یاد استاد کسایی و بهاری را به همراه عکس خودم در کمی پایین تر دیدم. این صفحه را خریدم و وقتی گوش کردم متوجه شدم همانی است که آن فرد فرانسوی از من خواسته بود برایش بنوازم.

در ادامه می توانید ویدیو صحبت های زنده یاد هوشنگ ظریف را مشاهده کنید:

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 972

به "نوای ساز لطف الله مجد ظریف را عاشق کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوای ساز لطف الله مجد ظریف را عاشق کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید