آنالیز فوجی فیلم X، T200؛ برترین جایگزین دوربین موبایل

به گزارش مجله همراهان، در دنیای امروزی که عکاسی با گوشی های هوشمند روزبه روز در حال پیشرفت است، دوربین های عکاسی مبتدی با چالش های مختلفی روبه رو هستند. در وهله اول، این دوربین ها باید آن قدر کیفیت عکس بالایی داشته باشند که کاربران را مجاب به انتخاب خود نمایند. در سال 2021 خیلی از کاربرها می توانند به آسانی با گوشی های هوشمند خود عکس های قابل قبولی را بگیرند، بنابراین دوربین های مناسب برای مبتدی ها هم باید کاربرد و استفاده آسانی داشته باشد. دوربین فوجی فیلم X-T200 سعی نموده تا تمام این شکاف ها را پر نموده و دوربینی را به عکاسان مبتدی ارائه کند که با وجود قیمت مناسب و استفاده آسان، با استفاده از آن بتوانند خلاقیت بیشتری در زمینه عکاسی به خرج دهند. این دوربین بعلاوه ویژگی ها و قابلیت های بیشتری برای فیلم برداری ارائه می نماید. تا جایی که شرکت فوجی فیلم این محصول خود را بیشتر برای ضبط بلاگ های ویدیویی (Vlogging) توصیه می نماید.

آنالیز فوجی فیلم X، T200؛ برترین جایگزین دوربین موبایل

آنالیز اجمالی دوربین فوجی فیلم X-T200

دوربین فوجی فیلم X-T200 را می توان یک دوربین بدون آینه، با قابلیت تعویض لنز و مناسب برای افرادی مبتدی دانست که به تازگی قصد ورود به دنیای عکاسی را دارند. در میان دوربین های مطرح و پرقابلیت شرکت فوجی فیلم، این دوربین را شاید بتوان جایی در انتهای فهرست واقع شده است. به صورت کلی، X-T200 را می توان یک دوربین سبک و کوچک دانست. ولی می توانید از لنز های بزرگ تر و قوی تری هم برای آن بهره ببرید که در این صورت ممکن است وزن و قابلیت حمل آن تغییر کند.

این دوربین بر اساس لنزهای سیستم X-mount فوجی فیلم ساخته شده و یک حسگر 24 مگاپیکسلی کراپ سنسور APS-C مدل CMOS دارد. این سنسور از فیلتر معروف و شناخته شده X-Trans ساخته شده به وسیله شرکت فوجی پشتیبانی نمی نماید و همچون بیشتر دوربین های ساخته شده به وسیله سایر تولیدنماینده ها، از فیلتر بایر بهره می گیرد.

از حیث کنترل و دکمه های مرتبط با تنظیمات هم دوربین فوجی فیلم X-T200 با بیشتر دوربین های ساخته شده به وسیله این شرکت فرق دارد. استفاده از دوربین X-T200 را می توان شبیه به استفاده از دوربین های دیجیتال قدیمی دانست که دکمه مستقل و اختصاصی برای تنظیمات نوردهی (Exposure) ندارند. علاوه بر این، برای انجام بعضی از تنظیمات و کارنمودهای اصلی این دوربین باید از نمایشگر لمسی آن استفاده گردد.

با این حال، بسیاری از جنبه های خاصی دوربین های شرکت فوجی و رویکرد همیشگی آن ها را در دوربین X-T200 هم می توان مشاهده کرد. المان های اصلی طراحی دوربین را می توان شبیه و تداعی نماینده مدل های X-T1 و X-T10 دانست. پروفایل های رنگی شناخته شده شرکت فوجی (خود شرکت آن ها را با نام Film Simulations می نامد) هم نقشی محوری در تجربه عکاسی با X-T200 ایفا می نمایند.

دوربین فوجی فیلم X-T200 برای چه افرادی مناسب است؟

شرکت فوجی هنگام ساخت این دوربین افرادی را هدف قرار داده که پیش تر از دوربین گوشی های هوشمند برای عکاسی استفاده می کردند و به تازگی قصد ورود به دنیای عکاسی را دارند و بنابراین خواستار تجربه های نسبتا مشابه، ولی با نتایج بهتر هستند.

همچون سایر محصولات مشابه، X-T200 را هم می توان یک دوربین همه منظوره دانست. ولی از حیث فیلم برداری عملکرد بسیار بهتری از سایر رقبای خود دارد.

اگر هوادار برند و یا رویکرد شرکت فوجی فیلم باشید، این دوربین مجذوب کنندهیت بیشتری برای شما خواهد داشت. این چیزها شامل تمرکز بیشتر شما به استفاده از JPG، فرآیند عکس برداری آرامی که سرعت دوربین چندان مهم نباشد و البته علاقه مندی به سبک و طراحی خاص دوربین های فوجی می گردد.

از آنجایی که X-T200 یک دوربین بدون آینه استاندارد است، تنها یک چشم انداز یاب الکترونیکی دارد. افرادی که چشم انداز یاب های اپتیک را ترجیح می دهند باید در میان سایر دوربین DSLR دنبال گزینه های خود باشند و یا اینکه یکی از دوربین های سری فوجی فیلم X100V و یا X-Pro را انتخاب نمایند.

نصب لنز و سازگاری دوربین فوجی فیلم X-T200

همان طور که پیش تر بیان شد، X-T200 بر اساس سری لنزهای X-mount سنسور APS-C و بدون آینه فوجی فیلم ساخته شده است. این مجموعه از لنزها حدود یک دهه است که استفاده می شوند و استقبال خوبی از آن ها شده است. بنابراین، برای نصب لنز گزینه های زیادی میان زوم و پرایم، مقرون به صرفه و گران، حرفه ای و آماتور، با کارکرد عمومی و عادی و حتی با کارنمودهای خاص و حرفه ای پیش روی شما خواهد بود.

فاصله فلنج در این دوربین 17.7 میلی متر است که می توان آن را در میان کوتاه ترین ها قرار داد. این فاصله فلنج باعث سازگاری عالی دوربین با لنزهای قدیمی هم می گردد. اگر دوربین از لنز دلخواه شما پشتیبانی نمی کرد، آداپتورهای لنز بسیار با کیفیتی در بازار موجود است و می توانید از آن ها برای سازگار کردن لنز و دوربین بهره ببرید.

سنسور و کیفیت عکاسی در دوربین فوجی فیلم X-T200

دوربین X-T200 از بسیاری از جهات با دوربین های معمولی و مدرن فوجی تفاوت دارد. یکی از تفاوت های اصلی، در زمینه استفاده از سنسور است. چیپ 24 مگاپیکسلی APS-C به کار رفته در این دوربین، فیلتر رنگی بایر دارد. یعنی در هر شبکه 2×2 پیکسلی، یک قرمز، یک آبی و 2 سبز به کار رفته است. به عبارت دیگر، الگوی فیلتر بایر شامل 50٪ سبز، 25٪ قرمز و 25٪ آبی است. این موضوع اگرچه برای بیشتر دوربین های دیجیتال طبیعی و متداول است، ولی درباره فوجی فیلم صدق نمی نماید. دوربین های ساخته شده به وسیله این شرکت معمولا با سنسورهای X-Trans تهیه می شوند که الگوی رنگی متفاوتی دارد.

یکی از نتایج و عواقب استفاده از فیلتر بایر در دوربین X-T200، تفاوت رنگ ها در مقایسه با تصاویر ثبت شده با سنسورهای X-Trans است. بنابراین، هنگام ثبت تصویر با فرمت RAW متوجه رفتار و عملکرد مختلف رنگ ها و هنگام ثبت عکس با فرمت JPEG هم متوجه متفاوت به نظر رسیدن تصاویر خواهید شد (این تفاوت به معنای غیرطبیعی بودن نیست و فقط در مقایسه با سنسورهای X-Trans مطرح می گردد).

با وجود این موضوعات فنی و تخصصی، کیفیت کلی تصاویر ثبت شده با استفاده از این دوربین را می توان عالی دانست. با استفاده از دوربین X-T200 شما به راحتی می توانید تصاویری شفاف تر و با کیفیت تر از تصاویر سایر دوربین های رقیب ثبت کنید.

عملکرد دوربین در محیط های کم نور قابل قبول است و تصاویر خوبی ثبت می نماید. البته باید در نظر داشت که این تصاویر را نمی توان به خوبی آخرین استانداردهای سنسورهای APS-C دانست. این امر برای دوربینی با این قیمت و قابلیت ها کاملا طبیعی است. دامنه داینامیک دوربین در رنج طبیعی ISO (ISO 200) کاملا عالی و مناسب است. ولی هرچه به سمت ISO 1600 حرکت کنید، جزئیات بیشتری را از دست می دهید. هنگامی که این رقم به حدود 3200 برسد رنگ ها به سرعت درهم ریخته و خراب می شوند. این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که استانداردهای ISO به کاررفته در دوربین های فوجی فیلم با تمام تولیدنمایندگان دیگر فرق دارد. برای مثال، ISO 200 در دوربین های فوجی فیلم تقریبا معادل ISO 100-125 در سایر دوربین های عکاسی است.

آنالیز فوکوس و عکاسی متوالی در دوربین Fujifilm X-T200

قابلیت فوکوس اتوماتیک این دوربین را می توان در سطح استاندارد دوربین های هم رده دانست. طبعا با بالاتر رفتن سطح حرفه ای بودن و قیمت دوربین، قابلیت های آن هم افزایش و بهبود پیدا می نماید.

دوربین X-T200 از یک سیستم هیبریدی و چندگانه برای فوکوس اتوماتیک استفاده می نماید. یعنی از یک سیستم تشخیص فاز حسگر محور برای ایجاد تنظیمات و اصلاحات سریع و از یک سیستم تشخیص کنتراست برای بالاتر بردن دقت استفاده می نماید. این سیستم فوکوس اتوماتیک حتی در نورهای کم هم به صورت شگفت انگیزی کار می نماید. حتی در محیط های تاریک هم دوربین بالاخره چیزی را برای تنظیم اتوماتیک فوکوس پیدا می نماید!

سیستم فوکوس بر اساس رهگیری اجسام و شناسایی چهره هم به خوبی طراحی شده است. البته اگر همه چیز را در حالت اتوماتیک قرار داده باشید، نتایج ممکن است خیلی قابل اعتماد نباشند. شناسایی چهره در این دوربین به سرعت انجام می گردد، ولی اگر پس زمینه افراد شلوغ و با طرح های پرتراکم باشد، ممکن است تفکیک مرزهای صورت و پس زمینه به خوبی انجام نگردد. از سوی دیگر، اگر این ویژگی در تنظیمات روشن باشد، نمی توانید آن را هنگام عکس گرفتن باطل نموده و یا نادیده بگیرید؛ بنابراین اگر احساس کردید که فوکوس بر اساس تشخیص چهره به خوبی انجام نشده است، بهتر است عکس دیگری گرفته و یا اینکه این ویژگی را خاموش کنید. به صورت کلی، ویژگی تشخیص صورت این دوربین را می توان قابل قبول دانست.

برای تنظیم فوکوس هم می توانید از جوی استیک (اهرم فوکوس) و هم از لمس نمایشگر بهره ببرید. فوکوس با استفاده از لمس نمایشگر حتی در حالتی که از چشم انداز یاب استفاده می کنید و نمایشگر خاموش است هم کار می نماید؛ بنابراین برخورد صورت و نمایشگر در این حالت ممکن است باعث فوکوس ناخواسته روی بخشی از تصویر گردد. البته این موضوع به راحتی به وسیله تنظیمات دوربین حل می گردد.

دوربین فوجی فیلم X-T200 قادر است تا 8 فریم در ثانیه و با قابلیت فوکوس اتوماتیک پیوسته عکاسی کند. این سرعت را می توان فوق العاده و بسیار بهتر از دوربین های هم رده در نظر گرفت. از سوی دیگر، حجم بالای فایل های RAW و کم سرعت بودن بخش حافظه جانبی دوربین باعث می گردد که ظرفیت بافر به سرعت پر گردد. اگر قصد تصویربرداری از چشم انداز و یا اشیایی با سرعت کمتر را داشته باشید، هیچ مسئله ای از بابت سرعت کم سیو کردن عکس ها متوجه شما نخواهد بود. بد نیست بدانید که تا همین چند وقت پیش، توانایی یک دوربین در گرفتن عکس تا 8 فریم در ثانیه مهم ترین ویژگی برای بازاریابی و فروش بعضی از دوربین ها در نظر گرفته می شد.

به صورت کلی، اگرچه تقریبا تمام دوربین های مدرن و امروزی فوجی فیلم عملکرد بهتری از X-T200 دارند. ولی نباید فراموش کنیم که این سطح از عملکرد تا همین چند سال پیش بسیار محبوب و چشمگیر بود و نمره بسیار بهتری دریافت می کرد. بااین حال، X-T200 را همچنان می توان گزینه ای کاربردی در نظر داشت.

آنالیز ویژگی های فیلم برداری دوربین فوجی فیلم X-T200

یکی از اهداف اصلی فوجی فیلم هنگام ساخت این دوربین، توجه به نیازهای هواداران فیلم برداری و بلاگرهای ویدیویی بود. از لحاظ کیفیت فیلم برداری، می توان اذعان داشت که عملکرد دوربین رضایت بخش است.

فوجی فیلم X-T200 می تواند تا 30 فریم بر ثانیه با کیفیت 4K و با عمق رنگ 8 بیت فیلم برداری کند. فیلم برداری با کیفیت 4K محدودیت 15 دقیقه ای برای هر نوبت دارد. ولی اگر کیفیت 1080p را انتخاب کنید، در هر نوبت می توانید تا 30 دقیقه فیلم برداری کنید. نتیجه نهایی فیلم برداری 4K واقعا رضایت بخش است. تصویر کاملا شفاف و رنگ ها حیرت انگیز هستند. عمق رنگ ها اگرچه 8-bit هستند، ولی کاملا زیبا به نظر می رسند و به خوبی آن ها را می توان در سطح پروفایل Eterna رده بندی کرد. از سوی دیگر، فیلم های 1080 چندان جالب نیستند و انتظار بیشتری از آن می رود.

دوربین فوجی فیلم X-T200 مجهز به پایه میکروفون است. بعلاوه آداپتور تبدیل USB-C به جک میکروفون هم تعبیه شده است. شما بعلاوه می توانید هدفون خود را به دوربین متصل کنید؛ قابلیتی که در بین کمتر دوربین رقیبی دیده می گردد!

به طورکلی، اگر فیلم برداری های روزانه مدنظر شما باشد، Fujifilm X-T200 واقعا گزینه خوبی است. اما با وجود ادعای شرکت فوجی، این دوربین به نظر ما چندان هم برای ویدیو بلاگرها مناسب نیست. مکانیسم لرزه گیر درون دوربین تعبیه نشده است؛ بنابراین یا باید لنزهای مجهز به لرزش گیر را جداگانه بخرید و یا اینکه از گیمبال بهره ببرید.

آنالیز بدنه و طراحی دوربین X-T200

این دوربین کوچک، سبک و بسیار مجذوب کننده طراحی شده است. بخش زیادی از نقاط مثبت و قوت این محصول را می توان ویژگی های ظاهری آن دانست. X-T200 در ابعاد 122 در 83.7 در 55.1 میلی متر طراحی شده و حدود 370 گرم وزن دارد.

جنس اصلی بدنه از پلاستیک است و بخش های بالایی و پایینی دوربین با استفاده از آلومینیوم تقویت شده است. بیشتر بخش های دوربین با استفاده از پلاستیک تیره رنگی پوشیده شده است. به صورت کلی، از لحاظ ظاهری کاملا زیبا و قابل قبول است. ولی لمس کلی دوربین کمی مقرون به صرفه قیمت به نظر می رسد (اگر منصف باشیم، واقعا جزء دوربین های مقرون به صرفه قیمت است!).

یکی از ضعف های اصلی در طراحی این دوربین، جایابی درب باتری و کارت حافظه است. این دو بخش بیش از حد به محل نصب سه پایه نزدیک هستند. اگر سه پایه نصب باشد، این درب ها را نمی توانید باز و از آن ها بهره ببرید. این موضوع برای ویدیو بلاگرها چندان باب میل نیست، چرا که عادت دارند که دوربین آن ها همواره به سه پایه متصل باشد و در همین حالت باتری و یا کارت حافظه را تعویض نمایند.

از حیث طول عمر باتری، این دوربین مجهز به باتری لیتیوم یونی NP-W126S است عملکرد آن را می توان معمولی دانست. به صورت میانگین، با یک مرتبه شارژ کامل باتری می توانید حدود 250 عکس بگیرید.

دوربین قابلیت پشتیبانی از یک کارت حافظه UHS-I را دارد. همان طور که پیش تر بیان شده بود، این کارت حافظه آن قدر قوی نیست که بتواند 8 فایل حجیم RAW را در هر ثانیه ذخیره کند.

در بخش بالایی دوربین، یک فلش به صورت پاپ - آپ تعبیه شده است که آن را می توانید با استفاده از یک دکمه فعال کنید. از لحاظ دکمه های اصلی، این دوربین 2 دکمه ی عملکرد قابل تنظیم، یک دایل اصلی برای تنظیم حالت کار کردن دوربین، یک دایل قابل تنظیم و شخصی سازی و یک دایل دیگر برای انتخاب میان پروفایل های رنگی پیش فرض دارد. در بخش پشتی دوربین یک جوی استیک تعبیه شده است که شرکت فوجی فیلم به آن اهرم فوکوس (focus lever) می گوید. این دکمه در واقع اصلی ترین دکمه دوربین شما است. از این دکمه می توانید برای تنظیم دستی فوکوس و یا برای حرکت بین منوهای دوربین بهره ببرید.

