وان پلاس 10 پرو یا وان پلاس 9 پرو

به گزارش مجله همراهان، گوشی OnePlus 10 Pro نسبت به مدل قبلی این سری، OnePlus 9 Pro پیشرفت هایی داشته است. با مقایسه این دو گوشی و آنالیز این پیشرفت ها می گردد نتیجه گرفت که آیا کنار گذاشتن مدل 9 پرو و خرید مدل 10 پرو برای کاربران عقلانی است یا خیر.

وان پلاس 10 پرو یا وان پلاس 9 پرو

به گزارش خبرنگاران، پس از انتظار بسیار، خاتمه گوشی OnePlus 10 Pro، روز 11 ژانویه 2022 (21 دی 1400)، در بازار چین عرضه شد. این نوترین گوشی پرچمدار این شرکت است و بالاترین نسخه از سری نو 10 این شرکت به شمار میرود. سوالی که برای کاربران پیش آمده این است که آیا این مدل نسبت به مدل قبلی، یعنی وان پلاس 9 پرو، پیشرفت قابل توجهی داشته است یا خیر. در این گزارش خبری به آنالیز و مقایسه ویژگی های این دو مدل می پردازیم. پیش از آن مشخصات کامل این دو گوشی در جدول زیر به طور خلاصه به اطلاع شما می رسد.

طراحی

شرکت وان پلاس با عرضه گوشی هوشمند پرچمدار OnePlus 10 Pro، تغییر بزرگی در طراحی گوشی های خود ایجاد کرد. در حالی که وان پلاس 9 پرو نسبت به سری 8 طراحی نوی داشت، طراحی پنل پشتی وان پلاس 10 پرو کاملاً متفاوت و بحث برانگیز است. بعضی کاربران ماژول دوربین بزرگ مدل نو را ترجیح می دهند، در حالی که بعضی دیگر نه. انتخاب یکی از این دو طراحی کاملا سلیقه ایست، اما اگر از کاربرانی هستید که دوست دارید طراحی گوشی ای که در دست دارید تفاوت زیادی با سایر گوشی ها داشته باشد، مدل وان پلاس 10 پرو گزینه مناسب تری برای شما خواهد بود.

صفحه نمایش

هر دو مدل وان پلاس 9 پرو و 10 پرو دارای یک نمایشگر 6.7 اینچی AMOLED با وضوح یکسان هستند. هر دوی این ها بعلاوه از فناوری LTPO با نرخ تازه سازی تطبیقی تا 120 هرتز استفاده می نمایند، اما مدل نو با پنل LTPO انعطاف پذیر نسل دوم عرضه می گردد. بنابراین، در مجموع در زمینه صفحه نمایش ارتقاء چشمگیری صورت نگرفته است.

سخت افزار و نرم افزار

از نظر سخت افزار، هر دو گوشی هوشمند به خصوص از نظر فضای ذخیره سازی کاملا مشابه هستند. گوشی OnePlus 10 Pro و 9 Pro در نسخه های دارای 8 یا 12 گیگابایت رم و حداکثر 256 گیگابایت حافظه داخلی در دسترس هستند. گوشی وان پلاس 10 پرو دارای آخرین مدل تراشه شرکت کوالکام، یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 است. در نقطه مقابل گوشی وان پلاس 9 پرو دارای آخرین نسل تراشه اسنپدراگون 888 است. تراشه نو نسبت به مدل قدیمی تر حدود 20 درصد سریع تر و 30 درصد کارآمدتر است. ضمن این که گرافیک این مدل نو تراشه بسیار قوی تر از نسل قبلی است. بنابراین، برای کاربرانی که دوست دارند هر سال نوترین و رجحانن دستگاه را داشته باشند، این ارتقا قابل توجه است. البته، تراشه اسنپدراگون 888 نیز همچنان یک پردازنده پرچم دار است که می تواند همان وظایف مدل اسنپدراگون 8 نسل 1 را بدون مشکل انجام دهد. یکی از جنبه هایی که باعث می گردد که بعضی کاربران مدل 9 پرو را بیشتر بپسندند، استفاده این دستگاه از سیستم عامل OxygenOS است. این در حالی است که مدل 10 پرو از ColorOS 12.1 استفاده می نماید. می توان نتیجه گرفت که از نظر سیستم عامل، مدل قدیمی تر بیشتر مورد پسند است و در مقابل گیمر ها گرافیک بهبود یافته چیپست نو اسنپدراگون 8 نسل 1 در مدل OnePlus 10 Pro را ترجیح می دهند.

دوربین

جدا از تغییرات محسوس در طراحی ماژول های دوربین مدل نو وان پلاس، تعداد سنسور ها نیز فرق دارد. گوشی OnePlus 9 Pro از یک سیستم دوربین چهارگانه استفاده می نماید در حالی که گوشی OnePlus 10 Pro تنها دارای سه سنسور در پنل پشتی است. دوربین اصلی هر دو گوشی دقیقاً یکسان است، بنابراین ممکن است تغییر زیادی در عکاسی ایجاد نگردد. لنز های 50 مگاپیکسلی فوق عریض و لنز های 8 مگاپیکسلی تله فوتو که در مدل 9 پرو بودند، در مدل 10 پرو نیز دوباره دیده می شوند و روی کاغذ مشخصات کاملاً مشابهی دارند. صرف نظر از موارد فوق، سنسور های مدل 10 پرو نیز به مانند مدل قبلی به وسیله شرکت Hasselblad ساخته شده و با ویژگی هایی مانند Hasselblad Natural Color Optimization 2.0، حالت XPan و موارد دیگر ارائه شده است. بنابراین، در خصوص دوربین نیز تغییرات زیادی اعمال نشده است و گوشی نو 10 پرو رجحان خاصی نسبت به مدل قبلی ندارد. با این حال تنها یک آزمایش دقیق و واقعی می تواند نشان دهد که آیا تغییر محسوسی در این مدل نو ایجاد شده است یا خیر.

باتری

گوشی وان پلاس 10 پرو از یک باتری بزرگتر 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می نماید در حالی که انرژی مدل 9 پرو با باتری 4500 میلی آمپر ساعتی تامین می گردد. مدل نوتر از شارژ سریع سیمی 80 واتی SuperVOOC و شارژ بی سیم سریع 50 واتی AirVOOC پشتیبانی می نماید، این در حالی است که مدل قبلی از شارژ بی سیم 65 واتی و شارژ بی سیم 50 واتی به نام Warp Charge 50 استفاده می نماید. به عبارت دیگر، گوشی وان پلاس 10 پرو سریع تر شارژ می گردد. بعلاوه به علت استفاده از پردازنده کارآمدتر، احتمالاً باتری دستگاه نو، مدت زمان بیشتری شارژ نگه می دارد. پس در این زمینه رجحان با مدل 10 پرو است.

قیمت

قیمت گوشی OnePlus 10 Pro از 4699 یوان (تقریباً معادل 737 دلار آمریکا) آغاز می گردد. در نقطه مقابل، گوشی OnePlus 9 Pro از قیمت بالاتر 4999 یوان (تقریباً معادل 766 دلار آمریکا) آغاز شده بود.

نتیجه گیری

بنابراین با توجه به ویژگی های دو دستگاه و مقایسه بین قیمت های راه اندازی آن ها، انتخاب مدل نوتر بدیهی به نظر می رسد. مدل نوتر ویژگی های سخت افزاری ارتقایافته و پیشرفته تری ارائه می دهد. از نظر نرم افزاری نیز یک سال بیشتر از مدل پارسال به روزرسانی ها را دریافت می نماید. در مجموع می توان گفت، به نظر نمی رسد که گوشی OnePlus 10 Pro به روزرسانی چشمگیری دریافت نموده باشد که منجر به ارتقاء ارزشمندی بگردد. بنابراین، به کاربرانی که در حال حاضر گوشی OnePlus 9 Pro را دارند، توصیه نمی گردد که مدل نو را خریداری نمایند، چرا که در ازای پرداخت هزینه برای خرید یک گوشی نو، امکانات چندان بهتری به دست نمی آورند. اما در نقطه مقابل کاربرانی که از گوشی های سری 8 استفاده می نمایند، بهتر است که با خرید مدل 10 پرو از امکانات به روزتر آن برخوردار شوند.

منبع: gizmochina

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2001

به "وان پلاس 10 پرو یا وان پلاس 9 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وان پلاس 10 پرو یا وان پلاس 9 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید