آمازون وان؛ پرداخت هزینه ها با کف دست
به گزارش مجله همراهان، حالا آمازون اسکنر های کف دست را برای احراز هویت کاربران در جلوی این فروشگاه ها قرار داده و به این ترتیب با یک بار احراز هویت در هنگام ورود شخص شناسایی شده و در ادامه نیز با استفاده از دوربین های داخل فروشگاه خرید های او ثبت می شود.
تقریبا بسیاری از پیش بینی های فیلم ها و داستان های تخیلی به وقوع پیوسته و یکی از جدیدترین آن ها که شرکت آمازون در حال اجرایی کردن آن است خرید و پرداخت با اسکن کف دست است.
این تکنولوژی انقلابی احراز هویت که بدون نیاز به لمس اتفاق می افتد احتمالا و در صورت فراگیری می تواند بسیاری از مدل های موجود احراز هویت مانند اثر انگشت یا سیستم های موجود پرداخت مثل کارت را برای همیشه منقضی کند.
آمازون نخستین بار این اسکنر های کف دست را در مهرماه سال گذشته معرفی کرده بود، اما حالا در حال اجرایی کردن این تکنولوژی در فروشگاه های مشهور خود Amazon Go است. فروشگاه های آمازون گو خود نمادی از نوآوری در صنعت فروشگاه داری و بی نیازی به صندوق دار است.
افراد می توانند وارد این فروشگاه ها شوند، جنس خود را از روی قفسه بردارند و از فروشگاه خارج شوند بدون آنکه نیاز به حساب کردن آن داشته باشند. صورتحساب به طور اتوماتیک برای مشتری ارسال و از حساب بانکی او کسر می شود.
حالا آمازون اسکنر های کف دست را برای احراز هویت کاربران در جلوی این فروشگاه ها قرار داده و به این ترتیب با یک بار احراز هویت در هنگام ورود شخص شناسایی شده و در ادامه نیز با استفاده از دوربین های داخل فروشگاه خرید های او ثبت می شود.
نام این فناوری آمازون وان است و بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، یک شعبه از فروشگاه های زنجیره ای هول فودز در سیاتل که خانه آمازون محسوب می شود استفاده از این فناوری را از روز چهارشنبه گذشته آغاز کرد. چند شعبه دیگر این فروشگاه زنجیره ای هم استفاده از فناوری آمازون وان را تا چند ماه آینده آغاز می کنند. آمازون به استفاده از این فناوری در مکان های دیگر اشاره ای نکرده است.
آمازون وان سرویس سریع، ساده و بدون تماس آمازون برای برخی فعالیت های خرید روزمره مانند پرداخت در فروشگاه ها یا کشیدن کارت و حتی نشان دادن بلیت برای ورود به استادیوم یا تئاتر است. آمازون می گوید این سرویس بسیار سریع و ساده کار می کند.
کاربر دست خود را روی اسکنر قرار می دهد و به سرعت کف دست او اسکن می شود. اسکنر های آمازون وان هم اکنون در مقابل دو فروشگاه آمازون گو در سیاتل آمریکا قرار داده شده اند و به گفته این شرکت تنها در کمتر از یک دقیقه فرد می تواند احراز هویت شود.
آمازون معتقد است که کف دست هر شخص از ویژگی های معین و متمایزی نسبت به دیگر افراد برخوردار است و حتی دو نفر را در جهان نمی توان یافت که کف دست یکسانی داشته باشند به همین جهت آمازون وان می تواند در بخش های مختلفی به کار گرفته شود. به خصوص یکی از بخش هایی که آمازون وان می تواند به سرعت آن را از دور خارج کند سیستم پرداخت با کارت است.
با این حال آمازون برای بار نخست اسکن دست افراد در سیستم خود از کاربران می خواهد که کارت اعتباری خود را وارد دستگاه کنند. کاربران می توانند هر دو کف دست یا یک کف دست را انتخاب کنند و از آن برای ورود بهره بگیرند.
آمازون، اما می خواهد این تکنولوژی را بعد از تست و موفقیت در فروشگاه های خود به سایر سرویس ها و خدمات هم ارائه کند، جایی که ممکن است عملا خود آمازون وان به عنوان یک محصول فروخته شود. با چنین چشم اندازی خرده فروشان، استادیوم ها و ساختمان های اداری عملا از این تکنولوژی می توانند برای ورود افراد بهره بگیرند.
یک ویژگی مهم این تکنولوژی اسکن کف دست بدون نیاز به لمس اسکنر است. حتی در اسکنر های اثر انگشت حرفه ای موجود کاربر باید انگشت خود را به اسکنر بچسباند، اما در این اسکنر که احتمالا محدودیت های کرونا هم در توسعه آن تاثیر گذاشته نیازی به لمس اسکنر نیست.
آمازون بزرگ ترین خرده فروش آنلاین آمریکاست، ولی سال هاست تلاش دارد که تجربه خرید حضوری را هم متحول کند. به همین دلیل ایجاد فروشگاه های آمازون گو به نوعی یک ساختارشکنی برای غول تجارت الکترونیکی به حساب می آمد که حالا به فضای فیزیکی گام برداشته است.
سیستم های تشخیص هویت بیومتریک امروزه مشغول توسعه در سراسر جهان هستند آمازون، اما می گوید که کف دست را به چند دلیل انتخاب کرده است یکی از مهم ترین آن ها این است که هویت فرد با نگاه کردن به تصویر کف دست وی معین نمی شود.
نکته دیگر اینکه ورود به این سیستم نیاز به نگه داشتن کف دست روی یک دستگاه دارد که عملا یک حرکت عمدی محسوب می شود. نکته سوم آمازون برای انتخاب این سیستم بی نیاز بودن آن به لمس بوده است که متناسب با این دوران است.
با این تکنولوژی بحث حریم خصوصی کاربران و حفاظت از اطلاعات آن ها اهمیتی دوچندان می یابد. آمازون می گوید حفظ حریم خصوصی کاربران یک اولویت برای این شرکت است و هیچ نوع اطلاعات کف دست کاربران در سرور های این شرکت ذخیره نمی شوند.
به گفته این شرکت تصاویر رمزنگاری شده کاربران پس از اسکن شدن به یک مکان ابری منتقل می شود که در آن ها صحت سنجی می شوند. آمازون همچنین سیاست های امنیتی چندلایه ای را برای محافظت از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران به کار گرفته است.
آمازون همچنین می گوید کاربران می توانند درخواست حذف اطلاعات مربوط به سایت آمازون را از طریق خود دستگاه یا از طریق پرتال آنلاین مشتری در one.amazon.com انجام دهند. به این ترتیب به محض دریافت درخواست تمام اطلاعات مربوط به مشتریان حذف می شود.
به رغم اینکه آمازون در حال توسعه این تکنولوژی است همچنان به کاربران خود این امکان را می دهد از روش های دیگر احراز هویت و پرداخت برای خرید های خود استفاده کنند.
این شرکت به خوبی می داند جا افتادن یک تکنولوژی در جامعه نیاز به صبر زیادی دارد از این جهت عجله ای برای توسعه آن ندارد. شیوه توسعه فروشگاه های پیشرفته آمازون گو در آمریکا نیز نشان دهنده همین رویکرد در سیاست گذاری تکنولوژیک این شرکت است.
آمازون فروشگاه های بدون صندوق خود را چند سال است که راه اندازی کرده، اما برای توسعه آن سیاست دیگری هم در پیش گرفته از جمله توسعه نسخه های کوچک تری از آمازون گو تحت عنوان آمازون گو مینی.
آمازون گو مینی در واقع فروشگاه های کوچکی هستند که می توانند در حاشیه کوچکی از یک ایستگاه مترو یا اتوبوس قرار داشته باشند و با همان تکنولوژی بدون صندوق آمازون صرفا محصولات محدودتری مثل اسنک یا نوشیدنی ارائه کنند. با کوچک کردن فروشگاه های بدون صندوق این شرکت می تواند شتاب سریعی به افتتاح این فروشگاه ها بدهد و قرار است حدود 3 هزار فروشگاه آمازون گو را تنها طی امسال افتتاح کند.
در فروشگاه های بزرگ آمازون گو تنوع عرضه محصولات غذایی بالاست و حتی وسایل خانگی، سبزیجات و نوشیدنی های مختلف هم وجود دارد، اما نسخه های کوچک تر آمازون گو می تواند در شاپینگ سنتر های مختلف یا حتی فرودگاه ها راه اندازی شود. از سوی دیگر راه اندازی این فروشگاه ها به دلیل کوچک بودنشان سریع تر انجام می شود.
فروش و گسترش آمازون گو تنها یک عرض اندام تکنولوژیک برای آمازون نیست. چندی قبل برآورد های تحلیلگران بازار سرمایه نشان داد که فروشگاه های بدون صندوق آمازون می تواند تا 50 درصد درآمد بیشتر برای خود آمازون ایجاد کند.
بر اساس این گزارش تحلیلگران اندازه سفارش معمولی در سایت آمازون را 10 دلار در نظر گرفتند و بر این اساس به این نتیجه رسیدند که فروشگاه های آمازون گو می توانند هرکدام 1/ 5 میلیون دلار درآمد برای این شرکت ایجاد کنند.
با این حال آمازون زمانی به فکر توسعه فروشگاه های فیزیکی افتاد که خبری از پاندمی و کرونا نبود. پاندمی به طور گسترده باعث ضربه به فروشگاه های فیزیکی و رشد تجارت الکترونیکی شد. به معنای دیگر آمازون دوباره به درآمد بالایی از هسته اصلی کسب وکار خود یعنی خرده فروش آنلاین رسید به این ترتیب شاید توسعه فروشگاه های آمازون گو به تاخیر افتاد.
اما با رشد واکسیناسیون و کاهش آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا بار دیگر فرصت برای تجربه های جدیدتر تکنولوژی در حوزه فروشگاهی ایجاد شده است.
منبع: فرادید