کرونا فتیله گرانی خودرو را پایین می کشد؟

به گزارش مجله همراهان، سال 98 سالی سخت برای بسیاری از بخش های مختلف اقتصاد کشور از جمله خودروسازان بود. در کنار زیان انباشته صنعت خودرو ایران که طی نیم قرن اخیر بی سابقه بود، شیوع ویروس کرونا ضربه سهمگین تری بر بدنه این صنعت وارد کرد. حال این سوال مطرح است که بازار خودرو در عصر کرونا به چه سمت وسویی پیش خواهد رفت؟ آیا بحران کرونا در کاهش بهای خودرو در ایران تاثیرگذار بوده و این تاثیرات آیا تداوم خواهد داشت؟ خبرنگاران زندگی در گفت وگو با حسن کریمی سنجری، کارشناس و صاحب نظر صنعت خودرو به این سوالات پاسخ داده شده است.

کرونا فتیله گرانی خودرو را پایین می کشد؟

ضربه اقتصادی کرونا به صنعت خودروسازی

سنجری با اشاره به اینکه کرونا ویروسی است که می توان از آن به عنوان مهمترین پدیده سال چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه مبانی اجتماعی یاد کرد، گفت: بسیاری از شاخص های اقتصادی در اثر شیوع این ویروس کشنده جابجا شده اند و بسیاری از ساختارهای اجتماعی به دلیل آن شکسته شده است تا جایی که بنظر می رسد اقتصادهای کوچک و عظیم دنیا در اثر این پدیده کوچکتر و برعکس بسیاری از تشکل های اجتماعی به دلیل بروز این پدیده بالغ تر شده اند. این کارشناس صنعت خودرو در ادامه گفت: در صنعت خودروسازی اما به جرات می توان گفت، تا به امروز کمتر پدیده ای در طول تاریخ اتفاق افتاده که روی عملکرد این صنعت و کمپانی های عظیم خودروساز به اندازه این ویروس تاثیرگذار بوده باشد؛ به طوری که بسیاری از شرکت های عظیم خودروسازی دنیا در اثر شیوع این ویروس دست از فراوری کشیده و تعطیل شدند. قطعا در سال 2020 میلادی افت قابل توجهی در تعداد فراوری خودرو در دنیا را شاهد خواهیم بود، چرا که ظرفیت از دست رفته خطوط فراوری این شرکت ها به دلیل تعطیلی در روزهای پس از کرونا تقریبا غیر قابل جبران است. از سوی دیگر خریداران خودرو نیز ترجیح داده اند تقاضای خرید خود را به تاخیر اندازند. ظاهرا در یک سازش ناخواسته بین فراورینمایندگان و خریداران خودرو قرار است برای مدت زمانی نامعلوم تجارت خودرو دوران رکود را تجربه کند.

شرایط بازار تقاضا

سنجری درخصوص شرایط تقاضا در بازار خودرو ایران اظهار کرد: شرایط بازار خودرو در کشور به لحاظ تقاضا در حال حاضر در همان شرایطی است که در ابتدای شیوع این ویروس قرار داشت و تنها تفاوت آن در این است که متقاضیان خودرو، خرید خود را به تاخیر انداخته اند. در واقع شرایط اقتصادی کشور بگونه ای است که کمتر امیدی به کاهش قیمت در کالاها بویژه کالاهایی از جنس دارایی ثابت می رود، بنابراین به رغم آنکه اندکی کاهش در قیمت خودرو آنهم به دلیل نبود خریدار احساس می گردد، اما هر آن بیم آن می رود که قیمت خودرو با نرخ تورم عمومی کشور همراهی نموده و افزایشی گردد. این کارشناس خودرو در ادامه توضیح داد: به علاوه فراموش نکنیم بیش از یک میلیون تقاضای خودرو طی سال های 97 و 98 بدلیل کمبود عرضه از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر بی پاسخ مانده است، در واقع بخشی از جامعه متقاضیان خودرو به دلیل ناتوانی در خرید خودرو به قیمت مطلوب که همان قیمت درب کارخانه است فعلا از خرید خود صرفنظر نموده اند، در حالیکه اگر شرکت های خودروساز داخلی در دوسال گذشته توانایی فراوری خودرو به تعداد این متقاضیان را داشتند حتی اگر اجازه داشتند به نرخ رقابتی و نه نرخ دستوری خودرو را به بازار عرضه نمایند، حتما قیمت خودرو در بازار بسیار کمتر از آنی بود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

در این باره خوانید:

رنو ساندرو به اندازه یک خودروی 200 میلیون تومانی می ارزد؟

خودروهایی که می­ توانید با نصف قیمت بخرید

پایین آمدن توان خرید و فراوری خودرو

به گفته سنجری در امسال شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده و یقینا توان فراوری شرکت های خودروساز را کاهش خواهد داد و با ادامه این فرایند و در صورتیکه شرکت های خودروساز نتوانند میزان فراوری خودرو در کشور را دستکم به میزان فراوری سال 96 یعنی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار دستگاه برسانند، نه تنها به کاهش قیمت امیدی نیست که افزایش انفجاری قیمت ها نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود. به ویژه آنکه ظاهرا دولت تصمیم ندارد در قیمت گذاری دستوری خودرو تجدیدنظر کند و همین امر باعث کاهش قدرت نقدینگی و توان اقتصادی شرکت های خودروساز خواهد بود که نهایتا افت فراوری و عرضه خودرو به بازار را بدنبال خواهد داشت.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1386

به "کرونا فتیله گرانی خودرو را پایین می کشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا فتیله گرانی خودرو را پایین می کشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید