آشفته بازار مسکن در سیستان و بلوچستان ، رهن، اجاره و خرید برای بسیاری از اقشار دست نیافتنی شد

به گزارش مجله همراهان، گروه استان ها ـ افزایش قیمت هزینه اجاره بها خانه، آپارتمان و زمین در زاهدان به حدی رسیده که دیگر بعضی اقشار امیدی به خانه دارشدن ندارند.

آشفته بازار مسکن در سیستان و بلوچستان ، رهن، اجاره و خرید برای بسیاری از اقشار دست نیافتنی شد

جهت دریافت خدمات آلاچیق چوبی مدرن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران از زاهدان، رشد چند برابری قیمت مسکن در سال های اخیر موجب شده رهن، اجاره و خرید آپارتمان حتی با متراژهای کوچک برای بسیاری از اقشار در زاهدان به آرزویی دست نیافتنی و محال تبدیل گردد.

بسیاری از مستاجران از صاحب خانه ها گلایه دارند که هر ساله قیمت ها را به صورت غیرمنطقی بالا می برند; عده ای ساخت و ساز را سرمایه نموده اند و به خودشان حق بالابردن قیمت ها را می دهند و عده ای دیگر نیز نبود نظارت صحیح بر قیمت گذاری مسکن از سوی مشاورین املاک و اتحادیه های مربوطه را مطرح می نمایند.

برخلاف تصور عموم افزایش قیمت مسکن تنها مختص شهرهای عظیم نیست بلکه شهرهای کوچک استان های محروم مانند سیستان و بلوچستان نیز از این موضوع رنج می برند و حالا قیمت اجاره یک خانه با امکانان معمولی و در نقطه متوسط شهری سر از قیمتی حدود یک میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان درآورده، این در حالی است که بیشتر مردم توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

اجاره بهای مسکن در شهرهای سیستان و بلوچستان با استان های دیگر که از نظر امکانات و زیرساخت شاخص های قابل قبولی نسبت به این شهرها دارند، تفاوت چندانی ندارد.

می توان گفت قیمت مسکن در زاهدان با توجه به سلایق مالکین مشخص می گردد. براساس گزارش ها قیمت خرید مسکن در زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته، یعنی قیمت ها از افزایش حدود یک و نیم میلیون تومانی در هر مترمربع نسبت به سال گذشته در همین زمان حکایت دارد.

در جلسه روز 21 خرداد ماه هیئت دولت موضوع افزایش بهای مسکن و اجاره بها مورد بحث و آنالیز نهاده شد که به موجب آن هیئت وزیران در راستای ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، سازمان امور مالیاتی کشور را موظف کرد اطلاعات مورد احتیاج برای ایجاد سامانه را با رعایت طبقه بندی مربوط از اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

مطابق این تصمیم علاوه بر فراهم شدن ساز و کاری مناسب جهت ایجاد سامانه مورد اشاره، گامی مهم در جهت ایجاد تعادل در بازار مسکن برداشته شده به نحوی که دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات مورد احتیاج از جمله اطلاعات واحدهای مسکونی، شرایط اسکان، تعداد خانه های خالی و ... به منظور وصول مالیات حقه تسهیل شده که این سازوکار در ساماندهی قیمت مسکن، بازار اجاره بها و شرایط عرضه آن بخش، نقش مؤثری خواهد داشت.

امید اینکه با تصمیم اخیر هیئت دولت به زودی قیمت بازار افسار گسیخته مسکن ثبات نسبی پیدا کند و دیگر هیچ خانواده ای نگران سقف بالای سر خود برای اندکی آرامش نباشد. گزارش ویدئویی خبرنگار خبرنگاران از بازار مسکن زاهدان را در ادامه ببینید.

394، ش

منبع: تسنیم
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1204

به "آشفته بازار مسکن در سیستان و بلوچستان ، رهن، اجاره و خرید برای بسیاری از اقشار دست نیافتنی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشفته بازار مسکن در سیستان و بلوچستان ، رهن، اجاره و خرید برای بسیاری از اقشار دست نیافتنی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید