13 حقیقت جالب درباره استودیوی فرام سافتور؛ خالق دارک سولز و بلادبورن
به گزارش مجله همراهان، تصور اینکه استودیوی فرام سافتور قبل از عرضه بازی های سری دارک سولز چگونه بوده، سخت است. در واقع به نظر می رسد امروزه وقتی کسی از این توسعه دهنده نام می برد، همه بلافاصله آغاز به تصور چالش های سخت، اتمسفر تاریک و البته هیدتاکا میازاکی می نمایند. در حالی که فرام سافتور اکنون با بازی های اکشن سختی مانند دارک سولز، بلادبورن، سکیرو و اخیرا با الدن رینگ شناخته می گردد، این استودیو پیش از انتشار اولین بازی سری سولز، از سابقه ای بسیار طولانی برخوردار بوده است.
فرام سافتور سزاوار تمام احترامی است که اکنون دریافت می نماید. تک تک بازی هایی که از زمان دیمونز سولز از استودیو بیرون آمده اند، با واکنش مثبت و تحسین منتقدان و بازیکنان روبرو شده اند. اخیرا نیز با عرضه الدن رینگ و پیروزیت دنیای اش، فرام سافتور به یکی از مشهورترین توسعه دهندگان بازی در دنیا تبدیل شده است. با این حال این توسعه دهنده قبل از اینکه پایان به پیروزیت برسد، بارها و بارها مجبور شد شکست بخورد. بازی هایی مانند سری Armored Core و Kings Field هرگز نتوانسته اند پیروزیت بازی های حال حاضر استودیو را داشته باشند و تنها برای مخاطبین خاص خود مناسب بودند. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه استودیو داشته باشیم و 13 حقیقت جالب را در خصوص آن بیان کنیم.
13. تاسیس در پی تصادف یک موتور سیکلت
داستان شکل گیری فرام سافتور عجیب و در نوع خود جالب است. در سال 1986، مردی به نام نائوتوشی زین یک تصادف نسبتا وحشتناک را با موتور سیکلت تجربه کرد. او برای این حادثه ناگوار، حقوق قابل توجهی از شرکت بیمه خود دریافت کرد. آقای نائوتوشی در بستر بیماری و ناتوانی آغاز به فکر کردن به این موضوع کرد که پول بیمه را برای چه چیزی خرج کند و ایده تاسیس استودیو در همان سال به فکرش رسید. با توجه به تمام بازی های فوق العاده ای که فرام سافتور فراوری نموده، تا حد زیادی می توانیم مدیون آن حادثه وحشتناک باشیم. در هر صورت، جامعه بازی بسیار خوش شانس است که نائوتاشی تصمیم گرفت پول خود را خرج خوشی های زودگذر نکند!
12. فعالیت به عنوان یک شرکت نرم افزاری
قبل از اینکه فرام سافتور آغاز به انتشار بازی های فوق العاده سخت کند، این شرکت به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار فعالیت می کرد و طی چند سال ابتدایی تاسیس، نرم افزارهای مختلفی را برای طیف گسترده ای از کسب و کارهای مختلف ساختند. هنگامی که در اوایل دهه 1990 یک نابسامانی اقتصادی ژاپن را فرا گرفت، این شرکت تصمیم گرفت که وارد صنعت دیگری یعنی بازی های ویدیویی گردد. با این حال، تنها یک مشکل وجود داشت؛ زمانی که این شرکت تصمیم گرفت به سمت بازی حرکت کند، کارمندان آن از قابلیت های کنسول های آن موقع و اتکای آن ها به کارتریج خوششان نمی آمد. بنابراین، آن ها منتظر ماندند تا اینکه سونی ساخت اولین کنسول پلی استیشن را گفت.
11. ساخت اولین بازی نقش آفرینی کنسول پلی استیشن 1
بازی کینگز فیلد (Kings Field) با نظارت نائوتوشی زین، اولین اثری بود که به وسیله استودیو ساخته شد و اگرچه نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد، اما برای زمان خود با در نظر گرفتن اینکه اولین بازی شرکت بود، نسبتا خوب عمل کرد. کینگز فیلد یک نقش آفرینی اول شخص بود و در دسامبر 1994، یعنی تنها 13 روز پس از عرضه پلی استیشن 1 منتشر شد. این بازی در ابتدا قرار بود برای رایانه های شخصی منتشر گردد، اما استودیو تصمیم گرفت به جای آن بازی را با روی پلی استیشن منتشر کند زیرا در آن موقع، پیشرفته ترین سخت افزار بازی در بازار بود که به راحتی در دسترس همه نهاده شده بود. لازم به ذکر است که کینگز فیلد به عنوان اولین بازی نقش آفرینی این کنسول شناخته می گردد.
10. عرضه بازی های تیراندازی با موضوع ربات ها
پس از انتشار سه بازی از سری کینگز فیلد، استودیو تصمیم گرفت آی پی تازهی بسازد. به جای ساخت بازی دیگری که دارای فضایی تاریک و اتمسفری مخوف است، توسعه دهندگان تصمیم گرفتند تا اثری آینده نگرانه ارائه دهند و به این ترتیب، بازی Armored Core به دنیا آمد. این همان اثری است که در ابتدا فرام سافتور را به یک نام شناخته شده در صنعت بازی تبدیل کرد. این بازی در سبک تیراندازی سوم شخص با موضوع ربات ها است که دارای مبارزات سریع و المان های نقش آفرینی است. Armored Core با استقبال خوبی از سوی هواداران و منتقدان روبرو شد و در ادامه چندین دنباله و اسپین آف از آن فراوری شد.
9. ساخت بازی در ژانرهای متفاوت
قبل از اینکه فرام سافتور بازی دیمونز سولز را در سال 2009 منتشر کند، این استودیو بازی های متنوعی را از مان تاسیس خود منتشر نموده بود. کینگز فیلد یک نقش آفرینی اول شخص و Armored Core یک تیراندازی سوم شخص بود. پس از موارد ذکر شده، این توسعه دهنده تعداد زیادی بازی منتشر کرد که در سبک متفاوتی بودند. در حالی که بسیاری از بازی ها از نظر گیم پلی و اتمسفر هنوز مشابه کینگز فیلد هستند، اما شاهد اثرهای منحصربه فردی نیز هستیم. Echo Night که در سال 1998 منتشر شد، یک بازی ماجراجویی ترسناک و اول شخص بود. Spriggan Lunar Verse، اثری اقتباس شده از یک مانگای ژاپنی و بسیار شبیه به بازی های هک اند اسلش مانند دویل می کرای و نینجا گایدن بود. در نهایت یکی از متفاوت ترین بازی هایی که این شرکت تا به حال ساخته، The Adventures of Cookie & Cream است که یک پلتفرمر سوم شخص محسوب می گردد.
8. ساخت اولین بازی های پلی استیشن 1 و 2
با توجه به انتظار فرام سافتور برای عرضه پلی استیشن 1 جهت ساخت بازی، جای تعجب نیست که این استودیو رابطه بسیار خوبی با سونی داشته باشد. این شرکت نه تنها یک بازی برای زمان عرضه کنسول پلی استیشن 1 در قالب کینگز فیلد ساخت، بلکه در مارس 2000، اترنال رینگ را نیز ساخت و منتشر کرد. این بازی دوازدهمین اثر فرام سافتور و یکی از بازی های لانچ پلی استیشن 2 بود. این اثر اکشن و نقش آفرینی اول شخص با نظرات متفاوتی روبرو شد و با اینکه به علت مکانیک های مبارزه مجذوب نماینده و روایت مناسب مورد تحسین نهاده شد، اما از طرفی بخاطر شباهت بیش از حد به بازی اول فرام سافتور مورد انتقاد نهاده شد. لازم به ذکر است که استودیو از این بازی به شدت درس گرفت.
7. ساخت اولین بازی نقش آفرینی ژاپنی ایکس باکس 360
علاوه بر ساخت اولین بازی های پلی استیشن، فرام سافتور اولین استودیویی بود که یک بازی در سبک نقش آفرینی ژاپنی را روی ایکس باکس 360 منتشر کرد. در طول عمر این کنسول، مایکروسافت قصد داشت تا دستگاه خود را برای گیمرهای ژاپنی و هواداران ژانر ذکر شده در غرب مجذوب نماینده کند. در نتیجه، این کنسول از برترین بازی های این ژانر بهره مند شد. این بازی ها شامل Blue Dragon ،Lost Odyssey و Tales of Vesperia می گردد.
با این حال، اولین بازی نقش آفرینی ژاپنی کنسول ایکس باکس 360، اثری از فرام سافتور با نام Enchanted Arms بود. این بازی به صورت انحصاری زمانی در اختیار مایکروسافت بود و در نهایت برای پلی استیشن 3 منتشر شد. با این حال عرضه روی کنسول تازه به آن یاریی نکرد زیرا به خاطر صداپیشگی و شخصیت های کلیشه ای مورد انتقاد نهاده شد. با این حال، Enchanted Arms با ترکیبی از مبارزات نوبتی و خط داستانی مجذوب نماینده، همچنان ارزش تجربه کردن را دارد.
6. الهام گیری سری سولزبورن از بازی های قبلی استودیو
بازی هایی که فرام سافتور را به یک استودیوی شناخته شده و پیروز تبدیل کردند، شامل دیمونز سولز، سه گانه دارک سولز، بلادبورن، سکیرو و الدن رینگ می شوند. همگی این ها بازی هایی هستند که با استقبال فوق العاده ای روبرو شدند و به عنوان تعدادی برترین بازی های ویدیویی تاریخ شناخته می شوند. با این حال فرام سافتور این بازی ها را از هیچ نساخته است. بسیاری از المان های اصلی موجود در این بازی ها از پروژه های کمتر پیروز آن ها الهام گرفته شده است. فضای تاریک دارک سولز را می توان در اولین بازی استودیو مشاهده کرد. از طرفی آن ها در گذشته عناصر ترسناک را با Echo Night امتحان نموده و حتی قبل از آغاز توسعه دیمونز سولز با مکانیک های نقش آفرینی کاملا آشنا بودند.
5. تاثیر بازی ایکو روی هیدتاکا میازاکی
هیدتاکا میازاکی امروزه نامی بسیار شناخته شده در صنعت بازی های ویدیویی است. با این حال او همیشه یک توسعه دهنده بازی نبوده است. جالب است بدانید که او پس از اخذ مدرک در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه کیو، به عنوان حسابدار در یک شرکت فناوری آغاز به کار کرد. در نهایت زمانی که یکی از دوستانش بازی ایکو (Ico) را به او معرفی کرد، ایده ساخت بازی را در فکر خود پروراند. میازاکی پایان تصمیم گرفت روی بازی های ویدیویی کار کند و به شرکت های مختلف مراجعه کرد تا نهایت به فرام سافتور رسید.
4. پروژه ای به نام دیمونز سولز
زمانی که هیدتاکا میازاکی به وسیله فرام سافتور استخدام شد، در ابتدا به عنوان برنامه ریز، کدنویس و طراح بازی آغاز به کار کرد و عمدتا روی مچموعه Armored Core کار می کرد. میازاکی پس از شنیدن در خصوص پروژه ای که برچسب شکست خورده روی آن خورده بود، بسیار مشتاق شد که کنترل بازی را در دست گیرد تا در نهایت بتواند چیزی را که می خواهد بسازد. او گفت که فرقی نمی نماید بازی چگونه پیش برود، زیرا همه قبلا فکر می کردند که این یک شکست خواهد بود و او چیزی برای از دست دادن نداشت. در نهایت زمانی که بازی عرضه شد، همانطور که انتظار می رفت از نظر اقتصادی چندان خوب عمل نکرد و حتی فرصت عرضه در بازار غرب هم به آن داده نشد. ماه ها بعد بازی شناخته تر شد و کمپانی اتلوس تصمیم گرفت تا حق انتشار بازی را در بازار غرب بدست آورد. بقیه ماجرا را دیگر خودتان می دانید!
3. ماجرای گیر افتادن ماشین میازاکی در برف و بخش کوآپ
بخش چند نفره مجموعه سولز و الدن رینگ یکی از منحصربه فردترین ویژگی های این بازی ها است. در حالی که بازی های ذکر شده بسیار بر تک نفره بودن اصرار دارد، مکانیک های اختیاری کوآپ و Invasion، لایه دیگری را به دنیا های تاریک بازی های فرام سافتور اضافه می نمایند. با این حال، این مهربانی غریبه ها به میازاکی بود که الهام بخش مکانیک کوآپ در دیمونز سولز و بازی های بعد آن شد. او یک بار شرح داد که گیر افتادن روی یک تپه در طول طوفانی برفی و یاری رانندگان دیگر به او، مبنای مکانیک های کوآپ بازی های او بوده است.
2. سکیرو و مجموعه تنچو
سری تنچو (Tenchu) یک بازی اکشن و ماجراجویی به همراه المان های مخفی کاری است که در ژاپن فئودال در قرن شانزدهم اتفاق می افتد. این مجموعه در ابتدا به وسیله استودیوهای Acquire و K2 LLC توسعه داده شد و فرام سافتور حق انتشار آن را برعهده داشت. با در اختیار داشتن این آی پی، ایجاد یک بازی نینجا بر اساس دنیا آن منطقی است. با این حال، میازاکی می خواست از محدودیت های احتاقتصادی سکیرو در یک دنیا از قبل ساخته شده دور گردد تا چیزی تازه خلق کند. این ایده جواب داد زیرا سکیرو تبدیل به یکی از برترین بازی های استودیو شد. البته لازم به ذکر است که تاثیر تنچو روی مکانیک های مبارزه و حملات مخفیانه سکیرو غیر قابل انکار است.
1. شمشیر مهتاب
در حالی که نمی توان همه بازی های میازاکی را به یکدیگر مرتبط دانست، با این حال سلاحی به نام شمشیر مهتاب (Moonlight Greatsword) را در بیشتر بازی های او می توان یافت. جالب است بدانید که این شمشیر اولین حضور خود را در دارک سولز انجام نداد و از اولین بازی فرام سافتور یعنی کینگز فیلد وجود داشت و در ادامه در هر نسخه از بازی Armored Core نیز ظاهر شد. در نهایت در بازی هایی نظیر Otogi، نینجا بلید و اخیرا در الدن رینگ شاهد آن بوده ایم. این شمشیر چنان گنجینه ای است که بازیکنان هنگام تجربه بازی های فرام سافتور، تمام کوشش خود را پیدا کردن آن انجام می دهند.
منبع: GameRant
منبع: دیجیکالا مگ