بیشتر فضای پشتی دوربین به وسیله یک نمایشگر صفحه لمسی 3.5 اینچی اشغال شده است. دسترسی به بخش زیادی از ویژگی های اصلی و هوشمند دوربین به وسیله همین صفحه نمایشگر قابل دسترسی هستند. رابط کاربری جدیدی برای منوی سریع این دوربین طراحی شده است که بخش زیادی از عملکرد آن وابسته به لمس است. همان طور که بیان شد، در این دوربین سعی شده بخش زیادی از تجربه کاربر شبیه به استفاده از گوشی هوشمند باشد. با این حال، به نظر می رسد همان منوی اصلی دوربین کفایت می کرد و طراحی چند منو جداگانه کمی گمراه نماینده و اضافی باشد.

متأسفانه چشم انداز یاب الکترونیکی را می توان یکی از ضعیف ترین بخش های دوربین دانست. میزان چشم انداز یاب، نرخ تجدید (Refresh rate) و رزولوشن آن پایین است. البته این ها احتمالا به وسیله کاربران آماتوری که استفاده از دوربین عکاسی را برای اولین مرتبه تجربه می نمایند قابل درک و لمس نباشد. این کاربران شاید اصلا از چشم انداز یاب استفاده ننمایند و استفاده از نمایشگر را ترجیح دهند.

جمع بندی

دوربین فوجی فیلم X-T200 در مقایسه با دوربین های هم رده خود تصاویری فوق العاده باکیفیت، طراحی جالب و دوست داشتنی و ویژگی های فیلم برداری بسیار رقابت پذیر دارد. این دوربین در واقع برای آن دسته از افرادی مناسب است که به تازگی قصد ورود به دنیای عکاسی با دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای را دارند. با نگاهی به فهرست ویژگی های این دوربین متوجه خواهیم شد که یکی از قوی ترین گزینه های موجود در میان دوربین های هم رده خود است.

با این حال، تجربه کارکردن با X-T200 را نمی توان بی تقص دانست و طراحی آن هم هنوز کاملا بالغ نشده است. بعضی از ویژگی های آزمایشی و گاهی دست وپاگیر همچنان در این سری از دوربین های فوجی فیلم دیده می شوند.

نمره دهی به دوربین فوجی فیلم X-T200

معیارنمره
ویژگی ها (از 25)20
لوازم جانبی (از 25)17
ارزش خرید (از 20)17
کنترل و ارگونومی (از 15)8
ساخت و مقاومت (از 15)10
کل (از 100)72

نقاط قوت دوربین فوجی فیلم X-T200

  • سنسور به روز شده که سطوح نویز بسیار کمی داشته و دامنه دینامیک بالایی دارد.
  • ترکیب و کیفیت رنگ رضایت بخش در فرمت JPEG
  • شناسایی صورت و چشم نسبتا قابل اعتماد
  • صفحه نمایشگر بسیار بزرگ و شفاف 3.5 اینچی و لمسی
  • طراحی لمسی منوها باعث می گردد کاربران گوشی های هوشمند نیاز کمتری به استفاده از دکمه های پیدا نمایند
  • تنظیمات دامنه دینامیک مناسب باعث می گردد عکاسی در محیط های با کنتراست و نوردهی مختلف راحت باشد.
  • سوکت های مخصوص اتصال میکروفون و هدفون
  • ویدیوهای 4K باکیفیت
  • ویژگی لرزش گیر دیجیتال باعث می گردد لرزش ویدیوهای شما بسیار کاهش پیدا کند. هرچند این ویژگی فقط در ویدیوهای باکیفیت 1080/30p و کمتر از آن فعال است.
  • قابلیت شارژ با استفاده از USB

نقاط ضعف دوربین فوجی فیلم X-T200

  • اگر فوکوس به صورت اتوماتیک انتخاب شده باشد، دیگر قابل انتخاب و تغییر دستی آن نیست.
  • کیفیت ویدیوهای فول اچ دی چندان مناسب نیست.
  • ویژگی رهگیری اشیاء در زمان فیلم برداری فعال نیست.
  • دکمه جوی استیک کوچک است و جای خیلی خوبی هم قرار نگرفته
  • هنگام باز بودن LCD، سنسور چشم به صورت اتوماتیک خاموش نمی گردد
  • چندان قابل شخصی سازی نیست
  • هنگامی که چند عکس را به صورت متوالی بگیرید، بافر دوربین سریعا پر می گردد.
  • در صورت انتخاب ISO اتوماتیک، قابلیت تنظیم Exposure را هم به صورت دستی نخواهید داشت.
  • طول عمر باتری معمولی

منبع: ExpertPhotography

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1946

به "آنالیز فوجی فیلم X، T200؛ برترین جایگزین دوربین موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز فوجی فیلم X، T200؛ برترین جایگزین دوربین موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید