آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند برترین پرچم دار مالی 2022 باشد؟

به گزارش مجله همراهان، سامسونگ قرار است در اولین ماه از سال میلادی آینده از گوشی گلکسی S21 فن ادیشن رونمایی کند. این گوشی به عنوان پرچم دار مالی شرکت کره ای شناخته می گردد و با در نظر گرفتن مدل قبلی، انتظارات زیادی از آن می رود. اما سوال اینجاست که آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند برترین پرچم دار مالی سال 2022 لقب بگیرد؟

آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند برترین پرچم دار مالی 2022 باشد؟

در نگارش این مطلب، نظر شخصی نویسنده هم ذکر شده است.

مقاله در یک نگاه

  • سامسونگ قرار است در اولین ماه سال آینده از گلکسی S21 فن ادیشن به عنوان پرچم دار مالی نو خود رونمایی کند.
  • به نظر می رسد این گوشی تقریبا 50 - 70 دلار گران قیمت تر از مدل نسل گذشته یعنی گلکسی S20 فن ادیشن باشد.
  • سامسونگ با گلکسی S20 فن ادیشن توانست به پیروزیت زیادی دست پیدا کند در حالی که گلکسی S21 فن ادیشن رقبای زیادی در بازار خواهد داشت.
  • آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند فزونین پرچم دار مالی سال 2022 لقب بگیرد؟

سامسونگ در سال 2020 از گوشی های سری گلکسی S20 به عنوان پرچم داران نو خود رونمایی کرد. به نسبت نسل گذشته، این سری تفاوت بسیار زیادی داشتند که از جمله این موارد می توان به نام گذاری، طراحی، قابلیت های سخت افزاری و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود که کاملا مشهود بود. برای مثال بعد از سال ها، سامسونگ پرچم داران خود را با نام نو معرفی کرد. یعنی در حالی که انتظار داشتیم از گلکسی S11 رونمایی گردد، ناگهان گلکسی S20 به عنوان نام پرچم داران نو شرکت انتخاب شد. از سویی دیگر سامسونگ تصمیم گرفت گوشی هایش را در سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا راهی بازار کند که مدل اولترا از یک سری جهات خصوصا دوربین با دو مدل دیگر تفاوت داشت. مثلا میزان سنسور اصلی آن به 108 مگاپیکسل می رسید در حالی که پیش از این هیچوقت سنسوری به این بزرگی در هیچ یک از گوشی های این شرکت استفاده نشده بود.

اما پرچم داران این شرکت در بازار بین المللی یعنی در بازارهایی غیر از چین و آمریکا با تراشه اگزینوس 990 راهی بازار شدند. تراشه ای که در ابتدا به نظر می رسید عملکرد خوب و نزدیک به اسنپدراگون 865 داشته باشد اما بعد از مدتی مشخص شد نه تنها اینطور نیست بلکه اگزینوس 990 آنقدر ضعیف است که بعد از مدتی استفاده سنگین، بیش از نیمی از قدرت گوشی را کاهش می دهد تا بتواند اندکی خنک گردد. عملکرد بد این تراشه اما در بخش های دیگر هم مشهود بود که از جمله مهم ترین آن می توان به مصرف بالای باتری اشاره نمود. اینطور شد که شرکت کره ای در حالی که پرچم دارانش را مثل همواره با تراشه اگزینوس در کشور خود یعنی کره جنوبی راهی بازار می کرد، تصمیم گرفت تمام آن ها را جمع آوری نموده و مدل های مجهز به اسنپدراگون 865 را در آن جا به فروش برساند. البته تمام این ها در حالی بود که در بازارهای آمریکا و چین که مدل مجهز به اسنپدراگون به فروش می رسید، فروش این گوشی ها خوب و رضایت بخش بود.

سامسونگ اما در راستای تصمیمی که اوایل همان سال اتخاذ نموده بود، یعنی عرضه مدل لایت از پرچم داران سری گلکسی نوت 10 و S10، مدل لایت از سری گلکسی S20 را هم راهی بازار کند. اما این بار درست مانند پرچم دارها که رویه متفاوتی در نام گذاری داشتند، گلکسی S20 لایت در کار نبود و به جای آن گلکسی S20 فن ادیشن را شاهد بودیم. این گوشی در دو مدل 4G و 5G راهی بازار شد که سامسونگ برای مدل های 5G از تراشه اسنپدراگون 865 و برای مدل های 4G باز هم از اگزینوس 990 استفاده کرد. همین اقدام باعث شد مسائل مشابه گریبان گیر مدل های 4G گلکسی S20 فن ادیشن گردد اما از آن جایی که این بار کاربران کمتر از 700 دلار برای گوشی هزینه می کردند، این مشکل خیلی به چشم نیامد. از طرفی گلکسی S20 فن ادیشن در مدل 5G آنقدر محبوب و مشهور شد که سامسونگ سود بسیار زیادی از فروش آن کسب کرد. در بسیاری از آنالیز ها هم گلکسی S20 فن ادیشن به عنوان یکی از فزونین و شاید بتوان گفت فزونین پرچم دار مالی دنیا لقب گرفت. از طرفی دیگر بعد از رونمایی از گوشی های سری گلکسی S21 سامسونگ متوجه شد که حذف یک سری از قابلیت های مجذوب کننده نظیر نمایشگر با وضوح +QHD، بدنه ای با کیفیت ساخت بالا، حذف شارژر و هدفون از جعبه و … برخلاف نماینده های اپل، مجذوب کنندهیتی برای کاربران ندارد و در نتیجه این گوشی ها اصلا فروش خوبی نداشتند.

اما عرضه گلکسی S20 فن ادیشن در هر دو سال توانست شرکت کره ای را نجات دهد. همه این پیروزیت ها باعث شد شرکت کره ای در فکر عرضه مدل دیگری به عنوان جانشین باشد. این پرچم دار مالی به عنوان گلکسی S21 فن ادیشن شناخته می گردد و هنوز هم رونمایی نشده است. در حالی که باید اواسط امسال رونمایی می شد اما کمبود تراشه پرچم دار سبب شد هر بار شاهد تاخیر در عرضه این گوشی باشیم تا جایی که بالاخره شرکت اولین ماه امسال را به عنوان تاریخ دقیق و رسمی رونمایی و عرضه این گوشی تصویب کرد.

مشخصات فنی این گوشی نشان می دهد باید باز هم منتظر محصول بسیار قدرتمندی باشیم که ارزش خرید بسیار بالایی دارد. البته قیمتی که ظاهرا برای این گوشی در نظر گرفته می گردد اندکی بیشتر از قیمت مدل پایه گلکسی S20 فن ادیشن خواهد بود. طبق خبرهای منتشر شده، ظاهرا سامسونگ می خواهد برای این گوشی نو خود در مدل پایه که از 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی بهره می برد، 749 دلار در نظر بگیرد و برای مدل 8/256 گیگابایتی هم 820 دلار. چنین قیمتی این محصول را کاملا هم رده با گلکسی S21 قرار می دهد که تقریبا در همین محدوده قیمتی راهی بازار شد.

پیش تر وقتی در مطلبی به آنالیز تفاوت بین گلکسی S21 فن ادیشن به عنوان پرچم دار مالی و گلکسی S21 به عنوان یک پرچم دار اصلی پرداختیم، به این مورد اشاره نمودیم که جز میزان نمایشگر، اصلا تفاوت خاصی بین دو مدل وجود ندارد که بخواهد در انتخاب بین دو مدل تاثیرگذار باشد. حالا شاید کمی این تصمیم شرکت مبنی بر عدم عرضه گلکسی S21 فن ادیشن در اواسط امسال برایمان موجه تر شده باشد چرا که اگر این اتفاق رخ می داد هر دو گوشی فروش یکدیگر را مختل می کردند. در سال 2022 هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که گلکسی S21 به میزان کافی در بازار موجود بود و حالا فقط شرکت باید نگران این باشد که اگر سری گلکسی S22 را رونمایی کند، مدل استاندارد به خاطر قیمت 800 دلاری خود می تواند رقیبی جدی برای S21 فن ادیشن، مدل 8/256 گیگابایتی باشد. خصوصا اینکه فن ادیشن از تراشه اسنپدراگون 888 یا اگزینوس 2100 به عنوان قلب تپنده خود بهره می برد در حالی که S22 به اسنپدراگون 8 نسل 1 یا اگزینوس 2200 مجهز خواهد شد. سامسونگ هم روی فروش این گوشی حساب ویژه ای باز نموده و می خواهد بخش بزرگی از فراوری خود را به این سری اختصاص دهد.

حال این پرسش باقی می ماند که گلکسی S21 فن ادیشن با تمام این شرایط آیا می تواند فزونین پرچم دار مالی سال 2022 باشد؟ طبیعتا شرکت های زیادی نظیر ردمی، شیائومی، وان پلاس و … گوشی های بسیار خوبی را در بازه قیمتی مشابه راهی بازار خواهند کرد که در تمامی آن ها از تراشه های بسیار قدرتمند نظیر اسنپدراگون 8 نسل 1 یا Dimensity 9000 استفاده خواهد شد که تراشه های نسل نو به حساب می آیند. اتفاقا همین امسال گوشی هایی نظیر شیائومی می 11i راهی بازار شدند که از تراشه اسنپدراگون 888 به عنوان قلب تپنده بهره می بردند. این در حالی است که از لحاظ قیمت، با گلکسی S20 فن ادیشن در یک سطح قرار داشتند.

طبیعتا در سال آینده هم این اتفاق خواهد افتاد و گوشی های بسیار قدرتمند با قیمتی شاید مناسب تر از گلکسی S21 فن ادیشن راهی بازار می شوند. سامسونگ برای گلکسی S21 فن ادیشن از نمایشگر 6.4 اینچی از نوع OLED با وضوح 1080 × 2340 و رفرش ریت 120 هرتز استفاده خواهد نمود. دوربین های این گوشی هم کاملا مشابه دوربین های بکار رفته در گلکسی S20 فن ادیشن خواهد بود با این تفاوت که به لطف تراشه های نو، قدرت پردازشگر تصویر و در نتیجه کیفیت تصاویر نهایی هم افزایش پیدا خواهد نمود و باید عملکرد بهتری را از این محصول ببینیم. البته نماینده سامسونگ برخلاف بسیاری از پرچم دارهای مالی دیگر از دوربین تله فوتو و به روزرسانی نرم افزاری بیشتر به عنوان عامل فزونی مشخص کننده خود بهره می برد در حالی که گوشی های سایر شرکت ها غالبا به واسطه شارژر بسیار سریع، دوربین اصلی قدرتمند و قیمت مناسب مورد توجه قرار می گیرند. نباید فراموش کرد که اپل هم در محدوده 800 دلار، نماینده های با ارزشی از سال گذشته و امسال دارد که نمی توان از آن ها گذشت.

به شخصه با در نظر گرفتن قیمتی که سامسونگ قرار است برای گلکسی S22 در نظر بگیرد، فکر می کنم گلکسی S21 فن ادیشن، حداقل در مدل 8/256 گیگابایتی خود خیلی ارزش خرید نداشته باشد. وقتی قرار باشد بیش از 800 دلار برای یک گوشی هزینه کنیم که از فناوری های سال گذشته بهره می برد و صرفا به خاطر یک سری مسائل و مسائل عرضه آن به سال نو موکول شد، چرا این هزینه را برای پرچم داری پرداخت نکنیم که قابلیت های بیشتری دارد و نوتر است؟ شاید حتی بتوان به پرچم دارهای سری گلکسی S21 با قیمت خوب دسترسی داشت. برای مثال گلکسی S21 پلاس هم نمایشگر بزرگ تری دارد، هم کیفیت ساخت آن بیشتر است و هم باتری بهتری دارد. چرا نباید این محصول را به گلکسی S21 فن ادیشن ترجیح دهیم؟

برای سال 2021، هیچ نماینده ای از سامسونگ وجود نداشت که ارزش خرید بیشتری از گلکسی S20 فن ادیشن داشته باشد. موضوع بحث، پرچم داران ارزان شرکت های دیگر نیستند. بلکه در رابطه با گوشی های خود سامسونگ حرف می زنیم که هیچ یک از آن ها واقعا نتوانستند از لحاظ ارزش خرید بهتر از S20 فن ادیشن باشند. اما گلکسی S21 فن ادیشن داستان کاملا متفاوتی دارد. این محصول در بین پرچم دارهای خود سامسونگ هم رقبای زیادی دارد. این گوشی در واقع خود گلکسی S21 با اندکی نمایشگر و باتری بزرگ تر است که شاید آداپتور شارژر در جعبه آن وجود داشته باشد.

با تمام این تفاسیر، فکر می کنید در نهایت کدام شرکت پیروز خواهد شد در نبرد بین پرچم دارهای ارزان، سربلند خارج گردد؟ آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند با وجود رقبای قدر از شرکت های رقیب و البته خود گلکسی S22، باز هم به محصولی تبدیل گردد که ارزش خرید بسیار بالایی دارد یا این بار سالی بسیار معمولی برای شرکت کره ای در پیش رو خواهد بود؟

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 بهمن 1400 بروزرسانی: 20 بهمن 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 1991

به "آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند برترین پرچم دار مالی 2022 باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گلکسی S21 فن ادیشن می تواند برترین پرچم دار مالی 2022 باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید